The Motivations of Adults for Engaging in Learning, Personal Development, and Acquiring New Qualifications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.08

Keywords:

learning, development, education, motivation, adults

Abstract

The aim of this text is to explore the motivations of adults for pursuing postgraduate studies, retraining in new fields, and participating in other training programs and courses, as well as to identify the factors that influence their engagement and success in the educational process. The theoretical section discusses the characteristics of adult learning and highlights the main motivations and needs of adults in this context. The empirical part focuses on a reflective analysis of adults’ experiences related to learning and self-development. The research was conducted using problem-centered narrative interviews. The results indicate that adult learners are driven by a variety of motivations, most commonly linked to professional, personal, and social factors. Motivation to participate in training plays a crucial role in adults’ personal and professional development.

Author Biography

Katarzyna Nosek-Kozłowska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Katarzyna Nosek-Kozłowska is an educator and university lecturer. Since 2019, she has held a PhD in social sciences in the field of pedagogy. Her research focuses on the functioning of the family, analyzing changes in family structures, and challenges related to transnational families. She also explores the functioning and therapy of children and adolescents from various educational backgrounds. In 2024, she completed postgraduate studies in sociotherapy at the University of Warmia and Mazury in Olsztyn, as well as training in solution-focused therapy, which enables her to apply modern therapeutic approaches in her work with children and the youth. She is also a social skills trainer who, through her experience and dedication, supports the development of young people by helping them build healthy social relationships and learn how to cope with everyday challenges.

References

Alheit P. (2002) „Podwójne oblicze” całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy „cichej rewolucji”, tłum. A. Zembrzuska, „Teraźniejszość – Człowiek-Edukacja”, t. 5, nr 2(18), s. 55–78.
Google Scholar

Baert H., De Rick K., Van Valckenborgh K. (2006) Towards the Conceptualization of „Learning Climate” w: Adult Education: New Routes in a New Landscape, R. V. De Castro, A. V. Sancho, P. Guimaraes (red.), Braga, University of Minho Press, s. 87–111.
Google Scholar

Barwińska D. (2009) Uczenie formalne i incydentalne w procesie całożyciowego uczenia się dorosłych w: Edukacja ustawiczna dorosłych w Europejskiej przestrzeni kształcenia z perspektywy polskich doświadczeń, M. Pakuła, A. Dudak (red.), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, s. 248–258.
Google Scholar

Biesta G. J. J., Field J., Hodkonson P., Macelod F. J., Goodson I. F. (2010) Improving Learning though the Lifecourse, Learning Lives, Improving Learning Series, London – New York, ­Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203828649.
Google Scholar

Blunt A., Yang B. (2002) Factor Structure of the Adult Attitudes Toward Adult and Continuing Education Scale and Its Capacity to Predict Participation Behaviour: Evidence for ­Adoption of a Revised Scale, „Adult Education Quarterly”, nr 52(4), s. 299–314, https://doi.org/10.1177/074171302400448627.
Google Scholar

Boeren E., Nicaise I., Baert H. (2010) Theoretical Models of Participation in Adult Education: The Need for an Integrated Model, „International Journal of Lifelong Education”, nr 29(1), s. 45–61, https://doi.org/10.1080/02601370903471270.
Google Scholar

Bohlinger S., Loo J. van (2010) Lifelong Learning for Ageing Workers to Sustain Employability and Develop Personality w: Working and Ageing. Emerging Theories and Empirical Perspectives, CEDEFOP, Luxemburg, Publications Office of the European Union, s. 28–57.
Google Scholar

Chase S. E. (2009) Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów w: Metody badań jakościowych, t. 2, N. K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), tłum. F. Schmidt, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 15–56,
Google Scholar

Chmielecka M. (2020) Transformacja w coachingu. Doświadczenia uczenia się dorosłych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8142-713-5.
Google Scholar

Delors J. (1998) Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, tłum. W. Rabczuk, Warszawa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Google Scholar

Dubas E. (2005) Dorosłość w edukacyjnym paradygmacie, czyli dorosłość jako edukacyjny okres życia człowieka w: Człowiek na edukacyjnej fali. Współczesne konteksty edukacji dorosłych, M. Podgórny (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 25–38.
Google Scholar

Gudkova S. (2016) Wywiad w badaniach jakościowych w: Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, D. Jemielniak (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 111–130.
Google Scholar

Illeris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, tłum. A. Jurgiel, E. Kurantowicz, M. Malewski, A. Nizińska, T. ­Zarębski Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we ­Wrocławiu.
Google Scholar

Jurgiel-Aleksander A. (2013) Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Karawajczyk W. (2009) Kształcenie dorosłych w ujęciu andragogicznym, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych”, nr 1, s. 95–108.
Google Scholar

Kargul J. (2001) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych: przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wrocław, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji.
Google Scholar

Keller J. M. (1987) Strategies for Stimulating the Motivation to Learn, „Performance and ­Instruction”, nr 26(8), s. 1–7, https://doi.org/10.1002/pfi.4160260802.
Google Scholar

Knowles M. (1972) Modern Practice of Adult Education. Andragogy versus Pedagogy, New York, Assosiated Press.
Google Scholar

Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A. (2009) Edukacja dorosłych: podręcznik akademicki, tłum. M. Habura, R. Ligus, A. Nizińska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kolb D., Kolb A. (2023) Uczenie na podstawie doświadczania. Podręcznik dla edukatorów, trenerów, coachów, tłum. M. Bręgiel-Pant, Poznań, Wydawnictwo Dialogi i Zmysły
Google Scholar

Lee W. O., Fleming J. (2012) The Institutionalization of Lifelong Learning in Australia, Hon Kong and the United States: A Bridge to the Community or a Competitor to the University? w: ­Second International Hand-book of Lifelong Learning, D. N. Aspin, J. Chapman, K. Evans, R. Bagnall (red.), London, Springer, s. 349–374, https://doi.org/10.1007/978-94-007-2360-3_23.
Google Scholar

Łaciak B. (2010) Skąd się biorą nasze style życia i jakie mają znaczenie dla rozwoju Polski oraz polityki publicznej? w: Polskie style życia. Między miastem a wsią – V Kongres Obywatelski, B. Łaciak (red.), Gdańsk, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, s. 5–12.
Google Scholar

Maniak G. (2015) Kształcenie przez całe życie – idea i realizacja. Polska na tle Unii Europejskiej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 214, s.128–139.
Google Scholar

Mezirow J. (2003) Transformative Learning as Discourse, „Journal of Transformative Education”, nr 1, s. 58–63, https://doi.org/10.1177/1541344603252172.
Google Scholar

OECD (2016) Skills Matter: Further Results from the Survey of Adults Skills. OECD Skills Studies, Paris, OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9789264258051-en.
Google Scholar

Paprotna G. (2009) Aktywność edukacyjna nauczyciela jako czynnik warunkujący rozwój zawodowy w: Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych, A. Fabiś, S. Kędziora (red.), Mysłowice–Zakopane, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, s. 142–150.
Google Scholar

Stake R. E. (2010) Jakościowe studium przypadku w: Metody badań jakościowych, t. 1, N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), tłum. M. Sałkowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 623–650.
Google Scholar

Świtalski W. (2019) Uczenie się dorosłych w zabawie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu ­Łódzkiego.
Google Scholar

Worek B. (2019) Uczące się społeczeństwo. O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków, ­Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Published

2025-12-19

How to Cite

Nosek-Kozłowska, K. (2025). The Motivations of Adults for Engaging in Learning, Personal Development, and Acquiring New Qualifications. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 21(2), 106–122. https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.08