Interpretacja przestrzennych preferencji firm handlowych w okresie po 1980 r.: przypadek Izmir/Turcja

Autor

  • Ahu Dalgakiran University Tinaztepe Kampusu Dogus, Faculty of Architecture, Dokuz Eylul, Departament of City and Regional Planning image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-310.08.05

Abstrakt

Niniejszy artykuł ma na celu zinterpretowanie przestrzennych preferencji firm detalicznych w okresie po 1980 w Izmirze, które jest trzecim co do wielkości miastem w Turcji, w odniesieniu do wyników badań, a także ekonomiczno-politycznego kontekstu globalnego, jak również do odniesienia w skali krajowej. Począwszy od 1990 roku inwestycje dokonane w mieście mają tendencję w kierunku rozwoju handlu detalicznego oraz sektora usług, co spowodowało znaczny wzrost dynamiki wzrostu gospodarczego miasta. Nowe przestrzenie konsumpcji, które zostały określone w kilku osiach miasta z inicjatywy globalnego i lokalnego kapitału, stworzyły nowe, alternatywne centra handlowe, które konkurują z tradycyjnymi sklepami w centrum miasta.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bal, E., Dalgakiran, A. (2007), Presentation of consumption based spaces in a post-modern spatial restructuring within the process of globalisation: case of Forum Bornova-Izmir, in Gur, S.O. (ed.), LIVENARCH III Proceedings Volume I, Contextualism in Architecture, 5–7 July 2007 Trabzon, Turkey, pp. 319–327.
Google Scholar

Dalgakiran, A. (2005), Izmir’de Perakende Ticaret Sektorunun Mekansal Hareketliligi ve Gelecegi Uzerine Stratejiler (Spatial Mobility of the Retail Trade Sector in Izmir and Strategies for the Future), unpublished Ph.D. Thesis prepared in Dokuz Eylul University Graduate School of Natural and Applied Sciences, Izmir, Turkey.
Google Scholar

Osmay, S. (1998), 1923’ten Bugune kent merkezlerinin donusumu (Transformation of city centres since 1923 up to present), in Sey, Y. (ed.), 75 Yilda Degisen Kent ve Mimarlik, Istanbul: Tarih Vakfi Yayinlari.
Google Scholar

Ozdemir, D. (2000), Yabancı sermayenin Istanbul haritası (Istanbul map of foreign capital), Istanbul, 35: 96–104.
Google Scholar

Sengül, T. (2002), Tuketim toplumu, tuketim kulturu ve tuketim merkezleri, (Consumption society, consumption culture and the spaces of consumption). Egemimarlık, 40–41: 8–9.
Google Scholar

Tokatli, N. and Boyaci, Y. (1998), The changing retail industry and retail landscapes, Cities, 15: 345–359.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0264-2751(98)00030-4

Opublikowane

2008-01-01

Jak cytować

Dalgakiran, A. (2008). Interpretacja przestrzennych preferencji firm handlowych w okresie po 1980 r.: przypadek Izmir/Turcja. Space – Society – Economy, (8), 47–58. https://doi.org/10.18778/1733-310.08.05