Kulturowe źródła Europy
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-3180.07.03Abstrakt
Pytanie o tożsamość Europy jest interesujące z powodów naukowych, jest też politycznie naglące w obecnym momencie rozszerzania się Unii Europejskiej. Jak postaram się pokazać, korzystając z analiz m.in. E. Husserl’a, J. Patočk’i, E. Morin’a, H.G. Gadamer’a, G. Reale’go i R. Buttiglione’go, Europa, to pojęcie kulturowo-duchowe, i jako taka, ma określone kulturowe korzenie, które współdecydują o jej tożsamości. Europa to nie tylko wspólnota ekonomicznych interesów, ale przede wszystkim tradycja odkryć związanych z podstawowymi prawami człowieka i ich wcielaniem w życie społeczeństwa, jak pisał Platon: „nie z pieniędzy dzielność [¢ret¾] rośnie, ale z dzielności [¢ret¾] pieniądze i wszelkie inne dobra ludzkie, i prywatne i publiczne.”
W pracy analizuję 3 główne źródła tak pojętej Europy: Europa (1) rodzi się w starożytnej Grecji, i jej narodziny związane są z powstaniem nowej racjonalności, racjonalności czysto teoretycznej, a także z precyzowaniem pojęcia wolności i prawdy. Ta nowa czysto teoretyczna postawa, nowa forma mentis dała fundament (2) rewolucji naukowo-technicznej, która miała miejsce w czasach nowożytnych. Odkrycia Greków zyskują bardzo swoistą interpretację w (3) Chrześcijaństwie, które odegrało ważną rolę w kształtowaniu się pojęcia równości ludzi i ich wartości (godności).
Oczywiście można było by tu wymienić inne źródła kulturowe, choćby takie jak tradycja i kultura starożytnego Rzymu, czy też filozofia Oświecenia. W mojej pracy koncentruje się na trzech wyżej wymienionych źródłach Europy, gdyż – jak postaram się pokazać – one są warunkami koniecznymi tożsamości kultury Europejskiej, bez nich Europa nie byłaby tym czym jest obecnie.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.