The Concept of Social Rehabilitation from the International and Interdisciplinary Perspective

Authors

  • Maciej Bernasiewicz Uniwersytet Śląski w Katowicach

Keywords:

social maladjustment, conduct disorder, rehabilitation pedagogy, social rehabilitation

Abstract

The article discusses the issues of the translatability of notions and the international compatibility of terms connected with the area of research on crime and the rehabilitation processes (the following notions were defined: social maladjustment, conduct disorder, rehabilitation, rehabilitation counselor). The intention of the author is determining the place of rehabilitation pedagogy in the area of pedagogy-related subdisciplines.

References

Bernasiewicz M. (2012) Wybrane formy i metody pracy pedagoga społecznego z dziećmi marginalizowanymi społecznie, w: Zagrożone człowieczeństwo. Zagrożenia w obszarze rodziny, dzieciństwa i okresu dorastania, K. Białobrzeska, C. Kurkowski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 275-285.
Google Scholar

Bernasiewicz M. (2013) Doświadczenia religijne i konwersja jako potencjał w resocjalizacji, w: Tożsamość kulturowo-cywilizacyjna dewiantów a ich reintegracja społeczna, M. Konopczyński, A. Kieszkowska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 361-389.
Google Scholar

Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (2012) Anglosaskie doświadczenia w realizacji programów resocjalizacyjnych (correctional treatment) a polski IPR (indywidualny program resocjalizacji), „Resocjalizacja Polska” nr 3, s. 277-287.
Google Scholar

Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (w przygotowaniu do druku) Punkty zwrotne (‘turning points’) w przestępczej karierze. Szansa dla resocjalizacji/rewitalizacji nieletnich przestępców, „Chowanna” nr 2, 2015.
Google Scholar

Blomberg T. G., Bales W. D., Mann K., Piquero A. R., Berk R. A. (2011) Incarceration, education and transition from delinquency, „Journal of Criminal Justice” nr 39, s. 355-365.
Google Scholar

Ciczkowska-Giedziun M. (2012) Zagrożona rodzina — próby wyjścia z sytuacji problemowych, w: Zagrożone człowieczeństwo. Zagrożenia w obszarze rodziny, dzieciństwa i okresu dorastania, K. Białobrzeska, C. Kurkowski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 141-155.
Google Scholar

Greenwald R. (2000) A Trauma-Focused Individual Therapy Approach for Adolescents With Conduct Disorder, „International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology” nr 44, s. 146-163.
Google Scholar

Haigh Y. (2009) Desistance from crime: reflections on the transitional experiences of young people with a history of offending, „Journal of Youth Studies” nr 3, s. 307-322.
Google Scholar

Hałas E. (2007) Herbert Blumer — socjolog negocjowanego ładu w społeczeństwie demokratycznym, w: H. Blumer, Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków, Zakład Wydawniczy „Nomos”, s. VII-XX.
Google Scholar

Kawula S. (2004) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar

Kawula S. (2006) Po co studiować pedagogikę społeczną?, w: Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, E. Kozdrowicz, A. Przecławska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 46-52.
Google Scholar

Knott Ch. (2004) Evidence-based practice in the National Probation Service, w: What Works in Probation and Youth Justice, R. Burnett, C. Roberts (red.), Portland-Oregon, Willan Publishing, s. 14-28.
Google Scholar

Konecki K. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kozdrowicz E. (2005) Wyjść naprzeciw – pedagog ulicy w perspektywie pedagogiki społecznej, „Pedagogika Społeczna” nr 4, s. 113-120.
Google Scholar

Kozdrowicz E. Bielecka E. (2013) Dzieci ulicy, w: Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, T. Pilch, T. Sosnowski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 382-396.
Google Scholar

Krasiejko I. (2010) Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk“.
Google Scholar

Laub J. H., Sampson R. J. (2001) Understanding desistance from crime, „Crime and Justice” nr 28, s. 1-69.
Google Scholar

Marzec-Holka K. (2005) Dzieci ulicy w obszarze zadań pracy ulicy, w: Praca socjalna wobec rzeczywistych i potencjalnych zagrożeń człowieka, J. Brągiel, P. Sikora (red.), Opole, Wydawnictwo UO, s. 41-53.
Google Scholar

Miller G. (2004) Becoming Miracle Workers. Language and Meaning in Brief Therapy. New Brunswick, New Jersey, Transaction Publishers.
Google Scholar

Mincey B., Maldonado N. (2011) Shared Stories of Successful Graduates of Juvenile Residential Programs: A Phenomenological Study, Paper presented at the Walden University Research Symposium January 2011, Miami, FL., dostęp: baza tekstów elektronicznych ERIC, s. 1-28 (data dostępu: 18.11.2011).
Google Scholar

Noszczyk-Bernasiewicz (2014) Kto jest moim tatą? Kto jest moją mamą? – multistrukturowość rodzin pochodzenia nieletnich z zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, w: Współczesne uwarunkowania i wzory procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji w perspektywie teorii oraz praktyki, K. Marzec-Holka, K. Mirosław-Nawrocka, J. Molenda (red.), Warszawa, Wydawnictwo APS, s. 528-543.
Google Scholar

Pytka L. (2009) Autonomia i uwikłanie transdyscyplinowe pedagogiki resocjalizacyjnej, w: Terapia w resocjalizacji. Część I. Ujęcie teoretyczne, A. Rejzner, P. Szczepaniak (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 10-43.
Google Scholar

Siebold C. (2011) What Do Patients Want?: Personal Disclosure and the Intersubjective Perspective, „Clinical Social Work Journal” nr 2, s. 151-160.
Google Scholar

Stanik J. M. (2007) Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności, w: Resocjalizacja. Tom 1, B. Urban, J. M. Stanik (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Stępniak P. (1999) Od resocjalizacji do pracy socjalnej. O konieczności zmiany modelu postępowania?, „Opieka – Wychowanie – Terapia” nr 2, s. 35-42.
Google Scholar

Sztuka M. (2013) Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Trasler G. (1979) Delinquency, Recidivism, and Desistance, „British Journal of Criminology” nr 19, s. 314-322.
Google Scholar

Welsh B. C., Farrington D. P. (2006) Effectiveness of family-based programs to prevent delinquency and later offending, „Psicothema” nr 3, s. 596-602.
Google Scholar

Wysocka E. (2008) Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Urban B. (2000a) Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Urban B. (2000b) Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Urban B. (2001) (red.) Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Urban B. (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Urban B. (2007) Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań, w: Resocjalizacja. Tom 1, B. Urban, J. M. Stanik (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Urbaniak-Zając D. (2000) Czy praca socjalna może/powinna zastąpić resocjalizację? „Opieka – Wychowanie – Terapia” nr 1, s. 22-27.
Google Scholar

Conduct Disorder — http://www.dsm5.org/Documents/Conduct%20Disorder%20Factsheet%20Rev%209%206%2013.pdf (dostęp: 11.11.2014)
Google Scholar

Conduct Disorder Symptoms — http://psychcentral.com/disorders/conduct-disorder-symptoms/ (dostęp: 11.11.2014)
Google Scholar

Substance-Related and Addictive Disorders — http://www.dsm5.org/Documents/Substance%20Use%20Disorder%20Fact%20Sheet.pdf (dostęp: 11.11.2014)
Google Scholar

Substance Disorder — http://www.dsm5.org/Documents/Substance%20Use%20Disorder%20Fact%20Sheet.pdf (dostęp: 11.11.2014)
Google Scholar

Published

2015-09-30

How to Cite

Bernasiewicz, M. (2015). The Concept of Social Rehabilitation from the International and Interdisciplinary Perspective. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 1(1), 155–165. Retrieved from https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11327