Memory As a Learning Tool For Older Adults

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.05

Keywords:

memory, memory in old age, memory as a learning tool

Abstract

The article is a literature review aiming to capture memory’s essence as a learning process. Particularly interesting is the issue of memory, and therefore the ability to learn, in older adults. Modern neuroscience uses tools to study the human brain’s capabilities in old age. A review of research concerning the memory of older people indicates that non-declarative memory is responsible for acquiring skills or encoding and storing sensory information, which is relatively well preserved in late adulthood. Semantic memory, i.e., the system of concepts and general knowledge about the world, is well preserved (vocabulary resources increase with age), unlike event memory, i.e., episodic memory, which deteriorates significantly. Working memory, responsible for short-term storage and manipulation of information, is significantly weakened. From the point of view of learning in late adulthood, these data should make gerontologists happy because they indicate that a healthy older adult retains educational potential.

Author Biography

Anna Przygoda, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Anna Przygoda – doctor of social sciences in the discipline of pedagogy. Since 2019, an assistant professor at the Department of Adult Education, previously an assistant at the Department of General Pedagogy and Research Methodology, Jan Kochanowski University in Kielce. Her interests focus on the family as an educational environment and the relationship between generations in the family. She conducts classes on educational theory, pedagogical systems and research methodology. She has published, among others, The City of Starachowice as a Place Favoring the Establishment of Institutions Activating Seniors – a Look at over Fifteen Years of Activity of the Starachowice UTW (“Humanitas Pedagogika i Psychologia” 2(28)/2023), The Picture of the Relationship in the Dyad Grandparents (in: Care Relationship and Well-being for Elderly Person: Pedagogical Reflections and Good Practices, M. Musaio, S. Chrost, C. Urpi (ed.), Educatt, Mediolan 2023).

References

Adamczyk M. D. (red.) (2016) Starość. Między tradycją a współczesnością, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Adamczyk M. D. (2022) Uczenie się przez całe życie jako element uczestnictwa społecznego osób starszych i ich aktywnego starzenia się, ,,Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu ­Lubelskiego Jana Pawła II”, nr 65/3, s. 67–86, https://doi.org/10.31743/znkul.14471.
Google Scholar

Bryant P. E., Colman A. M. (red.) (1997) Psychologia rozwojowa, tłum. A. Bezwińska-­Walerjan, Poznań, Zysk i S-ka.
Google Scholar

Chlewiński Z. (1997) Pamięć w: Psychologia pamięci, Z. Chlewiński, A. Hankała, M. Jagodzińska, B. Mazurek (red.), Warszawa, Wiedza Powszechna, s. 120.
Google Scholar

Czachur W., Wójcicka M. (2021) Pamięć i pamiętanie w przestrzeni języka z perspektywy badań lingwistycznych w: Język(i) w czasie i przestrzeni, P. Stalmaszczyk (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 211–235, https://doi.org/10.18778/8220-544-2.10.
Google Scholar

Draaisma D. (2010) Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego, tłum. E. ­Jusewicz-Kalter, Wołowiec, Wydawnictwo Czarne.
Google Scholar

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011) Uczenie się z biografii Innych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Dubas E., Wąsiński A., Słowik A. (red) (2021) Biografie rodzinne i uczenie się, Łódź, Wydaw­nictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Fabiś A., Chabior A., Wawrzyniak J. (2019) Ludzka starość, Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Henderson J. (2005) Pamięć i zapominanie, tłum. E. Wojtych, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Jagodzińska M. (2003) Rozwój pamięci w dzieciństwie, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo ­Psychologiczne.
Google Scholar

Kolber M. (2009) Uczymy się, jak się uczyć – kilka uwag o umiejętności uczenia się, „Forum Dydaktyczne”, nr 5–6, s. 138–144.
Google Scholar

Majchrzak-Krzak K. (2020) Przywracając pamięć miejscom. O badaniu i uczeniu się w działaniu w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwer­sytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Maruszewski T. (2005) Pamięć autobiograficzna, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psycho­logiczne.
Google Scholar

Maruszewski T. (2006) Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, Strelau J. (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydaw­nictwo Psychologiczne, s. 137–164.
Google Scholar

Marwick K., Birrel S. (2024) Psychiatria, red. wyd. polskiego S. K. Sidorowicz, Wrocław, Elsevier Urban & Partner.
Google Scholar

Mietzel G. (2002) Wprowadzenie do psychologii, tłum. E. Pankiewicz, Gdańsk, Gdańskie ­Wydawnictwo Psycho­logiczne.
Google Scholar

Muszyński M. (red.) (2014) Międzypokoleniowe uczenie się, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/7969-303-0.01.
Google Scholar

Nęcka E. (2024) Psychologia. Wprowadzenie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Wichary Sz. (2020) Psychologia poznawcza, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Niedźwieńska A. (2011) Trafność pamięci z perspektywy neuropsychologicznej w: Pamięć. ­Osobowość. Osoba. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Annie Gałdowej, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 267–280.
Google Scholar

Niedźwieńska A. (2013) Pamięć prospektywna, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie ­SEDNO.
Google Scholar

Nordengen K. (2018) Mózg rządzi, tłum. M. Skoczko-Nakielska, Warszawa, Wydawnictwo ­Marginesy.
Google Scholar

Okoń W. (2004) Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Przygoda A. (2021) Aktywizacja społeczna seniorów – założenia teoretyczne i przykłady ­dobrych praktyk w: Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Kielce, Kieleckie Towarzystwo Naukowe, s. 177–186.
Google Scholar

Schacter D. L. (2003) Siedem grzechów pamięci, tłum. K. Ślusarczyk, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Schaffer H. R. (2008) Psychologia dziecka, tłum. A. Wojciechowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Sokół-Stanisławska A. (2018) Trening pamięci i koncentracji dla seniorów, Warszawa, Wydawnictwo Difin.
Google Scholar

Szewczuk W. (1972) Psychologia zapamiętywania, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo ­Naukowe.
Google Scholar

Włodarski Z. (1998) Psychologia uczenia się, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Zimbardo P., Johnson R. L., McCann V. (2010) Psychologia. Kluczowe koncepcje, tłum. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Ledzion B., Miller A., Kwinta J., Krygowska N., Święcicki I. (b.d.) Ewaluacja ex post realizacji celów Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020. Raport końcowy, https://www.polskacyfrowa.gov.pl/media/156082/POPC_Raport_koncowy_expost_14082025.pdf (dostęp: 20.06.2024).
Google Scholar

Published

2025-12-19

How to Cite

Przygoda, A. (2025). Memory As a Learning Tool For Older Adults. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 21(2), 57–70. https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.05