Gastronomy as a tourism attraction for Łódź

Authors

  • Andrzej Stasiak University of Łódź, Institute of Urban Geography and Tourism Studies, Department of Leisure and Qualified Tourism

DOI:

https://doi.org/10.1515/tour-2015-0007

Keywords:

gastronomy, culinary tourism, gastronomic tourism product, Łódź

Abstract

Over the last 25 years, a rapid development in gastronomic services in Łódź and other large Polish cities has been observed, as a result of a growing interest in good cooking both on the part of inhabitants and visitors (culinary tourism). The article is an attempt to describe the potential of gastronomic resources in Łódź as a possible basis for creating a new tourism product for the city. The paper presents a historical outline of Łódź gastronomy, the specificity of the local cuisine and its delicacies, the major culinary events, and the structure and location of gastronomic establishments at the beginning of the 21st c., as well as other elements which may be used to create an attractive offer for tourists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CUDNY W., 2002, Imprezy kulturalno-rozrywkowe na ul. Piotrkowskiej w opinii przechodniów i mieszkańców, Turystyka i Hotelarstwo, 1, pp. 111–126.
Google Scholar

DEREK M. (ed.), 2013a, Turystyka kulinarna, Prace i Studia Geograficzne, 52, 154 pp.
Google Scholar

DEREK M., 2013b, Kierunki rozwoju usług gastronomicznych w warszawskiej dzielnicy Śródmieście, Prace i Studia Geograficzne, title: Turystyka kulinarna, M. Derek (ed.), 52, pp. 85–100.
Google Scholar

Gault & Millau. Polska. Żółty przewodnik 2016, 2015, Gault & Millau.
Google Scholar

JASKULSKI M., 2012, Piwo, flaki garnuszkowe, petersburskie bliny i kawior astrachański, czyli z dziejów gastronomii łódzkiej do 1918 roku, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 226 pp.
Google Scholar

KACZMAREK J., LISZEWSKI S., WŁODARCZYK B., 2006, Strategia rozwoju turystyki w Łodzi, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, 129 pp.
Google Scholar

KACZOREK A., KOWALCZYK A., 2003, Modele lokalizacji usług gastronomicznych na obszarach miejskich, Prace i Studia Geograficzne, 32, pp. 191–203.
Google Scholar

KLIMA E., BRATKOWSKI J., 2005, Usługi gastronomiczne, [in:] J. Dzieciuchowicz (ed.), Usługi rynkowe w Łodzi w dobie transformacji, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 147–183.
Google Scholar

KOSTECKA J., 2007, Manufaktura – nowa przestrzeń turystycznorekreacyjna Łodzi, Turystyka i Hotelarstwo, 12, pp. 9–36.
Google Scholar

KOZŁOWSKA A., 2015, Wybrane wydarzenia gastronomiczne w Łodzi jako efekt trendów europejskich, [in:] B. Krakowiak, A. Stasiak (eds.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, pp. 333–356.
Google Scholar

KRAKOWIAK B., STASIAK A. (eds.), 2015, Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Łódź, 376 pp.
Google Scholar

KRZYWIK KAŹMIERCZYK J., 2014, Lorneta z meduzą, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 216 pp.
Google Scholar

MILEWSKA M., 2003, Łódzkie puby jako atrakcja turystyczna miasta w opinii przechodniów i osób przyjeżdżających do Łodzi, Turystyka i Hotelarstwo, 3, pp. 101–117.
Google Scholar

MILEWSKA M., PRĄCZKO A., STASIAK A., 2010, Podstawy gastronomii, PWE, Warszawa, 364 pp.
Google Scholar

MILEWSKA M., WŁODARCZYK B., 2004, Historia hotelarstwa w Łodzi, Turystyka i Hotelarstwo, 5, pp. 55–93.
Google Scholar

NALEWAJKO J., 2006, Rozwój, funkcjonowanie i miejsce usług gastronomicznych w przestrzeni Łodzi, [in:] T. Marszał (ed.), Łódź – wybrane zagadnienia zagospodarowania przestrzennego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 159–178.
Google Scholar

PIETRUSZKA I., 2015, Adaptacja wybranych łódzkich obiektów poprzemysłowych na potrzeby świadczenia usług gastronomicznych, [in:] B. Krakowiak, A. Stasiak (eds.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, pp. 357–376.
Google Scholar

STASIAK A., 2005, Centrum handlowo-rozrywkowe Manufaktura jako nowa atrakcja turystyczna Łodzi, [in:] Dziedzictwo przemysłowe jako atrakcyjny produkt dla turystyki i rekreacji. Doświadczenia krajowe i zagraniczne, II Konferencja Międzynarodowa, Zabrze, 12-13.05.2005 r., GWSH im. W. Korfantego, UM w Zabrzu, Katowice, pp. 215–220.
Google Scholar

STASIAK A., 2007, Gastronomia jako produkt turystyczny, Turystyka i Hotelarstwo, 11, pp. 103–129.
Google Scholar

STASIAK A., 2015, Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce, [in:] B. Krakowiak, A. Stasiak (eds.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, pp. 119–150.
Google Scholar

SUŁKOWSKA K., 2013, Baza gastronomiczna jako potencjalny produkt turystyczny Łodzi, master’s thesis, promoter S. Liszewski, Institute of Urban Geography and Tourism UŁ, Łódź.
Google Scholar

WOJCIECHOWSKA A., 2014, Fifka i żulik, czyli domowa kuchnia łódzka, Centrum Inicjatyw na Rzecz Rozwoju „Regio”, Łódź, 120 pp.
Google Scholar

ZARĘBSKA A., BOROWSKA I., 2015, Łódzka kuchnia czterech kultur – The Lodz Cuisine of Four Cultures, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 96 pp.
Google Scholar

http://ekotarg-lodz.pl
Google Scholar

http://festiwaldobregosmaku.eu
Google Scholar

https://pl.wikipedia.org/wiki/Woonerf
Google Scholar

www.milosnicykawy.pl
Google Scholar

www.minrol.gov.pl/pol/Jakosc-zywnosci/Produktyregionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych
Google Scholar

www.restaurantday.org/pl
Google Scholar

www.targi.lodz.pl
Google Scholar

Downloads

Published

2015-12-31

How to Cite

Stasiak, A. (2015). Gastronomy as a tourism attraction for Łódź. Turyzm/Tourism, 25(2), 73–85. https://doi.org/10.1515/tour-2015-0007

Issue

Section

Articles