Praca. Co to znaczy? Doświadczenia osób upośledzonych umysłowo związane z zatrudnieniem

Autor

  • Elżbieta Zakrzewska-Manterys Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.3.08

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie umysłowe, praca, dorosłość, tożsamość

Abstrakt

W artykule omówione zostało znaczenie, jakie ma praca zarobkowa dla dorosłych osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym bądź znacznym. Na postawie wywiadów pogłębionych dokonano analizy 19 studiów przypadków opisujących doświadczenia związane z zatrudnieniem niepełnosprawnych intelektualnie mieszkańców Warszawy.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Elżbieta Zakrzewska-Manterys - Uniwersytet Warszawski

Elżbieta Zakrzewska-Manterys jest profesorem socjologii. Pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się metodologią nauk społecznych oraz problematyką wykluczenia społecznego, zwłaszcza z powodu niepełnosprawności. Jest autorką kilku monografii oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularnonaukowych na ten temat.

Bibliografia

Angrosino Michael (2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne. Przełożyła Maja Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Chase Susan E. (2009) Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów. Przełożył Filip Schmidt [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 15−55.
Google Scholar

Denzin Norman K (2006) Sociological Methods: A Sourcebook. Aldine Transaction.
Google Scholar

Denzin Norman K., Lincoln Yvonna. S. (2009) Metody zbierania i analizowania materiałów empirycznych. Przełożył Filip Schmidt [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 1−14.
Google Scholar

Gąciarz Barbara, Rudnicki Seweryn, red., (2014) Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej. Kraków: Wydawnictwo AGH.
Google Scholar

Giddens Anthony (2001) Nowe zasady metody socjologicznej. Pozytywna krytyka socjologii interpretatywnych. Przełożyła Grażyna Woroniecka. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Google Scholar

Giermanowska Ewa (2016) Niepełnosprawny jako pracownik i pracodawca [w:] Elżbieta Zakrzewska-Manterys, Jakub Niedbalski, red., Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 67−98.
Google Scholar

Glaser Barney G., Strauss Anzelm L. Strauss (2009) Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Przełożył Marek Gorzko. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Google Scholar

Kaufmann Jean-Claude (2010) Wywiad rozumiejący. Przełożyła Alina Kapciak. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Konecki Krzysztof T. (2007) Wprowadzenie do polskiego wydania [w:] David Silverman Interpretacja danych jakościowych. Metody analizyrozmowy, tekstu i interakcji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 11−20.
Google Scholar

Kukla Daniel, Duda Wioletta, Czerw-Bajer Monika (2011) Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego. Warszawa: Difin.
Google Scholar

Niedbalski Jakub (2013) Żyć i pracować w domu pomocy społecznej. Socjologiczne studium interakcji personelu z upośledzonymi umysłowo podopiecznymi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Nosal Przemysław, Zaręba Marta (2016) Niepełnosprawny (intelektualnie) jako osoba doświadczająca emocji [w:] Elżbieta Zakrzewska-Manterys, Jakub Niedbalski, red., Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 197−229.
Google Scholar

Ochman Karolina (2014) Dodatkowy chromosom 21 a starzenie się – dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej [w:] Jolanta Wierzba, red., Zespół Downa i medycyna. Warszawa: Wydawnictwo „Bardziej Kochani”, s. 130−159.
Google Scholar

Ostrowska Antonina (2015) Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-201. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar

Silverman David (2008) Prowadzenie badań jakościowych. Przełożyła Joanna Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Stake Robert E. (2009) Jakościowe studium przypadku. Przełożyła Marta Sałkowska [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 623−654.
Google Scholar

Struck-Peregończyk Monika (2017) Młode osoby niepełnosprawne jako beneficjenci działań z zakresu aktywizacji zawodowej [w:] Jakub Niedbalski, Mariola Racław, Dorota Żuchowska-Skiba, red., Oblicza niepełnosprawności w teorii i praktyce. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 121−146.
Google Scholar

Zakrzewska-Manterys Elżbieta (2017) Oblicza dorosłości. Mieszkania treningowe dla osób z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Jakub Niedbalski, Mariola Racław, Dorota Żuchowska-Skiba, red., Oblicza niepełnosprawności w teorii i praktyce. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 197−232.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-09-11

Jak cytować

Zakrzewska-Manterys, E. (2018). Praca. Co to znaczy? Doświadczenia osób upośledzonych umysłowo związane z zatrudnieniem. Przegląd Socjologii Jakościowej, 14(3), 126–156. https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.3.08