O teorii i współczesnym teoretyzowaniu w naukach społecznych
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.20.02Słowa kluczowe:
teoria, teoretyzowanie, analiza, synteza, miejsce i rola teorii w naukach społecznychAbstrakt
Teoria i teoretyzowanie to zagadnienia ważne dla nauki. Każdej nauki. A dla nauk społecznych zwłaszcza. Z tego powodu autor podejmuje się wskazania na niektóre z wpływowych tendencji w tych naukach, które eliminują teorię z myślenia o dyscyplinie, także z myślenia o badaniach empirycznych. Mimo że w literaturze światowej pojawiają się ważne, a nawet przełomowe dzieła teoretyczne, publikacje głównego nurtu redukują teorię do cytatów, zestawień, czasem jedynie mott do rozdziałów. Autor zastanawia się nad uwarunkowaniami tego stanu rzeczy. Dochodzi do wniosku, że częściowo odpowiadają za ten stan recenzenci, którzy nie zawsze są zainteresowani w oryginalnych i – przede wszystkim – samodzielnych analizach, nie interesuje ich praca z tekstem. Z tego powodu autorzy uprawiają działalność „zestawienniczą”, którą z trudem można nazwać naukową w tradycyjnym sensie tego słowa. Autor w słowie końcowym niniejszego szkicu wylicza słabości tego stanu rzeczy i możliwe długoterminowe skutki dla rozwoju teorii nauk społecznych.
Bibliografia
Banaszak S. (2017a) Teoria – empiria – praktyka. Status metodologiczny nauk społecznych, „Studia Edukacyjne”, nr 44, s. 65–77, https://doi.org/10.14746/se.2017.44.4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/se.2017.44.4
Banaszak S. (2017b) Fokus: technika i jej zastosowanie w badaniach edukacyjnych, „Studia Edukacyjne”, nr 45, s. 19–28, https://doi.org/10.14746/se.2017.45.2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/se.2017.45.2
Banaszak S. (2019) Menedżerowie w społeczeństwie współczesnym. Studium z socjologii edukacji, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Castells M. (2013) Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody, J. Stawiński, S. Szymański, K. Pawluś, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Giddens A. (2001) Nowe zasady metody socjologicznej, tłum. G. Woroniecka, Kraków, Zakład Wydawniczy Nomos.
Google Scholar
Kahneman D. (2012) Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, tłum. P. Szymczak, Poznań, Media Rodzina.
Google Scholar
Kotarbiński T. (1961) Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Wrocław – Warszawa – Kraków, Ossolineum.
Google Scholar
Kmita J. (1975) Wykłady z logiki i metodologii nauk, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Kozyr-Kowalski S. (2004) Socjologia, społeczeństwo obywatelskie i państwo, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Marciszewski W. (2002) Szkice do współczesnej metodologii nauk społecznych, Warszawa, Fundacja na rzecz Informatyki, Logiki i Matematyki.
Google Scholar
Mills C. W. (2008) Wyobraźnia socjologiczna, tłum. M. Bucholc, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Myrdal G. (1969) Objectivity in Social Research, New York, NY, Pantheon Books.
Google Scholar
Piketty T. (2014) Capital in the Twenty-First Century, tłum. A. Goldhammer, Cambridge, MA, The Belknap Press of Harvard University Press.
Google Scholar
Przełęcki M. (1993) Interpretacja terminów teoretycznych: w obronie dogmatyzmu empiryzmu, „Filozofia Nauki”, nr 2–3, s. 191–200.
Google Scholar
Rubacha K. (2008) Metodologia badań nad edukacją, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Swedberg R. (2014) The Art of Social Theory, Princeton, NJ, Princeton University Press.
Google Scholar
Swedberg R. (2016) Before Theory Comes Theorizing or How to Make Social Science More Interesting, „The British Journal of Sociology”, t. 67, nr 1, s. 5–22, https://doi.org/10.1111/1468-4446.12184.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/1468-4446.12184
Turner J. H. (2012) Struktura teorii socjologicznej. Wydanie nowe, tłum. G. Woroniecka et al., Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Wechta P. (2003) Socjologia i kryptosocjologia Josepha Schumpetera, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Strona czasopisma, prowadzona przez Zespół redakcyjny NOWiS na platformie Index Copernicus: 

