Life is... a Gallery – the Role of Intergenerational Transmission in Shaping an Artist’s Identity on the Example of the Minich Family

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.10

Keywords:

transgenerational transmission, artist, identity, values, narrative interview, interpretation

Abstract

The article is devoted to the analysis of the role of intergenerational transmission in the shaping of an artist’s identity on the example of the Lodz-Lviv Minich family. My main purpose was to capture the content and meanings contained in the aforementioned transmission, to look for examples and explanations of how the intellectual atmosphere of Minich`s home, a pioneering vision of practicing art, inscribed in the context of post-war social and political events in Poland, were reflected in the identity of the artist’s daughter, how all factors were stimulating her development and building social knowledge and self-knowledge. Family patterns, people with whom the creator surrounds himself/herself and with whom she/he cooperates, works of art and its field are of key importance in shaping artistic identity. In addition, an important role is played not only by first contact with art dating back to childhood, but also the motives of its creation inscribed in the biographical process, as well as the broadly understood values guiding her life, such as freedom, courage, and faithfulness to herself.

Author Biography

Magda Karkowska, Uniwersytet Łódzki

Magda Karkowska is a habilitated doctor in social sciences, professor at the Faculty of Educational Sciences at the University of Lodz. Certified teacher, translator, culture and education researcher. Scientific interests: identity as a cultural and social construct, psychosocial condition of young people, school culture, media as a field of socialization, gender socialization and its determinants, qualitative research in education, biographical research and its methodology.

References

Demetrio D. (2000) Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, tłum. A. Skolimowska, Kraków, Impuls.
Google Scholar

Dubas E., Wąsiński A., Słowik A. (red.) (2021) Biografie rodzinne i uczenie się, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Farnicka M. (2016) W poszukiwaniu uwarunkowań transmisji międzypokoleniowej – znaczenie pełnionej roli rodzinnej w kontynuowaniu wzorców rodzicielstwa, „Psychologiczne Zeszyty Naukowe. Półrocznik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego”, nr 1, s. 11–35.
Google Scholar

Golka M. (2012) Socjologia artysty nowożytnego, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Hermans H., Hermans-Jansen E. (2000) Autonarracje: tworzenie znaczeń w psychoterapii, tłum. P. Oleś, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Google Scholar

Jezierska-Wiejak P. (2013) Rodzina jako płaszczyzna międzypokoleniowej transmisji wartości, „Wychowanie w Rodzinie”, nr 2, s. 285–299, https://doi.org/10.61905/wwr/171139
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/171139

Karkowska M., Krawczyk A. (2021) Doświadczanie wielokulturowości osób pochodzenia żydowskiego w perspektywie dialogu międzypokoleniowego, „Podstawy Edukacji. Miedzykulturowość. Wielokulturowość. Transkulturowość”, t. 14, s. 87–106, https://doi.org/10.16926/pe.2021.14.07
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.16926/pe.2021.14.07

Kozielecki J. (1987) Koncepcja transgresyjna człowieka: analiza psychologiczna, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Krzychała S. (2016) Od analizy sekwencji do rekonstrukcji dialogiczności – wykorzystanie metody dokumentarnej w analizie narracyjno-biograficznej, „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, nr (23)2, s. 75–92.
Google Scholar

Linton R. (2002) Kulturowe podstawy osobowości, tłum. A. Jasińska-Kania, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Majewska A. (2017) Rodzinna transmisja międzypokoleniowa w świetle teorii transgresji, Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, nr 2(30), s. 145–153.
Google Scholar

Mead M. (1978) Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka,Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Minich M. (2015) Pod wiatr, Warszawa, Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”.
Google Scholar

Minich-Scholz A. (2015) Wspomnienia wojenne. Szalona galeria, Warszawa, Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”.
Google Scholar

Owerczuk B. (2007) Obraz kobiety w międzygeneracyjnym przekazie kulturowym. Babka–matka–córka, „Kultura i Edukacja”, nr 4, s. 126.
Google Scholar

Schütze F. (1997) Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, tłum. M. Czyżewski , „Studia Socjologiczne”, nr 1, s. 11–56.
Google Scholar

Sobocińska M. (2020) Tożsamość, rola i mit artysty jako uwarunkowania jego wizerunku, „Zarządzanie w Kulturze”, nr 20 (2), s. 143-155, https://doi.org/10.4467/20843976ZK.19.010.10527
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/20843976ZK.19.010.10527

Trempała J. (2000) Modele rozwoju psychologicznego: czas i zmiana, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar

Ziębińska B. (2014) Genogram jako narzędzie służące do badania relacji międzypokoleniowych w rodzinie, P. Szukalski (red.), Relacje międzypokoleniowe we współczesnych polskich rodzinach, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 149–162.
Google Scholar

Wywiad z Agnieszką Minich-Scholz, wysiedloną w czasie II wojny światowej mieszkanką osiedla Montwiłła-Mireckiego (2023), https://www.youtube.com/watch?v=_RZd3cIzW40&t=134s (dostęp 12.07.2024).
Google Scholar

Published

2024-10-10

How to Cite

Karkowska, M. (2024). Life is. a Gallery – the Role of Intergenerational Transmission in Shaping an Artist’s Identity on the Example of the Minich Family. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 19(2), 141–156. https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.10