Rola i funkcje usług żywieniowych we współczesnym świecie

Autor

  • Romuald Zabrocki Akademia Morska w Gdyni

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-310.08.04

Abstrakt

According to the author, the increase and importance of catering services need to verify their principal functions necessary in modern world. The functionality of services in an important factor influencing the satisfaction of consumers in process of supplying their needs. Besides, it influences the overall quality of firms offering catering services. More important functions, not including principal ones, cover: industrial (profitable market section), social (integration, catering at workplace and hospitals), cultural (exposition and promotion of cultural values), educational (formation of cultural patterns), and pro-healthy functions (creation of proper food attitudes), marketing (promotion of new foods and meals), and distribution (sale of goods and additional services). The significance and importance of particular functions depends on a variety of factors as: nature of services, sort of catering firm, sort of consumers, etc. It seems that a majority of mentioned functions is so far underestimated resulting in wrong image of Polish gastronomy.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Babicz-Zielińska E., Preference and consumption of vegetables and fruit among schoolchildren, polish Journal of Food and Nutrition Sciences, nr 8/49, 1999.
Google Scholar

Dąbrowska A., Babicz-Zielińska E., Owczarek T., Zabrocki R., Zjawisko neofobii wobec nowych produktów żywnościowych wprowadzanych na rynek, [w: ] Zarządzanie produktem – wyzwania przyszłości, (red.) Kall J., Sojkin B., AE w Poznaniu, Poznań 2006.
Google Scholar

Fernandez-Armesto F., Wokół tysiąca stołów czyli historia jedzenia, WK „Twój Styl”, Warszawa 2003.
Google Scholar

Jabłońska A., T. Szczęsna, Działalność restauracji w warunkach gospodarki rynkowej, Przegląd Gastronomiczny, nr 6/1994.
Google Scholar

Jargoń r., Obsługa konsumenta, WSiP, Warszawa 2000.
Google Scholar

Kempy D., Logistyczna obsługa klienta, PWE, Warszawa 2001.
Google Scholar

Kowrygo B., Studium wpływu gospodarki rynkowej na sferę żywności i żywienia w Polsce, Wyd. SGGW, Warszawa 2000.
Google Scholar

Knowles T., Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa 2001.
Google Scholar

Krajewski K., Tul-Krzyszczuk A., Kołakowska-Paszkiewicz A., Produkty regionalne jako dziedzictwo kulturowe i szansa rozwoju polskiej turystyki. Problemy Turystyki i Hotelarstwa, 3 (7), Wyd. AM, Gdynia 2003.
Google Scholar

Lewandowski, H.J., Gastronomia, Publikacje Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Sopocie, Gdańsk 2000.
Google Scholar

Masłowski A., Gastronomia w Polsce – stan obecny i perspektywy, „Przegląd Gastronomiczny” nr 9/1995.
Google Scholar

Mazur J., Zarządzanie marketingiem usług, Wyd. Difin, Warszawa 2002.
Google Scholar

Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa 2003.
Google Scholar

Ritzer G., Mcdonladyzacja społeczeństwa, MUZA, Warszawa 1999.
Google Scholar

Sala J., Rozwój zakładów gastronomicznych typu „Fast food” w Polsce, „Przegląd Gastronomiczny” nr 5/1993.
Google Scholar

Sala J., Marketing w gastronomii, PWE, Warszawa 2004.
Google Scholar

Szponar L., H. Turlejska, Żywienie zbiorowe w Polsce – niedostatki i potrzeby, „Przegląd Gastronomiczny” nr 5/1994.
Google Scholar

Usunier J. C., Commerce entre cultures. Une aproche culturelle du marketing international, Press Universitaire de France, Paris 1992.
Google Scholar

Zabrocki R., Żywienie w agroturystyce jako forma prezentowania dziedzictwa kulturowego wsi polskiej. Prace Komisji Nauk Rolniczych i Biologicznych XLIII,
Google Scholar

Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Bydgoszcz 2005.
Google Scholar

Zabrocki R., Postawy konsumentów wobec idei rozwoju produktów regionalnych na globalnym rynku żywności, [w: ] Zarządzanie produktem – wyzwania przyszłości, (red.) Kall J., Sojkin B., Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2006.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2008-01-01

Jak cytować

Zabrocki, R. (2008). Rola i funkcje usług żywieniowych we współczesnym świecie. Space – Society – Economy, (8), 37–45. https://doi.org/10.18778/1733-310.08.04