Życie jest… galerią – rola przekazu międzygeneracyjnego w kształtowaniu tożsamości artysty na przykładzie rodziny Minichów

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.10

Mots-clés :

przekaz międzypokoleniowy, artysta, tożsamość, wartości, wywiad narracyjny, interpretacja

Résumé

Artykuł poświęcony jest analizie roli przekazu międzypokoleniowego w kształtowaniu tożsamości artysty na przykładzie łódzko-lwowskiej rodziny Minichów. Moim głównym celem było uchwycenie treści i znaczeń zawartych we wspomnianym przekazie, poszukiwanie przykładów i wyjaśnień tego, jak intelektualna atmosfera domu Minichów i pionierska wizja uprawiania sztuki, wpisana w kontekst powojennych wydarzeń społeczno-politycznych w Polsce, znalazły odzwierciedlenie w tożsamości córki artystki, jak wszystkie wymienione czynniki stymulowały jej rozwój i budowanie wiedzy społecznej i samowiedzy. W kształtowaniu tożsamości artysty kluczowe znaczenie mają rodzinne wzorce, osoby, z którymi twórca się otacza i z którymi współpracuje, tworzone dzieła sztuki i jej dziedzina. Podsumowując, chodzi tu nie tylko o początki kontaktu ze sztuką sięgające dzieciństwa, ale także wpisane w proces biograficzny motywy tworzenia i kontaktu z różnymi formami sztuki oraz o szeroko rozumiane wartości przyświecające życiu Narratorki, takie jak: wolność, odwaga i wierność sobie.

Biographie de l'auteur

Magda Karkowska, Uniwersytet Łódzki

Magda Karkowska – doktor habilitowany nauk społecznych, profesor na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Nauczyciel dyplomowany, tłumacz, badaczka kultury i edukacji. Zainteresowania naukowe: tożsamość jako konstrukt kulturowy i społeczny, psychospołeczna kondycja młodzieży, kultura szkoły, media jako płaszczyzna socjalizacji, socjalizacja rodzajowa i jej uwarunkowania, badania jakościowe w edukacji, biografistyka naukowa.

Références

Demetrio D. (2000) Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, tłum. A. Skolimowska, Kraków, Impuls.
View in Google Scholar

Dubas E., Wąsiński A., Słowik A. (red.) (2021) Biografie rodzinne i uczenie się, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar

Farnicka M. (2016) W poszukiwaniu uwarunkowań transmisji międzypokoleniowej – znaczenie pełnionej roli rodzinnej w kontynuowaniu wzorców rodzicielstwa, „Psychologiczne Zeszyty Naukowe. Półrocznik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego”, nr 1, s. 11–35.
View in Google Scholar

Golka M. (2012) Socjologia artysty nowożytnego, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
View in Google Scholar

Hermans H., Hermans-Jansen E. (2000) Autonarracje: tworzenie znaczeń w psychoterapii, tłum. P. Oleś, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
View in Google Scholar

Jezierska-Wiejak P. (2013) Rodzina jako płaszczyzna międzypokoleniowej transmisji wartości, „Wychowanie w Rodzinie”, nr 2, s. 285–299, https://doi.org/10.61905/wwr/171139
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/171139

Karkowska M., Krawczyk A. (2021) Doświadczanie wielokulturowości osób pochodzenia żydowskiego w perspektywie dialogu międzypokoleniowego, „Podstawy Edukacji. Miedzykulturowość. Wielokulturowość. Transkulturowość”, t. 14, s. 87–106, https://doi.org/10.16926/pe.2021.14.07
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.16926/pe.2021.14.07

Kozielecki J. (1987) Koncepcja transgresyjna człowieka: analiza psychologiczna, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Krzychała S. (2016) Od analizy sekwencji do rekonstrukcji dialogiczności – wykorzystanie metody dokumentarnej w analizie narracyjno-biograficznej, „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, nr (23)2, s. 75–92.
View in Google Scholar

Linton R. (2002) Kulturowe podstawy osobowości, tłum. A. Jasińska-Kania, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Majewska A. (2017) Rodzinna transmisja międzypokoleniowa w świetle teorii transgresji, Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, nr 2(30), s. 145–153.
View in Google Scholar

Mead M. (1978) Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka,Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Minich M. (2015) Pod wiatr, Warszawa, Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”.
View in Google Scholar

Minich-Scholz A. (2015) Wspomnienia wojenne. Szalona galeria, Warszawa, Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”.
View in Google Scholar

Owerczuk B. (2007) Obraz kobiety w międzygeneracyjnym przekazie kulturowym. Babka–matka–córka, „Kultura i Edukacja”, nr 4, s. 126.
View in Google Scholar

Schütze F. (1997) Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, tłum. M. Czyżewski , „Studia Socjologiczne”, nr 1, s. 11–56.
View in Google Scholar

Sobocińska M. (2020) Tożsamość, rola i mit artysty jako uwarunkowania jego wizerunku, „Zarządzanie w Kulturze”, nr 20 (2), s. 143-155, https://doi.org/10.4467/20843976ZK.19.010.10527
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/20843976ZK.19.010.10527

Trempała J. (2000) Modele rozwoju psychologicznego: czas i zmiana, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
View in Google Scholar

Ziębińska B. (2014) Genogram jako narzędzie służące do badania relacji międzypokoleniowych w rodzinie, P. Szukalski (red.), Relacje międzypokoleniowe we współczesnych polskich rodzinach, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 149–162.
View in Google Scholar

Wywiad z Agnieszką Minich-Scholz, wysiedloną w czasie II wojny światowej mieszkanką osiedla Montwiłła-Mireckiego (2023), https://www.youtube.com/watch?v=_RZd3cIzW40&t=134s (dostęp 12.07.2024).
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2024-10-10

Comment citer

Karkowska, M. (2024). Życie jest… galerią – rola przekazu międzygeneracyjnego w kształtowaniu tożsamości artysty na przykładzie rodziny Minichów. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 19(2), 141–156. https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.10