Gastronomia jako atrakcja turystyczna Łodzi
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.25.2.07Keywords:
gastronomia, turystyka kulinarna, gastronomiczny produkt turystyczny, ŁódźAbstract
W ostatnich 25 latach w Łodzi, podobnie jak i w innych dużych polskich miastach, obserwuje się dynamiczny rozwój sektora usług gastronomicznych. Wynika to m.in. ze wzrostu zainteresowania dobrą kuchnią zarówno mieszkańców, jak i przyjezdnych (turystów kulinarnych). Artykuł jest próbą charakterystyki potencjału łódzkiej bazy gastronomicznej jako ewentualnej podstawy kreowania nowego produktu turystycznego miasta. W pracy przedstawiono rys historyczny łódzkiej gastronomii, opisano specyfikę lokalnej kuchni i jej specjały, a także strukturę i lokalizację lokali gastronomicznych na początku XXI w., najważniejsze wydarzenia kulinarne oraz inne elementy, które mogą być wykorzystane do stworzenia atrakcyjnej oferty dla turystów.
Downloads
References
CUDNY W., 2002, Imprezy kulturalno-rozrywkowe na ul. Piotrkowskiej w opinii przechodniów i mieszkańców, „Turystyka i Hotelarstwo”, 1, s. 111–126.
Google Scholar
DEREK M. (red.), 2013a, Turystyka kulinarna, „Prace i Studia Geograficzne”, 52, s. 1–154.
Google Scholar
DEREK M., 2013b, Kierunki rozwoju usług gastronomicznych w warszawskiej dzielnicy Śródmieście, [w:] M. Derek (red.), Turystyka kulinarna, „Prace i Studia Geograficzne”, 52, s. 85–100.
Google Scholar
Gault & Millau. Polska. Żółty przewodnik 2016, 2015, Gault & Millau.
Google Scholar
JASKULSKI M., 2012, Piwo, flaki garnuszkowe, petersburskie bliny i kawior astrachański, czyli z dziejów gastronomii łódzkiej do 1918 roku, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 226 s.
Google Scholar
KACZMAREK J., LISZEWSKI S., WŁODARCZYK B., 2006, Strategia rozwoju turystyki w Łodzi, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, 226 s.
Google Scholar
KACZOREK A., KOWALCZYK A., 2003, Modele lokalizacji usług gastronomicznych na obszarach miejskich, „Prace i Studia Geograficzne”, 32, s. 191–203.
Google Scholar
KLIMA E., BRATKOWSKI J., 2005, Usługi gastronomiczne, [w:] J. Dzieciuchowicz (red.), Usługi rynkowe w Łodzi w dobie transformacji, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 147–183.
Google Scholar
KOSTECKA J., 2007, Manufaktura – nowa przestrzeń turystyczno-rekreacyjna Łodzi, „Turystyka i Hotelarstwo”, 12, s. 9–36.
Google Scholar
KOZŁOWSKA A., 2015, Wybrane wydarzenia gastronomiczne w Łodzi jako efekt trendów europejskich, [w:] B. Krakowiak, A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, s. 333–356.
Google Scholar
KRAKOWIAK B., STASIAK A. (red.), 2015, Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, 376 s.
Google Scholar
KRZYWIK KAŹMIERCZYK J., 2014, Lorneta z meduzą, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 216 s.
Google Scholar
MILEWSKA M., 2003, Łódzkie puby jako atrakcja turystyczna miasta w opinii przechodniów i osób przyjeżdżających do Łodzi, „Turystyka i Hotelarstwo”, 3, s. 101–117.
Google Scholar
MILEWSKA M., PRĄCZKO A., STASIAK A., 2010, Podstawy gastronomii, PWE, Warszawa, 364 s.
Google Scholar
MILEWSKA M., WŁODARCZYK B., 2004, Historia hotelarstwa w Łodzi, „Turystyka i Hotelarstwo”, 5, s. 55–93.
Google Scholar
NALEWAJKO J., 2006, Rozwój, funkcjonowanie i miejsce usług gastronomicznych w przestrzeni Łodzi, [w:] T. Marszał (red.), Łódź – wybrane zagadnienia zagospodarowania przestrzennego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 159–178.
Google Scholar
PIETRUSZKA I., 2015, Adaptacja wybranych łódzkich obiektów poprzemysłowych na potrzeby świadczenia usług gastronomicznych, [w:] B. Krakowiak, A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, s. 357–376.
Google Scholar
STASIAK A., 2005, Centrum handlowo-rozrywkowe Manufaktura jako nowa atrakcja turystyczna Łodzi, [w:] Dziedzictwo przemysłowe jako atrakcyjny produkt dla turystyki i rekreacji. Doświadczenia krajowe i zagraniczne, II Konferencja Międzynarodowa, Zabrze, 12–13.05.2005 r., GWSH im. W. Korfantego, UM w Zabrzu, Katowice, s. 215–220.
Google Scholar
STASIAK A., 2007, Gastronomia jako produkt turystyczny, „Turystyka i Hotelarstwo”, 11, s. 103–129.
Google Scholar
STASIAK A., 2015, Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce, [w:] B. Krakowiak, A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, s. 119–150.
Google Scholar
SUŁKOWSKA K., 2013, Baza gastronomiczna jako potencjalny produkt turystyczny Łodzi, mps pracy magisterskiej, pod kier. S. Liszewskiego, w Instytucie Geografii Miast i Turyzmu UŁ, Łódź.
Google Scholar
WOJCIECHOWSKA A., 2014, Fifka i żulik, czyli domowa kuchnia łódzka, Centrum Inicjatyw na Rzecz Rozwoju „Regio”, Łódź, 120 s.
Google Scholar
ZARĘBSKA A., BOROWSKA I., 2015, Łódzka kuchnia czterech kultur – The Lodz Cuisine of Four Cultures, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 96 s.
Google Scholar
http://ekotarg-lodz.pl
Google Scholar
http://festiwaldobregosmaku.eu
Google Scholar
https://pl.wikipedia.org/wiki/Woonerf
Google Scholar
https://www.milosnicykawy.pl
Google Scholar
https://www.minrol.gov.pl/pol/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.