Educational Aspects of Working Life in Retirement in the Light of Halina Semenowicz’s Diaries – Founder and Propagator of Freinet Education in Poland

Authors

  • Agata Szwech Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.16

Keywords:

retirement, professional activity, Halina Semenowicz’s diaries

Abstract

An important aspect that sets the framework for seeking educational potential in a biography of man is the combination of the learning process with the everyday world of life of an individual. Halina Semenowicz, writing journals, included in tchem the description of everyday life she led being retired. In this text, I will focus on the area of professional activity which H. Semenowicz did not abandon after retirement. She continued the dissemination of the Celestine Freineta techniques in Poland. While emphasizing the importance of work as a crucial area in which the development of an adult takes place, I concentrated my attention on displaying the role of work in the life of Halina Semenowicz and these forms of daily activities that were associated with learning undertaken against the backgroud of professional activity.

Author Biography

Agata Szwech, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych

M.A., Ph.D. student at the Department of Pedagogical Sciences at Nicolaus Copernicus University in Torun. Her doctoral dissertation is devoted to pedagogical interpretation of Halina Semenowicz’s diary. Her scientific interests are located on the border between andragogy and biographical research.

References

Atchley R. (1989) A continuity theory of aging, „Gerontologist”, no 29, 183–190.
Google Scholar

Bałandynowicz-Panfil K. (2010) Znaczenie aktywności zawodowej dla jakości życia osób starszych w: Jakość życia seniorów w XXI w. Ku aktywności, D. Kałuży, P. Szukalskiego (red.), Łódź, Wydawnictwo Biblioteka, s. 112–121.
Google Scholar

Bron A. (2006) Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4, s. 7–23.
Google Scholar

Czerniawska O. (2007) Edukacja osób „trzeciego wieku” w: Wprowadzenie do andragogiki, T. Wujek (red.), Radom, Wydawnictwo Uniwerystetu w Białymstoku, s. 213–236.
Google Scholar

Halicki J. (2010) Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar

Hill R. D. (2005) Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa, Wydawnictwo „Biznes”.
Google Scholar

Kargul J. (2001) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Google Scholar

Konieczna-Woźniak R. (2013) Uczenie się pozytywnym wymiarem życia w fazie później dorosłości w: Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 447–459.
Google Scholar

Konieczna-Woźniak R. (2016) Starość czasem samorealizacji – subiektywne i obiektywne postrzeganie zjawiska w: Obiektywny i subiektywny wymiar starości, E. Dubas, M. Muszyński (red.), t. 1, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 221–232.
Google Scholar

Kościuszko M. (2014) Dr Halina Semenwoicz – pedagog poszukujący. Twórczyni ruchu freinetowskiego w Polsce w: Inspiracje pedagogią freinetowską. Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz, A. Semenowicz, H. Solarczyk, A. Szwech (red.), Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 147–159.
Google Scholar

Kowolik P. (2001) Halina Semenowicz – inicjator i animator ruchu „Pedagogiki Celestyna Freineta” w Polsce, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 3–4, s. 262–265.
Google Scholar

Kvale S. (2010) Prowadzenie wywiadów, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Rubacha K. (2008) Metodologia badań nad edukacją, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Semenowicz A., Solarczyk H., Szwech A. (red.) (2014) Inspiracje pedagogią freinetowską. Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz, t. 1, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
Google Scholar

Słowińska S. (2014) Koncepcja małych światów przeżywanych – fenomenologiczne inspiracje dla andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 91–104.
Google Scholar

Solarczyk-Szwec H. (2014) Uczenie się przez całe życie jako metakompetencja w: Ewaluacja poprawy jakości kształcenia, J. Grzesiak (red.), Kalisz–Konin, s. 93–101.
Google Scholar

Solarczyk-Szwec H., Szwech A. (red.) (2016) Inspiracje pedagogią freinetowską. Dzienniki Haliny Semenowicz – matki i obywatelki, t. 2, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
Google Scholar

Szwech A. (2012) Obszary uczenia się przez całe życie w dziennikach Haliny Semenowicz, „Rocznik Andragogiczny”, vol. 19, s. 264–271.
Google Scholar

Szwech A. (2016) Subiektywny wymiar starości w świetle dzienników Haliny Semenowicz w: Obiektywny i subiektywny wymiar starości, E. Dubas, M. Muszyński (red.), t. 1, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 185–192.
Google Scholar

Published

2017-06-30

How to Cite

Szwech, A. (2017). Educational Aspects of Working Life in Retirement in the Light of Halina Semenowicz’s Diaries – Founder and Propagator of Freinet Education in Poland. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 4(1), 256–269. https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.16