Potencjał poradnictwa gerontologicznego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.09

Słowa kluczowe:

starzenie się populacji, problemy i potrzeby starszych dorosłych, model poradnictwa gerontologicznego

Abstrakt

Dynamiczne starzenie się Polaków implikuje nowe problemy i konieczności, w tym rozwój poradnictwa senioralnego. Celem podjętych analiz była identyfikacja potrzeb i oczekiwań osób starszych w odniesieniu do poradnictwa, diagnoza stanu poradnictwa senioralnego oraz zaproponowanie modelu poradnictwa gerontologicznego, uwzględniającego aktualne konteksty społeczne. W badaniu realizowanym w paradygmacie interpretatywnym wykorzystałam przegląd literatury oraz przeprowadziłam wywiady eksperckie i swobodne. Diagnoza wskazuje na brak spójnego, interdyscyplinarnego systemu, wspierającego osoby starsze. Wyniki badań dostarczają podstaw do aplikacyjnych działań w kierunku budowy systemu poradnictwa oraz edukacji doradców geragogicznych. W zaproponowanym modelu zakładam integrację poradnictwa z polityką senioralną. W opracowaniu podnoszę postulat profesjonalizacji doradców gerontologicznych i proponuję wstępny opis sylwetki absolwenta studiów akademickich.

Biogram autora

Zofia Szarota - WBS University in Dąbrowa Górnicza [Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej]

Zofia Szarota – badaczka w dziedzinie gerontologii społecznej, integracyjnej edukacji społecznej i uczenia się przez całe życie w wieku dorosłym. Autorka licznych publikacji naukowych i wiceprzewodnicząca Sekcji Gerontologii Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Jest również członkinią gremiów ekspertów ds. polityki senioralnej oraz aktywną popularyzatorką wiedzy gerontologicznej.

Bibliografia

Blando J. (2011) Counseling Older Adults, New York – London, Routledge, Taylor and Francis Groupe.
Google Scholar

Boll T. (2022) Learning and Teaching Geropsychology in: International Handbook of Psychology Learning and Teaching, series: Springer International Handbooks of Education, J. Zumbach, D. Bernstein, S. Narciss, G. Marsico (eds.), Cham, Springer, pp. 1041–1076, https://doi.org/10.1007/978-3-030-28745-0_50.
Google Scholar

Chabior A., Leszczyńska-Rejchert A., Szarota Z. (2021) Uniwersyteckie kształcenie gerontologiczne na kierunku pedagogika, „Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej”, no. 20(1), pp. 9–24, https://doi.org/10.24917/27199045.201.1.
Google Scholar

Czerniawska O. (1988) Poradnictwo dla osób starszych in: Perspektywy rozwoju teorii i praktyki poradnictwa, M. Jędrzejczak, A. Kargulowa (eds.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, pp. 13–27.
Google Scholar

Czerniawska O. (1995) Poradnictwo dla osób starszych in: Poradnictwo w okresie transformacji kulturowej, A. Kargulowa (ed.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, pp. 193–197.
Google Scholar

Czerniawska O. (1996) Nieformalne doradztwo dla ludzi starszych in: Dramaturgia poradnictwa, A. Kargulowa (ed.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, pp. 59–63.
Google Scholar

Dębska E. (2010) Mentor, coach, facylitator – trzy role doradcy zawodu, “Edukacja Dorosłych”, no. 1(62), pp. 78–89.
Google Scholar

Dębska E. (2020) Profile refleksyjności i typy karier. Perspektywa poradoznawcza, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323546092.
Google Scholar

Dubas E. (2005) Geragogika – dyscyplina pedagogiczna o edukacji w starości i do starości in: Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie, A. Fabiś (ed.), Sosnowiec, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu, pp. 133–142.
Google Scholar

Fabiś A. (2018) Troski egzystencjalne w starości. Podejście geragogiczne, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar

Halicki J. (2007) Starzenie się społeczeństwa jako wyzwanie dla andragogiki, “Gerontologia Społeczna”, no 1(2), pp. 17–24.
Google Scholar

Jamshidi S., Hashemi S. (2024) The Scientific Landscape of the Aging-in-Place Literature: A Bibliometric Analysis, “Journal Ageing Longevity”, no. 4, pp. 417–432, https://doi.org/10.3390/jal4040030.
Google Scholar

Kargulowa A. (2005) O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kargulowa A. (2015) Profesor Olgi Czerniawskiej wizja poradnictwa andragogicznego i gerontologicznego in: Oświata dorosłych. Inspiracje i wyzwania, E. Woźnicka (ed.), series Biblioteka Edukacji Dorosłych, vol. 46, Warszawa – Łódź, Wydawnictwo AHE w Łodzi, pp. 47–60.
Google Scholar

Kargulowa A. (2016) Kilka uwag o poradnictwie, “Edukacja Dorosłych”, no. 1(74), pp. 135–150.
Google Scholar

Kargulowa A. (2023) Cztery podejścia w budowaniu poradoznawstwa. Wkład polskich badaczy w tworzenie nowej dziedziny wiedzy, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 12, pp. 11–37.
Google Scholar

Lifanova T. E., Stakanova M. V., Golenkova O. V., Kyshtymova A. A. (2024) Obrazovatelʹnyj aspekt socialʹno-psikhologicheskogo konsulʹtirovanija v rabote s pozhilymi ljudʹmi [Educational Aspect of Socio-Psychological Counseling in Working with the Elderly], “Uprawlenije obrazowanijem: tieorija i praktika / Education Management Review”, no. 14(1–1), pp. 147–156, https://doi.org/10.25726/g1940-7567-8909-c.
Google Scholar

Malec-Rawiński M., Piasecka-Robak A. (2017) Poradnictwo gerontologiczne w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, vol. 3., A. A. Zych. (ed.), Katowice, Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski, pp. 73–77.
Google Scholar

McDonald P. A., Haney M. (1988) Counseling the Older Adult: A Training Manual in Clinical Gerontology, San Francisco, CA, Jossey-Bass Publishers.
Google Scholar

Mieskes H. (1971) Geragogik – ihr Begriff und ihre Aufgaben innerhalb der Gerontologie, ”Aktuelle Gerontologie”, vol. 1, no. 5, pp. 279–283.
Google Scholar

Mois G., Fortuna K. (2020) Visioning the Future of Gerontological Digital Social Work, “Journal of Gerontological Social Work”, no. 63, pp. 412–427, https://doi.org/10.1080/01634372.2020.1772436.
Google Scholar

Muszyński M. (2024) Uczenie się stawania się osobą starą, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8331-419-8.
Google Scholar

O`Leary E., Barry N. (2013) Poradnictwo dla osób starszych in: Psychoterapia i poradnictwo. Problemy pacjentów. Modele terapeutyczne. Rodzaje interwencji, vol. 2, C. Feltham, I. Horton (eds.), trans. E. Zaremba, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Piasecka-Robak A. (2018) Wsparcie społeczne i poradnictwo dla seniorów, “Niepełnosprawność”, no. 30, pp. 268–280, https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.030.9868.
Google Scholar

Rizza F. T., Langer N. (2009) The Gerontologist: Counselor and Coach, “Educational Gerontology”, no. 36(1), pp. 46–51, https://doi.org/10.1080/03601270902917836.
Google Scholar

Siarkiewicz E. (2023) Imersja. Wgląd w poradnictwo na łamach Studiów Poradoznawczych/Journal of Counsellogy 2012–2022, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 12, pp. 38–53, https://doi.org/10.34862/sp.2023.2
Google Scholar

Stead A., Flahive M., Fitzgerald C., Frost M. (2017) Generational Considerations for Counseling Older Adults, “Perspectives of the ASHA Special Interest Groups”, no. 2(15), pp. 42–52, ­https://doi.org/10.1044/persp2.SIG15.42.
Google Scholar

Szarota Z. (2004) Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar

Szarota Z. (2010) Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Kraków, ­Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar

Szarota Z. (2015) Uczenie się starości, “Edukacja Dorosłych”, no. 1(72), pp. 23–36.
Google Scholar

Szarota Z., Perek-Białas J. (2017) Four Types of Gerontological Education in Poland: the Current Situation and Needs for Future, “Studia Edukacyjne”, no. 46, pp. 207–223, https://doi.org/10.14746/se.2017.46.13.
Google Scholar

Szumigraj M. (2013) O potrzebie zmiany w kształceniu przyszłych doradców, “Dyskursy Młodych Andragogów”, no. 14, pp. 215–227, https://doi.org/10.34768/dma.vi14.193.
Google Scholar

Wojtasik B. (1993) Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Ehrmann M. (1927) Dezyderata, https://www.fuw.edu.pl/~jziel/dezyderata.html; https://www.desiderata.com (accessed: 7.01.2025).
Google Scholar

Pell G. (2015) Meet the Perennials, https://www.thewhatlist.com/daily/meet-the-perennials (accessed: 10.01.2025).
Google Scholar

Opublikowane

2025-12-19

Jak cytować

Szarota, Z. (2025). Potencjał poradnictwa gerontologicznego. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 21(2), 123–141. https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.09