On the Dangers of Using Mobile Devices in the Education of Children: Research Results and Conclusions
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.11Keywords:
child, digital activity, mobile devices, reasoning of small children, cognitive representations (enactive, iconic and symbolic)Abstract
The article argues that early access to mobile devices is especially harmful for children who have not yet created in their minds the outlines of representations of three- dimensional objects and the three-dimensional space in which they function. Deformations in the outlines of the representations created while viewing objects on the screen of a tablet computer or smartphone are difficult to correct later, because subsequent cognitive experiences only supplement and enrich the already existing representations. To prove this, I refer to a more important finding contained in the representation theory of J. S. Bruner, in order to explain what makes infants and toddlers amazingly proficient with smartphones and tablets. In order to show the unfavorable differences in the representations created by small children from the experiences gathered in the world of real objects and the virtual world, I cite the results of my own research. The results of these studies signal the fatal effects of the use of mobile devices by adults in the process of raising young children. I also justify the need to undertake serious research aimed at determining the far-reaching effects of sharing tablets and smartphones with infants and young children. This will help tame these wonderful devices in an educational way, as well as determine when and how long it is safe for the child’s mental development to share a tablet and a smartphone.
References
Affolter F. (1997) Spostrzeganie, rzeczywistość, język, tłum. T. Duliński, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Bąk A. (2015) Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego, Warszawa, Fundacja Dzieci Niczyje.
Google Scholar
Bruner J. S. (1978) Poza dostarczone informacje: studia z psychologii poznania, tłum. B. Mroziak, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Gruszczyk-Kolczyńska E. (2013) Zgubne skutki zezwalania dzieciom na oglądanie ponad miarę telewizji, korzystania z komputerów i tabletów, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, nr 2(20), s. 7–26.
Google Scholar
Gruszczyk-Kolczyńska E. (2017) Tabletowe dzieci. Ile zła wyrządza małym dzieciom tablet reklamowany jako najlepsza zabawka dla twojego dziecka. Ku rozwadze dorosłym, którzy temu ulegają, „Szkoła Specjalna”, nr 5(291), s. 325–334.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.8327
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2015) Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Kraków, Wydawnictwo CEBP.
Google Scholar
Piaget J., Inhelder B. (1967) Operacje umysłowe i ich rozwój w: Inteligencja, P. Oleron, J. Piaget, B. Inhelder, P. Grèco (red.), tłum. M. Przetacznikowa, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 143–201.
Google Scholar
Szuman S. (1985) Badania nad rozwojem i znaczeniem gestu wskazywania i ruchu rzucania za siebie oraz wykrzykników wskazujących i wyrazów stwierdzających nieobecność dziecka w: S. Szuman, Dzieła wybrane, t. 1, wybór i opracowanie M. Przetacznikowa i G. Makiełło-Jarża, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 183–203.
Google Scholar
Zdziarski M. (2015) Telewizor a dziecięca inteligencja. Rozmowa z prof. dr hab. Edytą Gruszczyk-Kolczyńską wykładowcą Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w: Uzależnienia behawioralne u dzieci i młodzieży. Rozmowy z ekspertami, Kraków, Instytut Łukasiewicza.
Google Scholar
Skrzypacz J. (2015) Naukowcy ostrzegają: tablet wrogiem dziecka [online:] https://prawy.pl/11222-naukowcy-ostrzegaja-tablet-wrogiem-dziecka/ (dostęp: 30.09.2023).
Google Scholar
Rowicka M., Bujalski M. (b.d.) Raport z badania: „Brzdąc w sieci – zjawisko korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat”, [online:] https://kcpu.gov.pl/wp-content/uploads/2022/11/brzdac-w-sieci-zjawisko-korzystania-z-urzadzen-mobilnych-przez-dzieci-w-wieku-0-6-lat.pdf (dostęp: 30.09.2023).
Google Scholar