Programy resocjalizacyjne realizowane w polskich zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich oraz ich ewaluacja

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.09.09

Słowa kluczowe:

programy resocjalizacyjne, ewaluacja, zakład poprawczy, schronisko dla nieletnich

Abstrakt

Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej scharakteryzowano rodzaje programów resocjalizacyjnych realizowanych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich na terenie całego kraju. Bogactwu pomysłów, wielkiej różnorodności, szeroko realizowanej współpracy ze środowiskiem otwartym nie towarzyszy równie wysoki poziom ewaluacji programów. Autorzy prezentowanych programów, pisząc o efektywności resocjalizacyjnej swoich programów (jej analizie poświęcona jest część druga tekstu), powołują się na następujące jej wskaźniki: nabycie przez wychowanków określonej wiedzy, nowych i przydatnych umiejętności oraz określonych kompetencji społecznych. Odnotowanie tych wskaźników jest dla autorów programów jednoznaczne z uzyskaniem satysfakcjonującego rezultatu w procesie resocjalizacji. Formą rejestracji wskaźników jest w większości przypadków zastosowanie obserwacji niekontrolowanej (niestandaryzowanej). Tylko 9 programów na 59 posiadało formę ewaluacji opartą o narzędzia, które nie są obarczone takimi niedostatkami metodologicznymi, jak obserwacja niekontrolowana i były to: ankieta, test oraz studium indywidualnych przypadków. 9 programów nie posiadało żadnej formy ewaluacji, zaś w 20 zastosowano obserwację żywiołową (potoczną).

Biogramy autorów

Maciej Bernasiewicz - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Bernasiewicz Maciej – pedagog i socjolog, doktor habilitowany, profesor UŚ, dyrektor kierunków studiów: arteterapia, pedagogika, pedagogika specjalna, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki polityki karnej, metodyki pracy resocjalizacyjnej oraz współczesnych koncepcji kryminologicznych.

Monika Noszczyk-Bernasiewicz - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Noszczyk-Bernasiewicz Monika – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pedagog społeczny i resocjalizacyjny. Obszarem jej zainteresowań badawczych są problemy społeczne, a przede wszystkim przestępczość nieletnich, niedostosowanie społeczne oraz funkcjonowanie środowisk rodzinnych nieletnich.

Bibliografia

Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (red.) (2018a) Dobre praktyki resocjalizacyjne w polskich zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (2018b) Ścieżki inkluzji społecznej nieletnich przestępców w warunkach placówki zamkniętej w: Tożsamość i edukacja. Społeczne konstrukcje i reprezentacje, A. Cybal-Michalska, Z. Melosik, T. Gmerek, W. Segiet (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 111–121.
Google Scholar

Brzezińska, A., Brzeziński, J. (2001) Metodologiczne problemy ewaluacji programów profilaktycznych stosowanych wobec młodzieży w: Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, J. Ł. Grzelak. M. J. Sochocki (red.), Warszawa, Wydawnictwo Fundacji ETOH, s. 117–145.
Google Scholar

Burnett R., Roberts C. (red.) (2004) What Works in Probation and Youth Justice, Portland–Oregon, Willan Publishing.
Google Scholar

Klaus W., Kossowska A. (2013) Skuteczność prowadzonych działań prewencyjnych, czyli co działa w praktyce w: Społeczno-polityczne konteksty współczesnej przestępczości w Polsce, K. Buczkowski, B. Czarnecka-Dzialuk, W. Klaus, A. Kossowska, I. Rzeplińska, P. Wiktorska, D. Woźniakowska-Fajst, D. Wójcik, (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie SADNO Spółka z o.o., s. 195–227.
Google Scholar

Król A. (2011) „Łobuzy” listy piszą, „Dziennik Zachodni” z dn. 6 czerwca.
Google Scholar

Radziewicz-Winnicki A. (2001) Oblicza zmieniającej się współczesności. Szkice z pedagogiki społecznej, etnologii edukacyjnej i socjologii transformacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Sztumski J. (1999) Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Google Scholar

https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/plan-nadzoru-pedagogicznego-sprawowanego-przez-ministra-sprawiedliwosci-na-rok-szkolny-20192020 dostęp: 14.11.2019
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-02-15

Jak cytować

Bernasiewicz, M., & Noszczyk-Bernasiewicz, M. (2020). Programy resocjalizacyjne realizowane w polskich zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich oraz ich ewaluacja. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 9(2), 127–138. https://doi.org/10.18778/2450-4491.09.09