Edukacyjne aspekty aktywności zawodowej na emeryturze w świetle dzienników Haliny Semenowicz – twórczyni i propagatorki pedagogiki Freineta w Polsce
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.16Mots-clés :
emerytura, aktywność zawodowa, dzienniki Haliny SemenowiczRésumé
Ważną kwestią, która wyznacza ramy poszukiwania potencjału edukacyjnego w biografii człowieka jest połączenie procesu uczenia się z codziennym światem życia jednostki. Halina Semenowicz, pisząc dzienniki, zawarła w nich opis życia codziennego, jakie prowadziła, będąc na emeryturze. W prezentowanym tekście skupię się na obszarze aktywności zawodowej, której H. Semenowicz nie zaniechała po przejściu na emeryturę. Kontynuowała tym samym dzieło upowszechniania w Polsce technik Celestyna Freineta. Akcentując znaczenie pracy jako ważnego obszaru, w którym następuje rozwój człowieka dorosłego, uwaga została skoncentrowana na ukazaniu roli, jaką w życiu Haliny Semenowicz pełniła praca, oraz tych formach codziennej aktywności, które wiązały się z uczeniem się diarystki przebiegającym na tle podejmowanych przez nią aktywności zawodowych.
Références
Atchley R. (1989) A continuity theory of aging, „Gerontologist”, no 29, 183–190.
View in Google Scholar
Bałandynowicz-Panfil K. (2010) Znaczenie aktywności zawodowej dla jakości życia osób starszych w: Jakość życia seniorów w XXI w. Ku aktywności, D. Kałuży, P. Szukalskiego (red.), Łódź, Wydawnictwo Biblioteka, s. 112–121.
View in Google Scholar
Bron A. (2006) Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4, s. 7–23.
View in Google Scholar
Czerniawska O. (2007) Edukacja osób „trzeciego wieku” w: Wprowadzenie do andragogiki, T. Wujek (red.), Radom, Wydawnictwo Uniwerystetu w Białymstoku, s. 213–236.
View in Google Scholar
Halicki J. (2010) Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
View in Google Scholar
Hill R. D. (2005) Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa, Wydawnictwo „Biznes”.
View in Google Scholar
Kargul J. (2001) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
View in Google Scholar
Konieczna-Woźniak R. (2013) Uczenie się pozytywnym wymiarem życia w fazie później dorosłości w: Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 447–459.
View in Google Scholar
Konieczna-Woźniak R. (2016) Starość czasem samorealizacji – subiektywne i obiektywne postrzeganie zjawiska w: Obiektywny i subiektywny wymiar starości, E. Dubas, M. Muszyński (red.), t. 1, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 221–232.
View in Google Scholar
Kościuszko M. (2014) Dr Halina Semenwoicz – pedagog poszukujący. Twórczyni ruchu freinetowskiego w Polsce w: Inspiracje pedagogią freinetowską. Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz, A. Semenowicz, H. Solarczyk, A. Szwech (red.), Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 147–159.
View in Google Scholar
Kowolik P. (2001) Halina Semenowicz – inicjator i animator ruchu „Pedagogiki Celestyna Freineta” w Polsce, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 3–4, s. 262–265.
View in Google Scholar
Kvale S. (2010) Prowadzenie wywiadów, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Rubacha K. (2008) Metodologia badań nad edukacją, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
View in Google Scholar
Semenowicz A., Solarczyk H., Szwech A. (red.) (2014) Inspiracje pedagogią freinetowską. Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz, t. 1, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
View in Google Scholar
Słowińska S. (2014) Koncepcja małych światów przeżywanych – fenomenologiczne inspiracje dla andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 91–104.
View in Google Scholar
Solarczyk-Szwec H. (2014) Uczenie się przez całe życie jako metakompetencja w: Ewaluacja poprawy jakości kształcenia, J. Grzesiak (red.), Kalisz–Konin, s. 93–101.
View in Google Scholar
Solarczyk-Szwec H., Szwech A. (red.) (2016) Inspiracje pedagogią freinetowską. Dzienniki Haliny Semenowicz – matki i obywatelki, t. 2, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
View in Google Scholar
Szwech A. (2012) Obszary uczenia się przez całe życie w dziennikach Haliny Semenowicz, „Rocznik Andragogiczny”, vol. 19, s. 264–271.
View in Google Scholar
Szwech A. (2016) Subiektywny wymiar starości w świetle dzienników Haliny Semenowicz w: Obiektywny i subiektywny wymiar starości, E. Dubas, M. Muszyński (red.), t. 1, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 185–192.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.