Rola i funkcje usług żywieniowych we współczesnym świecie
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-310.08.04Abstrakt
According to the author, the increase and importance of catering services need to verify their principal functions necessary in modern world. The functionality of services in an important factor influencing the satisfaction of consumers in process of supplying their needs. Besides, it influences the overall quality of firms offering catering services. More important functions, not including principal ones, cover: industrial (profitable market section), social (integration, catering at workplace and hospitals), cultural (exposition and promotion of cultural values), educational (formation of cultural patterns), and pro-healthy functions (creation of proper food attitudes), marketing (promotion of new foods and meals), and distribution (sale of goods and additional services). The significance and importance of particular functions depends on a variety of factors as: nature of services, sort of catering firm, sort of consumers, etc. It seems that a majority of mentioned functions is so far underestimated resulting in wrong image of Polish gastronomy.
Pobrania
Bibliografia
Babicz-Zielińska E., Preference and consumption of vegetables and fruit among schoolchildren, polish Journal of Food and Nutrition Sciences, nr 8/49, 1999.
Google Scholar
Dąbrowska A., Babicz-Zielińska E., Owczarek T., Zabrocki R., Zjawisko neofobii wobec nowych produktów żywnościowych wprowadzanych na rynek, [w: ] Zarządzanie produktem – wyzwania przyszłości, (red.) Kall J., Sojkin B., AE w Poznaniu, Poznań 2006.
Google Scholar
Fernandez-Armesto F., Wokół tysiąca stołów czyli historia jedzenia, WK „Twój Styl”, Warszawa 2003.
Google Scholar
Jabłońska A., T. Szczęsna, Działalność restauracji w warunkach gospodarki rynkowej, Przegląd Gastronomiczny, nr 6/1994.
Google Scholar
Jargoń r., Obsługa konsumenta, WSiP, Warszawa 2000.
Google Scholar
Kempy D., Logistyczna obsługa klienta, PWE, Warszawa 2001.
Google Scholar
Kowrygo B., Studium wpływu gospodarki rynkowej na sferę żywności i żywienia w Polsce, Wyd. SGGW, Warszawa 2000.
Google Scholar
Knowles T., Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa 2001.
Google Scholar
Krajewski K., Tul-Krzyszczuk A., Kołakowska-Paszkiewicz A., Produkty regionalne jako dziedzictwo kulturowe i szansa rozwoju polskiej turystyki. Problemy Turystyki i Hotelarstwa, 3 (7), Wyd. AM, Gdynia 2003.
Google Scholar
Lewandowski, H.J., Gastronomia, Publikacje Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Sopocie, Gdańsk 2000.
Google Scholar
Masłowski A., Gastronomia w Polsce – stan obecny i perspektywy, „Przegląd Gastronomiczny” nr 9/1995.
Google Scholar
Mazur J., Zarządzanie marketingiem usług, Wyd. Difin, Warszawa 2002.
Google Scholar
Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa 2003.
Google Scholar
Ritzer G., Mcdonladyzacja społeczeństwa, MUZA, Warszawa 1999.
Google Scholar
Sala J., Rozwój zakładów gastronomicznych typu „Fast food” w Polsce, „Przegląd Gastronomiczny” nr 5/1993.
Google Scholar
Sala J., Marketing w gastronomii, PWE, Warszawa 2004.
Google Scholar
Szponar L., H. Turlejska, Żywienie zbiorowe w Polsce – niedostatki i potrzeby, „Przegląd Gastronomiczny” nr 5/1994.
Google Scholar
Usunier J. C., Commerce entre cultures. Une aproche culturelle du marketing international, Press Universitaire de France, Paris 1992.
Google Scholar
Zabrocki R., Żywienie w agroturystyce jako forma prezentowania dziedzictwa kulturowego wsi polskiej. Prace Komisji Nauk Rolniczych i Biologicznych XLIII,
Google Scholar
Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Bydgoszcz 2005.
Google Scholar
Zabrocki R., Postawy konsumentów wobec idei rozwoju produktów regionalnych na globalnym rynku żywności, [w: ] Zarządzanie produktem – wyzwania przyszłości, (red.) Kall J., Sojkin B., Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2006.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/3.0/88x31.png)
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.