Motywacje dorosłych do uczenia się, rozwoju i zdobywania nowych kwalifikacji

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.08

Mots-clés :

uczenie się, rozwój, nauka, motywacja, dorośli

Résumé

Celem niniejszego tekstu jest ukazanie motywacji dorosłych do podejmowania studiów podyplomowych, kształcenia się na nowych kierunkach, uczestnictwa w szkoleniach, kursach oraz identyfikacja czynników, które wpływają na ich zaangażowanie i sukces w procesie edukacyjnym. Teoretyczny namysł obejmuje charakterystykę uczenia się dorosłych, ukazuje główne motywacje i potrzeby dorosłych w kontekście tego procesu. W części empirycznej tekstu skupiono się na refleksyjnej analizie doświadczeń dorosłych związanych z procesem uczenia się i samorozwoju. Do zgromadzenia materiału empirycznego wykorzystano metodę wywiadu narracyjnego skoncentrowanego na problemie. Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że motywacje osób dorosłych do podejmowania nauki są zróżnicowane, jednak najczęściej wiążą się z czynnikami zawodowymi, osobistymi i społecznymi. Motywacja dorosłych do uczestnictwa w szkoleniach i innych formach kształcenia to kluczowy element ich rozwoju osobistego i zawodowego.

Biographie de l'auteur

Katarzyna Nosek-Kozłowska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Katarzyna Nosek-Kozłowska – pedagożka, nauczycielka akademicka. Od 2019 roku doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Jej praca badawcza koncentruje się na funkcjonowaniu rodziny, analizie przemian zachodzących w strukturze rodziny oraz wyzwań związanych z rodzinami transnarodowymi. Zajmuje się również tematyką funkcjonowania i terapii dzieci i młodzieży pochodzących z różnych środowisk wychowawczych. W 2024 roku ukończyła studia podyplomowe z socjoterapii na Uniwersytecie Warmińsko-­-Mazurskim w Olsztynie, a także szkolenie z terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, co pozwala jej na wykorzystanie nowoczesnych podejść terapeutycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Trenerka umiejętności społecznych, która poprzez swoje doświadczenie i zaangażowanie wspiera rozwój młodych osób, pomagając im w budowaniu zdrowych relacji społecznych i radzeniu sobie z wyzwaniami codzienności.

Références

Alheit P. (2002) „Podwójne oblicze” całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy „cichej rewolucji”, tłum. A. Zembrzuska, „Teraźniejszość – Człowiek-Edukacja”, t. 5, nr 2(18), s. 55–78.
View in Google Scholar

Baert H., De Rick K., Van Valckenborgh K. (2006) Towards the Conceptualization of „Learning Climate” w: Adult Education: New Routes in a New Landscape, R. V. De Castro, A. V. Sancho, P. Guimaraes (red.), Braga, University of Minho Press, s. 87–111.
View in Google Scholar

Barwińska D. (2009) Uczenie formalne i incydentalne w procesie całożyciowego uczenia się dorosłych w: Edukacja ustawiczna dorosłych w Europejskiej przestrzeni kształcenia z perspektywy polskich doświadczeń, M. Pakuła, A. Dudak (red.), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, s. 248–258.
View in Google Scholar

Biesta G. J. J., Field J., Hodkonson P., Macelod F. J., Goodson I. F. (2010) Improving Learning though the Lifecourse, Learning Lives, Improving Learning Series, London – New York, ­Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203828649.
View in Google Scholar

Blunt A., Yang B. (2002) Factor Structure of the Adult Attitudes Toward Adult and Continuing Education Scale and Its Capacity to Predict Participation Behaviour: Evidence for ­Adoption of a Revised Scale, „Adult Education Quarterly”, nr 52(4), s. 299–314, https://doi.org/10.1177/074171302400448627.
View in Google Scholar

Boeren E., Nicaise I., Baert H. (2010) Theoretical Models of Participation in Adult Education: The Need for an Integrated Model, „International Journal of Lifelong Education”, nr 29(1), s. 45–61, https://doi.org/10.1080/02601370903471270.
View in Google Scholar

Bohlinger S., Loo J. van (2010) Lifelong Learning for Ageing Workers to Sustain Employability and Develop Personality w: Working and Ageing. Emerging Theories and Empirical Perspectives, CEDEFOP, Luxemburg, Publications Office of the European Union, s. 28–57.
View in Google Scholar

Chase S. E. (2009) Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów w: Metody badań jakościowych, t. 2, N. K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), tłum. F. Schmidt, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 15–56,
View in Google Scholar

Chmielecka M. (2020) Transformacja w coachingu. Doświadczenia uczenia się dorosłych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8142-713-5.
View in Google Scholar

Delors J. (1998) Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, tłum. W. Rabczuk, Warszawa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
View in Google Scholar

Dubas E. (2005) Dorosłość w edukacyjnym paradygmacie, czyli dorosłość jako edukacyjny okres życia człowieka w: Człowiek na edukacyjnej fali. Współczesne konteksty edukacji dorosłych, M. Podgórny (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 25–38.
View in Google Scholar

Gudkova S. (2016) Wywiad w badaniach jakościowych w: Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, D. Jemielniak (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 111–130.
View in Google Scholar

Illeris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, tłum. A. Jurgiel, E. Kurantowicz, M. Malewski, A. Nizińska, T. ­Zarębski Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we ­Wrocławiu.
View in Google Scholar

Jurgiel-Aleksander A. (2013) Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
View in Google Scholar

Karawajczyk W. (2009) Kształcenie dorosłych w ujęciu andragogicznym, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych”, nr 1, s. 95–108.
View in Google Scholar

Kargul J. (2001) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych: przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wrocław, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji.
View in Google Scholar

Keller J. M. (1987) Strategies for Stimulating the Motivation to Learn, „Performance and ­Instruction”, nr 26(8), s. 1–7, https://doi.org/10.1002/pfi.4160260802.
View in Google Scholar

Knowles M. (1972) Modern Practice of Adult Education. Andragogy versus Pedagogy, New York, Assosiated Press.
View in Google Scholar

Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A. (2009) Edukacja dorosłych: podręcznik akademicki, tłum. M. Habura, R. Ligus, A. Nizińska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Kolb D., Kolb A. (2023) Uczenie na podstawie doświadczania. Podręcznik dla edukatorów, trenerów, coachów, tłum. M. Bręgiel-Pant, Poznań, Wydawnictwo Dialogi i Zmysły
View in Google Scholar

Lee W. O., Fleming J. (2012) The Institutionalization of Lifelong Learning in Australia, Hon Kong and the United States: A Bridge to the Community or a Competitor to the University? w: ­Second International Hand-book of Lifelong Learning, D. N. Aspin, J. Chapman, K. Evans, R. Bagnall (red.), London, Springer, s. 349–374, https://doi.org/10.1007/978-94-007-2360-3_23.
View in Google Scholar

Łaciak B. (2010) Skąd się biorą nasze style życia i jakie mają znaczenie dla rozwoju Polski oraz polityki publicznej? w: Polskie style życia. Między miastem a wsią – V Kongres Obywatelski, B. Łaciak (red.), Gdańsk, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, s. 5–12.
View in Google Scholar

Maniak G. (2015) Kształcenie przez całe życie – idea i realizacja. Polska na tle Unii Europejskiej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 214, s.128–139.
View in Google Scholar

Mezirow J. (2003) Transformative Learning as Discourse, „Journal of Transformative Education”, nr 1, s. 58–63, https://doi.org/10.1177/1541344603252172.
View in Google Scholar

OECD (2016) Skills Matter: Further Results from the Survey of Adults Skills. OECD Skills Studies, Paris, OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9789264258051-en.
View in Google Scholar

Paprotna G. (2009) Aktywność edukacyjna nauczyciela jako czynnik warunkujący rozwój zawodowy w: Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych, A. Fabiś, S. Kędziora (red.), Mysłowice–Zakopane, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, s. 142–150.
View in Google Scholar

Stake R. E. (2010) Jakościowe studium przypadku w: Metody badań jakościowych, t. 1, N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), tłum. M. Sałkowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 623–650.
View in Google Scholar

Świtalski W. (2019) Uczenie się dorosłych w zabawie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu ­Łódzkiego.
View in Google Scholar

Worek B. (2019) Uczące się społeczeństwo. O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków, ­Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2025-12-19

Comment citer

Nosek-Kozłowska, K. (2025). Motywacje dorosłych do uczenia się, rozwoju i zdobywania nowych kwalifikacji. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 21(2), 106–122. https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.08