Rozwój, struktura przestrzenna i funkcje centrów handlowych w Polsce

Autor

  • Tomasz Kaczmarek Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-3180.13.13

Słowa kluczowe:

centrum handlowe, handel wielkopowierzchniowy, polskie miasta, polityka przestrzenna wobec handlu

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie przestrzennych i funkcjonalnych aspektów rozwoju centrów handlowych w Polsce. W pierwszej jego części przedstawiono poziom rozwoju tego segmentu handlu. W kolejnej ukazano rozmieszczenie centrów na terenie kraju, którego główną cechą jest silna koncentracja w największych miastach Polski. Nowoczesny handel detaliczny koncentruje w nich ponad 50% całkowitej powierzchni handlowej. Trzecia część pracy koncentruje się na funkcjach centrów handlowych w życiu współczesnych miast. Nowoczesny handel odgrywa znaczącą rolę gospodarczą i społeczną. Generując tysiące miejsc pracy, zasila dochody budżetu miasta, zaspokaja coraz to bardziej wyszukane potrzeby zakupowe mieszkańców, kreuje nowe przestrzenie i formy spędzania wolnego czasu. Lokalizacja kolejnych centrów handlowych prowadzi też do dysfunkcji ‒ konfliktów przestrzennych i społecznych. W ostatniej części pracy przedstawiono perspektywy rozwoju centrów handlowych w najbliższych latach. Od kilku lat staje się jasne, że proces rozwoju nowoczesnej sieci handlowej nie może być żywiołowy, a interwencyjna rola państwa i samo-rządu powinna dotyczyć również tej sfery gospodarki.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Abrudan I.N., Dabija D.C., 2009, The life cycle of shopping centres and possible revitalization strategies, Analele Universitasi din Oradea, seria Stinte Economice.
Google Scholar

Bejnarowicz K., 2007, Nowe centra handlowe w starej przestrzeni miejskiej Krakowa [w:] Malikowski M., Solecki S. (red.), Przemiany przestrzenne w dużych miastach Polski i Europy Środkowo-Wschodniej, Wydawnictwo Nomos, Kraków.
Google Scholar

Bywalec C., 2003, Wzrost konsumpcji usług, czyli proces serwicyzacji konsumpcji w Polsce, „Wiadomości Statystyczne” 2, Warszawa.
Google Scholar

Ciechomski W., 2010, Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Dudek-Mańkowska S., 2006, Funkcje wybranych centrów handlowych w Warszawie [w:] Jażdżewska I. (red.), Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar

Dzieciuchowicz J., 2012, Wielkie centrum handlowe w przestrzeni miejskiej i podmiejskiej. Manufaktura w Łodzi i Ptak w Rzgowie, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-737-3

Jałowiecki B., 2010, Metropolie XXI w. [w:] Tucholska A. (red.), Europejskie wyzwania dla Polski i jej regionów, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
Google Scholar

Kaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego. Od skali globalnej do lokalnej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Google Scholar

Kaczmarek T., 2011, Handel detaliczny w rozwoju funkcjonalnym i przestrzennym miast w Polsce [w:] Wdowicka M., Mierzejewska L. (red.), Problemy rozwoju lokalnego i regionalnego na początku XXI w., Biuletyn Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM 15, Poznań.
Google Scholar

Kaczmarek T., Szafrański T., 2008, Poziom rozwoju i struktura przestrzenna handlu detalicznego w Poznaniu [w:] Rochminska A. (red.), Theoretical and empirical researches on services during socio-economic changes, „Space‒Society‒Economy” 8, Department of Space Economy and Spatial Planning, University of Łódź.
Google Scholar

Kuczyński J., Mikołajczyk J., 2007, Wpływ powstania i funkcjonowania Centrum Handlu, Sztuki i Kultury Stary Browar na rozwój społeczno-gospodarczy miasta Poznania [w:] Mikołajczak J. (red.), Zarządzanie usługami w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu.
Google Scholar

Ledwoń S., 2008, Wpływ współczesnych obiektów handlowych na strukturę śródmieść, Praca doktorska wykonana na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej.
Google Scholar

Lowry J.R., 1997, The life cycle of shopping centers, „Business Horizons” 40(1).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0007-6813(97)90029-X

Mc Goldrick P., Davies (ed.), 1995, International Retailing. Trends and strategies, Pitman Publishing, London.
Google Scholar

Metelska B., 2012, Stary Browar jako przykład rewitalizacji przestrzeni miejskiej. Centrum handlu sztuki i biznesu Stary Browar (prezentacja power point).
Google Scholar

Namyślak B., 2006, Rozwój wielkopowierzchniowych obiektów handlowych we Wrocławiu [w:] Jażdżewska I. (red.), Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar

Odnowa, przebudowa i rozbudowa. Kierunki rozwoju centrów handlowych w Polsce, 2012, Jones Lang LaSalle.
Google Scholar

Rochmińska A., 2013, Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne ich klientów, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-865-3

Wiktorowicz J., 2011, Struktura przestrzenno-funkcjonalna wybranych centrów handlowych Poznania na tle rozwoju handlu detalicznego w Polsce, Praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. T. Kaczmarka w Instytucie Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-12-30

Jak cytować

Kaczmarek, T. (2014). Rozwój, struktura przestrzenna i funkcje centrów handlowych w Polsce. Space – Society – Economy, (13), 247–267. https://doi.org/10.18778/1733-3180.13.13