On Preserving the Historical Memory of the First Half of the 20th Century. Introduction to Considerations about the Past of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.01

Keywords:

breakthrough moments, 20th century, historical memory

Abstract

In the context of reflections on the breakthrough moments in the history of Poland in the first half of the 20th century, the content of the volume of the journal “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” (Educational Sciences. Interdisciplinary Studies) which testifies to the preservation of their historical memory, is discussed.

Author Biography

Grzegorz Michalski, Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii

Michalski, Grzegorz – pedagogue, habilitated doctor, professor at the University of Lodz, Head of the Department of History of Education and Pedeutology at the Faculty of Educational Sciences. Research interests focus mainly on the problems of care and education at the turn of the 19th and 20th centuries and during the interwar period.

References

Borowiec P. (2013) Czas polityczny po rewolucji. Czas w polskim dyskursie politycznym po 1989 roku, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Grzybowski R. (2011) Dziedzictwo edukacyjne przeszłości: balast czy skarbnica wiedzy? w: Przełomy edukacyjne. Dziedzictwo polskiej teorii i praktyki, W. Szulakiewicz (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 21–33.
Google Scholar

Majorek Cz. (1995) Warsztat badawczy historyka wychowania dziejów najnowszych w: Stan i perspektywy historii wychowania, W. Jamrożek (red.), Poznań, Wydawnictwo „Eruditus”, s. 55–70.
Google Scholar

Szacka B. (2000) Pamięć zbiorowa i wojna, „Przegląd Socjologiczny”, z. 2, t. 49, s. 11–28.
Google Scholar

Szulakiewicz W. (2016) Przedmowa. Pamięć i przeszłość w: Umieszczeni w przeszłości. Pamięć w naukach pedagogicznych, W. Szulakiewicz (red.), Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 7–11.
Google Scholar

Published

2020-10-21

How to Cite

Michalski, G. (2020). On Preserving the Historical Memory of the First Half of the 20th Century. Introduction to Considerations about the Past of Education. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 11(2), 8–13. https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.01