Gastronomy as a tourism attraction for Łódź
DOI:
https://doi.org/10.1515/tour-2015-0007Keywords:
gastronomy, culinary tourism, gastronomic tourism product, ŁódźAbstract
Over the last 25 years, a rapid development in gastronomic services in Łódź and other large Polish cities has been observed, as a result of a growing interest in good cooking both on the part of inhabitants and visitors (culinary tourism). The article is an attempt to describe the potential of gastronomic resources in Łódź as a possible basis for creating a new tourism product for the city. The paper presents a historical outline of Łódź gastronomy, the specificity of the local cuisine and its delicacies, the major culinary events, and the structure and location of gastronomic establishments at the beginning of the 21st c., as well as other elements which may be used to create an attractive offer for tourists.
Downloads
References
CUDNY W., 2002, Imprezy kulturalno-rozrywkowe na ul. Piotrkowskiej w opinii przechodniów i mieszkańców, Turystyka i Hotelarstwo, 1, pp. 111–126.
Google Scholar
DEREK M. (ed.), 2013a, Turystyka kulinarna, Prace i Studia Geograficzne, 52, 154 pp.
Google Scholar
DEREK M., 2013b, Kierunki rozwoju usług gastronomicznych w warszawskiej dzielnicy Śródmieście, Prace i Studia Geograficzne, title: Turystyka kulinarna, M. Derek (ed.), 52, pp. 85–100.
Google Scholar
Gault & Millau. Polska. Żółty przewodnik 2016, 2015, Gault & Millau.
Google Scholar
JASKULSKI M., 2012, Piwo, flaki garnuszkowe, petersburskie bliny i kawior astrachański, czyli z dziejów gastronomii łódzkiej do 1918 roku, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 226 pp.
Google Scholar
KACZMAREK J., LISZEWSKI S., WŁODARCZYK B., 2006, Strategia rozwoju turystyki w Łodzi, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, 129 pp.
Google Scholar
KACZOREK A., KOWALCZYK A., 2003, Modele lokalizacji usług gastronomicznych na obszarach miejskich, Prace i Studia Geograficzne, 32, pp. 191–203.
Google Scholar
KLIMA E., BRATKOWSKI J., 2005, Usługi gastronomiczne, [in:] J. Dzieciuchowicz (ed.), Usługi rynkowe w Łodzi w dobie transformacji, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 147–183.
Google Scholar
KOSTECKA J., 2007, Manufaktura – nowa przestrzeń turystycznorekreacyjna Łodzi, Turystyka i Hotelarstwo, 12, pp. 9–36.
Google Scholar
KOZŁOWSKA A., 2015, Wybrane wydarzenia gastronomiczne w Łodzi jako efekt trendów europejskich, [in:] B. Krakowiak, A. Stasiak (eds.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, pp. 333–356.
Google Scholar
KRAKOWIAK B., STASIAK A. (eds.), 2015, Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Łódź, 376 pp.
Google Scholar
KRZYWIK KAŹMIERCZYK J., 2014, Lorneta z meduzą, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 216 pp.
Google Scholar
MILEWSKA M., 2003, Łódzkie puby jako atrakcja turystyczna miasta w opinii przechodniów i osób przyjeżdżających do Łodzi, Turystyka i Hotelarstwo, 3, pp. 101–117.
Google Scholar
MILEWSKA M., PRĄCZKO A., STASIAK A., 2010, Podstawy gastronomii, PWE, Warszawa, 364 pp.
Google Scholar
MILEWSKA M., WŁODARCZYK B., 2004, Historia hotelarstwa w Łodzi, Turystyka i Hotelarstwo, 5, pp. 55–93.
Google Scholar
NALEWAJKO J., 2006, Rozwój, funkcjonowanie i miejsce usług gastronomicznych w przestrzeni Łodzi, [in:] T. Marszał (ed.), Łódź – wybrane zagadnienia zagospodarowania przestrzennego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 159–178.
Google Scholar
PIETRUSZKA I., 2015, Adaptacja wybranych łódzkich obiektów poprzemysłowych na potrzeby świadczenia usług gastronomicznych, [in:] B. Krakowiak, A. Stasiak (eds.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, pp. 357–376.
Google Scholar
STASIAK A., 2005, Centrum handlowo-rozrywkowe Manufaktura jako nowa atrakcja turystyczna Łodzi, [in:] Dziedzictwo przemysłowe jako atrakcyjny produkt dla turystyki i rekreacji. Doświadczenia krajowe i zagraniczne, II Konferencja Międzynarodowa, Zabrze, 12-13.05.2005 r., GWSH im. W. Korfantego, UM w Zabrzu, Katowice, pp. 215–220.
Google Scholar
STASIAK A., 2007, Gastronomia jako produkt turystyczny, Turystyka i Hotelarstwo, 11, pp. 103–129.
Google Scholar
STASIAK A., 2015, Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce, [in:] B. Krakowiak, A. Stasiak (eds.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, pp. 119–150.
Google Scholar
SUŁKOWSKA K., 2013, Baza gastronomiczna jako potencjalny produkt turystyczny Łodzi, master’s thesis, promoter S. Liszewski, Institute of Urban Geography and Tourism UŁ, Łódź.
Google Scholar
WOJCIECHOWSKA A., 2014, Fifka i żulik, czyli domowa kuchnia łódzka, Centrum Inicjatyw na Rzecz Rozwoju „Regio”, Łódź, 120 pp.
Google Scholar
ZARĘBSKA A., BOROWSKA I., 2015, Łódzka kuchnia czterech kultur – The Lodz Cuisine of Four Cultures, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 96 pp.
Google Scholar
http://ekotarg-lodz.pl
Google Scholar
http://festiwaldobregosmaku.eu
Google Scholar
https://pl.wikipedia.org/wiki/Woonerf
Google Scholar
www.milosnicykawy.pl
Google Scholar
www.minrol.gov.pl/pol/Jakosc-zywnosci/Produktyregionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych
Google Scholar
www.restaurantday.org/pl
Google Scholar
www.targi.lodz.pl
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.