Cultural Animation as Humanistic Pedagogy

Authors

  • Dariusz Kubinowski Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny, Instytut Pedagogiki

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.06

Keywords:

cultural animation, social animation, humanistic pedagogy, social change, methods of animator’s work

Abstract

The aim of this paper is to determine the characteristics of universal culture of animation in general, seen as a kind of humanistic pedagogy in the broad sense. The starting point for the author are the constitutive features of cultural animation relating to: (1) understanding animation as revival, activation, change etc.; (2) treating the culture of individuals and communities as a key subject of its impact; (3) implementation of any animation activities based on the humanistic methodical principles; (4) adoption of axiological minimum as a necessary condition for the perception of cultural animation as pedagogical idea, and (5) clarifying the specificity of the role of social culture animator. The text attempts to generalize them with a view to developing a pedagogical theory of animation activity beyond its cultural – exclusively – aspects.

Author Biography

Dariusz Kubinowski, Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny, Instytut Pedagogiki

Prof. dr hab., (born in 1962), Professor of social sciences, cultural pedagogue, methodologist of qualitative research, works at the Pedagogical Institute at the Faculty of Humanities of the Szczecin University, author of over 130 scientific publications concerning cultural and educational studies, cultural animation, ethnopedagogy and pedagogical qualitative research.

References

Besnard P. (1980) L’Animation socio-culturelle, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Besnard P. (1986) Animateur socioculturel : fonctions, formation, profession, Paris, Les Editions ESF.
Google Scholar

Besnard P. (1988) Problematyka animacji społeczno-kulturalnej w: Rozprawy o wychowaniu, M. Debesse, G. Mialaret (red.), tłum. Z. Zakrzewska, t. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Bielas L. (1980) O animacji społeczno-wychowawczej we Francji, „Nowa Szkoła”, nr 11.
Google Scholar

Czerniawska O. (1974) Animacja jako metoda pracy kulturalno-oświatowej i społeczno-wychowawczej, „Oświata Dorosłych”, nr 8.
Google Scholar

Czerniawska O. (1984) Animacje społeczno-kulturalne we Francji: geneza i rozwój, „Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej”, nr 6.
Google Scholar

Červinková H. (red.) (2008) Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych. Aktywizacja środowiska na pograniczu, Wrocław, Elwoj Jerzy Wojciechowski.
Google Scholar

Dąbrowska E. (1986) Analiza sytuacji animacyjnych, „Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej”, nr 7.
Google Scholar

Delecka-Bury A. (2015) Źródła sukcesu pedagogicznego animatorów kultury muzycznej: studium przypadków, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Gajda J. (red.) (1993) Wybrane problemy animacji kulturalnej, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Gajda J. (red.) (1994) Animacja kulturalna jako problem pedagogiczny, Lublin, Agencja Dziennikarska VIPress.
Google Scholar

Gajda J., Żardecki W. (red.) (2001) Dylematy animacji kulturalnej, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Godlewski G., Kurz I., Mencwel A., Wójtowski M. (red.) (2002) Animacja kultury – doświadczenie i przyszłość, Warszawa, Instytut Kultury Polskiej UW.
Google Scholar

Hrycyk K. (red.) (2000) Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych. Animacja – animator i jego kształcenie, Wrocław, „Silesia”.
Google Scholar

Hrycyk K. (red.) (2004) Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, Wrocław, „Silesia”.
Google Scholar

Jedlewska B. (1999) Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Jedlewska B. (red.) (2006) Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce: koncepcje, doświadczenia, wyzwania, Lublin, Oficyna Wydawnicza „Verba”.
Google Scholar

Kargul J. (1993) Animacja społeczno-kulturalna w: Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Żak”.
Google Scholar

Kargul J. (1996) Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń, Wydawnictwo „Adam Marszałek”.
Google Scholar

Kargul J. (2012) Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kopaliński W. (1997) Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa, Muza SA.
Google Scholar

Kopczyńska M. (1993) Animacja społeczno-kulturalna: podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa, Centrum Animacji Kulturalnej.
Google Scholar

Kubinowski D. (1993) Funkcje wiejskich zespołów folklorystycznych w animacji tożsamości kulturowej regionu w: Wybrane problemy animacji kulturalnej, J. Gajda (red.), Lublin, Agencja Dziennikarska VIPress.
Google Scholar

Kubinowski D., (1997) Animacja taneczna w: tenże, Proces wychowania tanecznego w środowisku wiejskim, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Kubinowski D. (2000) Rewitalizacja tradycyjnych wartości we współczesnej kulturze: etnopedagogia wobec globalizacji w: O nowy humanizm w edukacji, J. Gajda (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Kubinowski D. (2001) Zasada konstruktywnego relatywizmu jako podstawa aksjologiczna działalności animacyjnej: perspektywa antropologiczno-pedagogiczna w: Dylematy animacji kulturalnej, J. Gajda, W. Żardecki (red.), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Kubinowski D. (2002) Od pracy kulturalno-oświatowej do animacji kultury w: tenże, Etnopedagogia taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Kubinowski D. (2013) Współczesne paradygmaty animacji kultury w: Animacja kultury – współczesne dyskursy teorii i praktyki, D. Kubinowski, U. Lewartowicz (red.), Lublin, Wydawnictwo „Makmed”.
Google Scholar

Kubinowski D. (2014) Animacja kultury jako nowy kierunek akademickiego kształcenia praktycznego w: Kompetencje do prowadzenia edukacji kulturalnej, K. Olbrycht, B. Głyda, A. Matusiak (red.), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Kubinowski D. (2015) Istota animacji kultury jako idei pedagogicznej, „Studia Kulturowo-Edukacyjne”, t. X, nr 1.
Google Scholar

Kubinowski D., Lewartowicz U. (red.) (2013) Animacja kultury – współczesne dyskursy teorii i praktyki, Lublin, Wydawnictwo „Makmed”.
Google Scholar

Kurz I. (red.) (2008) Lokalnie: animacja kultury = community arts, Warszawa, Instytut Kultury Polskiej UW.
Google Scholar

Limbos E. (1977) L’Animation des groupes de culture et de loisirs connaissance du problème, applications pratiques, à l’usage des psychologues, des animateurs et des responsables, Paris, Les Éditions E.S.F.
Google Scholar

Maccio Ch. (1983) Animation de groupes, Lyon, Chronique sociale.
Google Scholar

Matyjewicz M. (2010) Animacja kulturalna. W poszukiwaniu obszarów współczesnego wychowania, Olsztyn, Zakład Poligraficzny „Spręcograf”.
Google Scholar

Mendel M. (red.) (2004) Animacja współpracy środowiskowej, Toruń, Wydawnictwo „Adam Marszałek”.
Google Scholar

Mendel M. (red.) (2005) Animacja współpracy środowiskowej na wsi, Toruń, Wydawnictwo „Adam Marszałek”.
Google Scholar

Mioduszewska A. (1979) Kształcenie animatorów kultury we Francji, „Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej” nr 4.
Google Scholar

Poujol G. (1988) Kształcenie animatorów w: Rozprawy o wychowaniu, M. Debesse, G. Mialaret (red.), tłum. Z. Zakrzewska, t. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Zierkiewicz E., Wnuk W. (red.) (2006) Tworzyć, zmieniać, aktywizować… Animacja społeczno-kulturalna jako mobilizowanie potencjału indywidualnego i przeciwdziałanie bezradności społecznej, Wrocław, MarMar Marian Kaczorowski.
Google Scholar

Żebrowski J. (1981) O animatorach kulturalnych we Francji, „Oświata Dorosłych”, nr 8.
Google Scholar

Żebrowski J. (1987) Zawód i osobowość animatorów kultury w świetle nowych koncepcji wychowania zintegrowanego, Gdańsk, Wojewódzki Ośrodek Kultury.
Google Scholar

Żebrowski J. (red.) (2003) Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, Gdańsk, Gdańskie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar

Published

2016-12-20

How to Cite

Kubinowski, D. (2016). Cultural Animation as Humanistic Pedagogy. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 3(2), 97–108. https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.06