Helena Radlińska’s Educational Activity in the Light of „Ruch Pedagogiczny” (1912–1933)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.08

Keywords:

Helena Radlińska, educational activity, teacher, „Ruch Pedagogiczny”, Henryk Rowid

Abstract

The aim of the conducted research was to show the educational activity of Helena Radlińska presented in „Ruch Pedagogiczny” in the years 1912–1933. Radlińska’s educational activity was analysed in the light of the content she included in „Ruch Pedagogiczny”, as well as information about her activities published in this periodical. The research concluded that the common relations between Radlińska and persons involved in pedagogy and psychology from the Kingdom of Poland and Galicia could prompt teachers in Galicia to make attempts to change their pedagogical work. Radlińska’s generation transferred its knowledge, experience and skills to the Galician school system. This generation participated in the process of creating a school on the foundations of modern pedagogy, it created a workshop for teachers who saw the need for changes.

Author Biography

Ewa Barnaś-Baran, Uniwersytet Rzeszowski

Ewa Barnaś-Baran – historian of education, assistant professor at the Department of History and Theory of Education at the University of Rzeszow. Her research interests concern: the shaping and development of charity care, changes in the functioning of schools and care facilities based on the idea of new education, recognition of educational and care challenges facing the society of the 19th, 20th and 21st century related to social, civilization and cultural transformations.

References

Barnaś-Baran E. (2018) Zaangażowanie „Ruchu Pedagogicznego” w popularyzację czytelnictwa książek dla dzieci wśród nauczycieli i rodziców w latach 1912–1939, „Wychowanie w Rodzinie”, t. 19, s. 47–71.
Google Scholar

Głos w sprawie kursów Baranieckiego (1892), Kraków, W drukarni „Czasu” Franciszka Kluczyckiego i Spółki.
Google Scholar

Sprawozdanie dyrekcyi kursów wyższych dla kobiet im. A. Baranieckiego za rok szkolny 1899/1900, istnienia kursów XXXII, poprzedzone historyą zakładu od r. 1868 (1900), Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Wyższe kursa dla kobiet przy muzeum techniczno-przemysłowym w Krakowie (1892), Kraków, Czcionkami drukarni związkowej.
Google Scholar

Grabowska-Pieńkosz D. (2016) Zapisani w pamięci. Nauczyciele zaboru austriackiego w literaturze pamiętnikarskiej, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-914-8.20

Gumuła T. (2008) Radlińska Helena (1879–1954) pseud. H. Orsza, J. Strumiński w: Słownik biograficzny polskiej historii wychowania, A. Meissner i W. Szulakiewicz (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 689–695.
Google Scholar

H. R. [Rowid] (1912) W sprawie zakładania „kółek pedagogicznych” w Ogniskach nauczycielskich, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 18–19.
Google Scholar

H. R. [Rowid] (1912) Zapowiedziana reforma szkół wydziałowych w Galicyi, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5, s. 102–103.
Google Scholar

H. R. [Rowid] (1914) Nauka Rzeczy Ojczystych, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 59.
Google Scholar

h. r. [Rowid] (1914) Zależność stopnia inteligencyi dzieci od stanowiska społecznego rodziców, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5, s. 101–104.
Google Scholar

H. W. [Witkowska] (1922), Międzynarodowy Kongres Wychowania Moralnego, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5–6, s. 122–126.
Google Scholar

Hempel J. (1914) Praca oświatowa, „Codzienny Kurier Lubelski”, nr 52(157), s. 1.
Google Scholar

Jamrożek W. (2003) Kobiety polskie w ruchu oświatowym Galicji na przełomie XIX i XX wieku w: Działalność kobiet polskich na polu oświaty i nauki, W. Jamrożek, D. Żołądź-Strzelczyk (red.), Poznań, Wydawnictwo Eruditus, s. 27–39.
Google Scholar

Kronika pedagogiczna (1914 a), „Ruch Pedagogiczny”, nr 5, s. 111–112.
Google Scholar

Kronika pedagogiczna (1914 b), „Ruch Pedagogiczny”, nr 5, s. 106–108.
Google Scholar

Kronika pedagogiczna (1918), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 23-24.
Google Scholar

Lepalczyk I. (2001) Helena Radlińska. Życie i twórczość, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar

Łuczyńska B. (1991) Koło krakowskie TNSW na tle prac Towarzystwa Nauczycieli Szkół Średnich i Wyższych 1884–1939, Kraków, Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E., Granosik M., Wolska-Prylińska D. (2007) Przedmowa. Co przedstawia książka, czyli o społecznej funkcji stowarzyszania się w: Badania w pracy socjalnej/społecznej – Przegląd dokonań i perspektywy, E. Marynowicz-Hetka, M. Granosik, D. Wolska-Prylińska (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 5–17.
Google Scholar

Meissner A. (2000) Droga Henryka Rowida do „szkoły twórczej” w: Pedagogika Nowego Wychowania w Polsce u schyłku XIX i w pierwszej połowie XX wieku. Podstawowe przejawy i współczesne odniesienia, t. 14, A. Meissner, Cz. Majorek (red.), Rzeszów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie, s. 91–103.
Google Scholar

Myśli Hugona Kołłątaja o podstawach i zadaniach wychowania (1912), „Ruch Pedagogiczny”, nr 2, s. 25–28.
Google Scholar

Myśli pedagogiczne wielkiego pedagoga i myśliciela z powodu 200 letniej rocznicy (1912), „Ruch Pedagogiczny”, nr 7, s. 129–131.
Google Scholar

Od redakcji (1912), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 1–2.
Google Scholar

Od Redakcji (1933), „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 36.
Google Scholar

Od Redakcji (1933/34), „Ruch Pedagogiczny”, nr 5, s. 188.
Google Scholar

Orsza H. (1912a) Tradycje polskiego szkolnictwa elementarnego, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 5–9.
Google Scholar

Orsza H. (1912b) Tradycje polskiego szkolnictwa elementarnego, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4, s. 71–75.
Google Scholar

Orsza H. (1912c) Tradycje polskiego szkolnictwa elementarnego, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8, s. 145–147.
Google Scholar

Orsza H. (1912d) W sprawie książek dla dzieci i młodzieży, „Ruch Pedagogiczny”, nr 10, s. 192–193.
Google Scholar

Orsza H. (1922) Nauka o Polsce współczesnej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5–6, s. 105–109.
Google Scholar

O.–R. H. [Radlińska] (1924) W sprawie nauczania historii, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3–4, s. 77–78. 78.
Google Scholar

Orsza-Radlińska H. (1925) Zagadnienie nowych szkół w Polsce, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5–6, s. 181–186.
Google Scholar

Program wakacyjnych kursów uniwersyteckich (1924), „Ruch Pedagogiczny”, nr 5–6, s.142–144.
Google Scholar

Radlińska H. (1933/34) Planowanie pracy wychowawczej na tle środowiska, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5, s. 157–168.
Google Scholar

Radlińska H. (1928) Potrzeba badania czytelnictwa młodzieży szkolnej, metoda i program tych badań, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8, s. 244–246.
Google Scholar

Rowid H. (1912 a) Rzut oka na rozwój pedologii w Polsce i za granicą, „Ruch Pedagogiczny”, nr 6, s. 108–116.
Google Scholar

Rowid H. (1912b) Ideały naszych uczniów (dokończenie), „Ruch Pedagogiczny”, nr 10, s. 183–192.
Google Scholar

Rowid H. (1912c) Próby polskiej szkoły nowego typu, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5, s. 89–96.
Google Scholar

Rowid H. (1912d) Rzut oka na rozwój pedologii w Polsce i za granicą, „Ruch Pedagogiczny”, nr 6, s. 108–116.
Google Scholar

Rowid H. (1913) Z podróży pedagogicznej. Wrażenia i refleksje, „Ruch Pedagogiczny”, nr 10, s. 199.
Google Scholar

Rowid H. (1914) Jan Władysław Dawid, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 1–9.
Google Scholar

Rowid H. (1922) Dziesięciolecie „Ruchu Pedagogicznego”, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2, s. 1–7.
Google Scholar

Rowid H. (1923) Dziesięciolecie Wakacyjnych Kursów Uniwersyteckich 1913–1923, „Ruch Pedagogiczny”, nr 7–8, s. 175–184.
Google Scholar

Rowid H. (1925) Ustrój szkolnictwa w Polsce, „Ruch Pedagogiczny”, nr 8, s. 251–259.
Google Scholar

Rowid H. (1932) W dwudziestolecie Ruchu Pedagogicznego, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1, s. 1–7.
Google Scholar

Sroka Ł. T. (2015) Trzy stolice: Lwów, Poznań, Warszawa i priorytety ich władz w XIX wieku, w: Życie codzienne, gospodarka, kultura i społeczeństwo w latach 1772–1918, W. Łazuga, D. Szymczak (red.), Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s. 9–24.
Google Scholar

Stinia M. (2014) Uniwersytet Jagielloński w latach 1871–1914. Modernizacja procesu nauczania, Kraków, Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagiellonica”.
Google Scholar

Theiss W. (1984) Radlińska, Warszawa, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”.
Google Scholar

Uroczyste posiedzenie ku uczczeniu ś.p. J. Wł. Dawida (1914), „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 42–47.
Google Scholar

Wakacyjne Kursy Uniwersyteckie dla nauczycielstwa (1921), „Ruch Pedagogiczny”, nr 6–8, s. 65–70.
Google Scholar

Z ruchu pedagogicznego (1913), „Ruch Pedagogiczny”, nr 10, s. 211–212.
Google Scholar

Z ruchu pedagogicznego w Polsce i za granicą (1912a), „Ruch Pedagogiczny”, nr 3, s. 61–64.
Google Scholar

Z ruchu pedagogicznego w Polsce i za granicą (1912b), „Ruch Pedagogiczny”, nr 5, s. 103.
Google Scholar

Żukiewicz A. (2019) Helena Radlińska w walce o Polskę (1914–1918), Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar

Published

2022-09-30

How to Cite

Barnaś-Baran, E. (2022). Helena Radlińska’s Educational Activity in the Light of „Ruch Pedagogiczny” (1912–1933). Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 15(2), 135–155. https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.08