Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.23.1.03Keywords:
gospodarka doznań, współczesna turystyka, produkt turystyczny, produkt nacechowany emocjami, wakacyjne doświadczenia, rozszerzona rzeczywistośćAbstract
Przełom XX i XXI w. to rozwoju tzw. gospodarki doznań, w której podstawowym towarem stają się nie konkretne produkty, ale emocje, przeżycia i doświadczenia klientów. Turystyka była i jest swoistym "przemysłem wakacyjnych doświadczeń". W ostatnich latach jednak jeszcze wyraźniej niż do tej pory kładzie się nacisk na świadome kreowanie produktów turystycznych silnie nasyconych emocjami. Usilnie dąży się do multiplikowania oraz intensyfikacji wrażeń turystów. Do najważniejszych działań w tym zakresie zaliczono: przekształcanie infrastruktury turystycznej w unikatowe atrakcje turystyczne, wzbogacanie tradycyjnych usług/pakietów usług o dodatkowe elementy zapewniające dodatkowe doznania i satysfakcje, wykorzystanie nowoczesnych technologii wzbogacania realnej przestrzeni turystycznej o wirtualne byty (rozszerzona rzeczywistość), a także wygodnego zapisywania doświadczeń turystycznych oraz dzielenia się wrażeniami z masową publicznością.
Downloads
References
BOGACZ T., 2012, Propozycje kulturowych doświadczeń w ofertach biur podróży i ich związek z nowym modelem konsumpcji, [w:] M. K. Leniartek, K. Widawski (red.), Nowa ekonomia turystyki kulturowej, Wyd. WSZ „Edukacja”, Wrocław.
Google Scholar
BUCZKOWSKA K., 2009, Turysta kulturowy – klient nietuzinkowy, [w:] A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – wspólnie zyskać!, Wyd. WSTH w Łodzi, Łódź, s. 81–94.
Google Scholar
DUDEK M., 2005, Las Vegas – w sto lat od pustyni do imperium hotelarskiego, „Turystyka i Hotelarstwo”, 7, s. 9–52.
Google Scholar
DUDEK M., 2006, Miasta-kasyna w USA, „Turystyka i Hotelarstwo”, 9, s. 105–132.
Google Scholar
DUDEK-MAŃKOWSKA S., FUHRMANN M., 2009, Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkty turystyczne, [w:] A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka - wspólnie zyskać!, Wyd. WSTH w Łodzi, Łódź, s. 269–282
Google Scholar
FUHRMANN M., 2008, Znaczenie turystyczne centrów handlowych nowej generacji w Warszawie, „Turystyka i Hotelarstwo”, 14, s. 135-144
Google Scholar
IDZIAK P., 2009, Konkurencyjność muzeów w gospodarce doznań i kreatywności, [w:] A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – wspólnie zyskać!, Wyd. WSTH w Łodzi, Łódź, s. 219-237.
Google Scholar
IDZIAK W., 2012, Turysta jako współtwórca oferty turystyki kulturowej, [w:] B. Włodarczyk, B. Krakowiak (red.), Kultura i turystyka. Wspólna korzenie, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, s. 259–268.
Google Scholar
KACZMAREK J., STASIAK A., WŁODARCZYK B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, PWE, Warszawa.
Google Scholar
KONOPSKA B., 2012, Nowa koncepcja organizacji podróży na przykładzie map samochodowych, [w:] M.K. Leniartek, K. Widawski (red.), Nowa ekonomia turystyki kulturowej, Wyd. WSZ „Edukacja”, Wrocław
Google Scholar
KOSTECKA J., 2007, Manufaktura – nowa przestrzeń turystyczno-rekreacyjna Łodzi, „Turystyka i Hotelarstwo”, 12, s. 9–36.
Google Scholar
KRUCZEK Z.,2009, Między atrakcją a pułapką turystyczną. Dylematy turystyki kulturowej XXI wieku, [w:] A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – razem, ale jak?, Wyd. WSTH w Łodzi, Łódź, s. 71–80.
Google Scholar
KRUCZEK Z., KUREK A., NOWACKI M., 2010, Krajoznawstwo. Teoria i metodyka, Proksenia, Kraków
Google Scholar
LENIARTEK M. K., 2012, Muzeum jako „produkt planowanie postarzany”, [w:] M.K. Leniartek, K. Widawski (red.), Nowa ekonomia turystyki kulturowej, Wyd. WSZ „Edukacja”, Wrocław
Google Scholar
LISZEWSKI S., 2006, Nowe przestrzenie turystyczne i rekreacyjne w Polsce i ich rola w rozwoju kraju i regionu, [w:] G. Gołembski (red.), Turystyka w ujęciu podmiotowym i przestrzennym. Człowiek – Przestrzeń – Przedsiębiorstwo, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, s. 113–125.
Google Scholar
MACCANNELL D., 2005, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Muza SA, Warszawa.
Google Scholar
MAKOWSKI G., 2003, Świątynia konsumpcji – geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego, Trio, Warszawa.
Google Scholar
MARCISZEWSKA B., 2010, Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
MEDLIK S., 1995, Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa, PWN, Warszawa.
Google Scholar
MIDDLETON V.T.C., 1996, Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa.
Google Scholar
MIEDZIŃSKA I., SZABLIKOWSKA-MANYŚ M., 2004, Współczesne tendencje wykorzystania czasu wolnego. Rozważania i peregrynacje, [w:] M. Kazimierczak (red.), Turystyka w humanistycznej perspektywie, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Poznań, s. 99–105.
Google Scholar
MIKOS von ROHRSCHEIDT A., 2011, Sylabus miejsc, czyli jak atrakcyjnie pokazać miasto współczesnemu turyście kulturowemu, [w:] Z. Kruczek (red.), Piloci i przewodnicy na styku kultur, Proksenia, Kraków.
Google Scholar
MILEWSKA M., 2008, Hotele sławne, dziwne, naj… na świecie, „Turystyka i Hotelarstwo”, 13, s. 143–177.
Google Scholar
MILEWSKA M., PRĄCZKO A., STASIAK A., 2010, Podstawy gastronomii, PWE, Warszawa.
Google Scholar
NIKIEL S., ZAWADZKI T., 2008, Realizm a wirtualna rzeczywistość – wirtualna rekonstrukcja zabytków architektonicznych, [w:] M.K. Leniartek (red.), Eksploracja przestrzeni historycznej, Wyd. WSZ „Edukacja”, Wrocław.
Google Scholar
NOWACKI M., 2005, Interpretacja dziedzictwa w pracy przewodnika i pilota wycieczek, [w:] Z. Kruczek, Pilotaż i przewodnictwo – nowe wyzwania. Materiały z II Forum Pilotażu i Przewodnictwa, Warszawa 14–15 października 2005 r., Proksenia, Kraków
Google Scholar
NOWACKI M., 2009, Aktualne tendencje na rynku atrakcji dla odwiedzających, [w:] A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – razem, ale jak?, Wyd. WSTH w Łodzi, Łódź, s. 267–284.
Google Scholar
NOWACKI M., 2011, Szlaki dziedzictwa naturalnego i kulturowego drogą ku turystyce kreatywnej, [w:] B. Włodarczyk, B. Krakowiak, J. Latosińska (red.), Kultura i turystyka. Wspólna droga, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, s. 11–28.
Google Scholar
PARDEL P., 2008, Przegląd ważniejszych zagadnień rozszerzonej rzeczywistości, „Studia Informatica, 30, 1(82), s. 35–64.
Google Scholar
PISARSKI M., 2009, Światowy przemysł parków tematycznych, [w:] A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – razem, ale jak?, Wyd. WSTH w Łodzi, Łódź, s. 285–296.
Google Scholar
RITZER G., 2001, Cudowny świat konsumpcji, Muza SA, Warszawa.
Google Scholar
ROUBA R., 2002, The Ultimate Holiday Experience – zmiany i tendencje w światowym cruisingu, „Turystyka i Hotelarstwo”, 2, s. 41–55
Google Scholar
RYMARCZYK P., FEMIAK J., 2007, Obligatoryjny hedonizm jako źródło deformacji doświadczenia turystycznego, [w:] Z. Krawczyk, J. W. Sienkiewicz i E. Lewandowska-Tarasiuk (red.), Bariery kulturowe w turystyce, Almamer, Warszawa, s. 163–174.
Google Scholar
RYMARCZYK P., 2006, Turystyka jako zwierciadło współczesnej kultury konsumpcyjnej, [w:] J. Kosiewicz, K. Obodyński (red.), Turystyka i rekreacja – wymiary teoretyczne i praktyczne, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 28–32.
Google Scholar
SYKTA I., 2012, Ekonomiczny kontekst turystyki kulturowej – szlakiem kontrowersyjnych obiektów architektury współczesnej w krajobrazie miast historycznych, [w:] M.K. Leniartek, K. Widawski (red.), Nowa ekonomia turystyki kulturowej, Wyd. WSZ „Edukacja”, Wrocław.
Google Scholar
URRY J., 2007, Spojrzenie turysty, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
WIECZORKIEWICZ A., 2008, Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Universitas, Kraków.
Google Scholar
WILCZYŃSKI Ł., 2011, Questing – nowy trend w turystyce, [w:] B. Włodarczyk, B. Krakowiak, J. Latosińska (red.), Kultura i turystyka. Wspólna droga, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, s. 53–59.
Google Scholar
WIZA W., 2008, Muzea cyfrowe w przestrzeniach otwartych, [w:] M.K. Leniartek (red.), Eksploracja przestrzeni historycznej, Wyd. WSZ „Edukacja”, Wrocław
Google Scholar
http://nocrestauracji.pl (30.06.2013).
Google Scholar
http://opencaching.pl (30.06.2013).
Google Scholar
http://www.danslenoir.com (30.06.2013).
Google Scholar
http://www.geocaching.com (30.06.2013).
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.