Editorial: Grounded Theory Methodology: Contemporary Inspirations, Disputes, and Returns

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.01

Keywords:

grounded theory methodology, Anselm L. Strauss, Barney Glaser

Abstract

Since the publication of Barney Glaser and Anselm L. Strauss’ major work, the principles of the authors’ methodology have been used in hundreds of research projects and tested in various field situations. A lively debate taking place among practitioners has revealed a variety of their worldviews, stances, and assumptions that underlie research ventures. It is these factors among other things that led to the emergence of different variants of grounded theory methodology. Today, half a century after the publication of the said work, people beginning their adventure with GTM can – and should – make an informed decision as to the type of GTM that they prefer to use. One obvious advantage of this situation is the fact that many field dilemmas have already been articulated in the source literature, which is why one does not have to confront them in the field on their own. The richness and diversity also applies to substantive areas; the usefulness of GTM is being discovered by researchers of various backgrounds and provenances. Apparently, general interest in methodology is not waning. The volume herein presents some of the questions and matters that are the subject of animated discussions among those researchers who are inspired by the aforementioned perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Izabela Bukalska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Katedra Socjologii Kultury, Instytut Socjologii UKSW, ul. Wóycickiego 1/3, 01-938 Warszawa

 

Izabela Bukalska, dr, adiunkt w Katedrze Socjologii Kultury Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Członkini Sekcji Socjologii Jakościowej i Symbolicznego Interakcjonizmu PTS. Autorka m.in. monografii Węgierskie mniejszości narodowe i ich światy społeczne (Wyd. UKSW, 2017). Zainteresowania obejmują tematykę mniejszości narodowych, badania nad etnicznością oraz różne aspekty uczestnictwa w kulturze. W badaniach wykorzystuje zasady metodologii teorii ugruntowanej.

Marek Gorzko, Akademia Pomorska w Słupsku, Zakład Socjologii, ul. Bohaterów Westerplatte 64, 76-200 Słupsk

Marek Gorzko, dr hab., profesor nadzwyczajny w Zakładzie Socjologii Akademii Pomorskiej w Słupsku. Członek Zespołu Redakcyjnego „Przeglądu Socjologii Jakościowej”. Członek Sekcji Socjologii Jakościowej i Symbolicznego Interakcjonizmu Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Główne obszary zainteresowań badawczych to: socjologia jakościowa, problemy metodologiczne badań jakościowych, teoria ugruntowana, metoda biograficzna, socjologia pracy.

References

Bryant Anthony, Charmaz Kathy (2007) The Sage Handbook of Grouded Theory. London: SAGE Publications.
Google Scholar

Charmaz Kathy (2006) Constructing Grounded Theory. Practical Guide Through Qualitative Analysis, London: Sage.
Google Scholar

Clarke Adele (2005) Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. London: Sage Publications.
Google Scholar

Glaser Barney, Strauss Anselm L. (2009) Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Kraków: Nomos.
Google Scholar

Holton Judith, Walsh Isabelle (2017) Classic Grounded Theory: Applications with Qualitative and Quantitative Data. Los Angeles: Sage.
Google Scholar

Konecki Krzysztof (2012) Wizualna teoria ugruntowana: podstawowe zasady i procedury, „Przegląd Socjologii Jakościowej” t. 8, nr 1, s. 12−45.
Google Scholar

Konecki Krzysztof (2018) Advances in Contemplative Research. Łódź, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego/Jagiellonian University Press.
Google Scholar

Redman-MacLaren M., Mills J. (2015) Transformational Grounded Theory: Theory, Voice, and Action, „International Journal of Qualitative Methods”, vol. 14, no. 3, s. 1−12.
Google Scholar

Published

2019-08-31

How to Cite

Bukalska, I., & Gorzko, M. (2019). Editorial: Grounded Theory Methodology: Contemporary Inspirations, Disputes, and Returns. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(3), 6–9. https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.01