Czy alternatywna duchowość: konstrukcja tożsamości religijnej we współczesnej Litwie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-3180.07.08

Abstrakt

Transformacje na płaszczyźnie religijnej wynikające z nowych form wyrażania religijności są zjawiskiem znanym na całym świecie. Moda na dokonywanie swoistego prywatnego bricoag’u wierzeń, wybierania dla siebie z wyznania tego, co nam odpowiada i odrzucania tego, co nam się nie podoba, jest bardzo powszechna. Na Litwie nie rzadko słyszy się o tożsamości religijnej, za którą nie stoi wiara. Socjologiczne fenomen ten można wyjaśnić korzystając z teorii konstrukcji tożsamości. Artykuł prezentuje badania przeprowadzone w latach 2003 – 2004 przez Wydział Socjologii Uniwersytetu Vytautas Magnus. Celem prac było zbadanie procesu konstrukcji tożsamości religijnej przy założeniu czterowymiarowości identyfikacji religijnej zaproponowanej przez Hervieu-Leger. Zebrane w zogniskowanych wywiadach grupowych dane dowodzą, że tożsamość religijna może być konstruowana na podstawie jednego lub kilku wymiarów identyfikacji, z jednoczesnym pominięciem innych. Proces ten jednak pozostawia w wiernych wątpliwości, co do ich religijności, szczególnie w kontekście religijności tradycyjnej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Beckford J. 2003. Social Movements as Religiuos Phenomena. In Sociology of Religion, Ed.R.K.Fenn. Blackwell Publishing, p.p. 229-248.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/9780470998571.ch12

Berger P. 1997. Epistemological modesty: An interview with Peter Berger. Christian Century 114:972-75,978.
Google Scholar

Beyer P.1999. Secularization from the Perspective of Globalization: A Response to Dobbelaere. Sociology of Religion, 60:3, 289-301.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3711938

Dobbelaere K. Towards an Integrated Perspective of the Process Related to the Descriptive Concept of Secularization. Sociology of Religion, 60:3, 229- 247.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3711935

Hadden J.K. 1987. Toward desacralizing Secularization Theory. Social Forces 65:587-611.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/sf/65.3.587

Hervieu-Leger D. 1998. The Transmission and Formation of Socioreligious identities in Modernity. International Sociology, V.13, No.2, p.p. 213-228.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/026858098013002005

Stark R. 1999. Secularisation R.I.P. Sociology of Religion, 60:3, 249-274
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3711936

Swatos W.H., Christiano K.J. Secularization Theory: the Course of Concept. Sociology of Religion, 60:3, 209-228.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3711934

Ziliukaite R. 2000. Religiniu vertybiu kaita Lietuvoje 1990-1999. In Kulturologija, Ed. A. Matulionis. Gervele, p.p. 213-252.
Google Scholar

Opublikowane

2005-01-01

Jak cytować

Kuznecoviene, J. (2005). Czy alternatywna duchowość: konstrukcja tożsamości religijnej we współczesnej Litwie . Space – Society – Economy, (7), 81–89. https://doi.org/10.18778/1733-3180.07.08