Aktywność fizyczna, sprawność i zdrowie w reklamach największych imprez sportowych świata

Autor

  • Tomasz Sahaj Poznan University of Physical Education

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.3.05

Słowa kluczowe:

aktywność fizyczna, media masowe, niepełnosprawność, reklama, sport, zdrowie

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja internetowych i telewizyjnych kampanii reklamowych oraz spotów społecznych emitowanych podczas globalnych imprez sportowych, takich jak: Super Bowl w USA, igrzyska olimpijskie i igrzyska paraolimpijskie oraz mistrzostwa świata i mistrzostwa Europy rozgrywane w piłce nożnej. W badaniu fenomenu reklam zastosowano metodę jakościową w postaci analizy zawartości/treści filmów, traktowanych jako specyficzne teksty kultury współczesnej będące elementem szerszego dyskursu związanego ze sportem – ważnym składnikiem ponowoczesnej rzeczywistości społecznej. Masowe media są dziś uniwersalnym językiem komunikacji globalnego świata. Ciążą na nich również, przynajmniej na części z nich, pewne obowiązki społeczne, czego przejawem jest emisja reklam dotyczących niepełnosprawności, mobilizujących do aktywnego, zdrowego stylu życia i ucieczki przed chorobami cywilizacyjnymi.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Tomasz Sahaj - Poznan University of Physical Education

Tomasz Sahaj, PhD, Associate Professor at Poznan University of Physical Education, Laboratory of Philosophy and Sociology. Research interests are concentrated around contemporarysport, in particular: the physical activity of sports character and social problems of the disabled. Author and editor of 10 monographs and 200 scientific and popular science articles.

Bibliografia

Antonowicz, Dominik and Łukasz Wrzesiński. 2009. “Kibice jako wspólnota niewidzialnej religii.” Studia Socjologiczne 1:115-149.
Google Scholar

Armstrong, Gary, Richard Giulianotti, and Dick Hobbs. 2017. Policing the 2012 London Olympics: Legacy and Social Exclusion. New York: Routledge.
Google Scholar

Bauer, Zbigniew and Edward Chudziński, (eds.). 2012. Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja. Cracow: Universitas.
Google Scholar

Bausinger, Herman. 2005. “Małe święta na co dzień: piłka nożna.” Pp. 271-274 in Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, edited by Leszek Kolankiewicz. Warsaw: Uniwersytet Warszawski.
Google Scholar

Botwina, Ryszard and Stanisław Kowalik. 2013. Mentalne wspomaganie sportowców niepełnosprawnych. Poznan: Wydawnictwo AWF.
Google Scholar

Bourdieu, Pierre. 1978. “Sport and Social Class.” Social Science Information 17(6):819-840.
Google Scholar

Bourdieu, Pierre. 1999. “How Can One Be a Sports Fan?” Pp. 427-440 in The Cultural Studies Reader, edited by S. During. London, New York: Routledge.
Google Scholar

Boyle, Raymond. 2010. “Sport and the media in the UK: the long revolution?” Sport in Society 13(9):1300-1313.
Google Scholar

Burnett, Cora. 2015. “Assessing the Sociology of Sport: On Sport for Development and Peace.” International Review for the Sociology of Sport 50(4-5):385-390.
Google Scholar

Csikszentmihalyi, Mihaly. 1991. Flow. The Psychology of Optimal Experience. Harper Perenntial: New York.
Google Scholar

Domosławski, Artur. 2000. Gdy piłka była Bogiem. Rozmowa z Mauricio Muradem. “Gazeta Wyborcza ‒ Magazyn,” 30.11.2000, Pp. 10-16.
Google Scholar

Dziubiński, Zbigniew and Zbigniew Krawczyk, (eds.). 2011. Socjologia kultury fizycznej. Warszawa: Wydawnictwo Dydaktyczne AWF.
Google Scholar

Eitzen, Stanley D. 1981. “Sport and Deviance.” Pp.400-414 in Handbook of Social Science of Sport, edited by Günther R. F. Lüschen and George H. Sage. Illinois: Stipes Publishing Co.
Google Scholar

Foer, Franklin. 2006. Jak futbol wyjaśnia świat czyli nieprawdopodobna teoria globalizacji. Lublin: Red Horse.
Google Scholar

Fog, Klaus et al. 2011. Storytelling: narracja w reklamie i biznesie. Warsaw: Wydawnictwo Saatchi & Saatchi.
Google Scholar

Giulianotti Richard, (ed.). 2015. Routledge Handbook of the Sociology of Sport. Routledge: kindle edition.
Google Scholar

Giulianotti, Richard. 2013. “Globalizacja i piłka nożna. Socjologiczna analiza głównych tematów i zagadnień.” Pp. 143-159 in Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych, edited by Radosław Kossakowski et. al. Pszczolki: Wydawnictwo Orbis Exteriol.
Google Scholar

Giulianotti, Richard and Roland Robertson. 2004. “The Globalization of Football. A Study in the Glocalisation of the ‘Serious Life.’” British Journal of Sociology 55(4):545-568.
Google Scholar

Giulianotti, Richard and Roland Robertson, (eds.). 2007. Globalization and Sport. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
Google Scholar

Giulianotti, Richard and Roland Robertson. 2009. Globalization and Football. London: Sage.
Google Scholar

Goban-Klas, Tomasz. 2011. Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Cracow: Universitas.
Google Scholar

Grodecki, Mateusz. 2017. “Building social capital: Polish football supporters through the lens of James Coleman’s conception.” International Review for the Sociology of Sport 4:1-20.
Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej, (ed.). 2003. Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury. Cracow: Universitas.
Google Scholar

Hare, Geoff. 1998. “Buying and selling the World Cup.” Culture, Sport, Society 1(2):121-144.
Google Scholar

Heinemann, Klaus. 1999. “Sport w społeczeństwie postmodernistycznym.” Sport Wyczynowy 3-4:77-82.
Google Scholar

Hobsbawm, Eric J. 2017. Nations and nationalism since 1780: programme, myth, reality. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Horne, John. 2015. “Assessing the Sociology of Sport: On Sports Mega-Events and Capitalist Modernity.” International Review for the Sociologyof Sport 50(4-5):466-471.
Google Scholar

Jackson, Steven J. 2015. “Assessing the Sociology of Sport: On Media, Advertising and the Commodification of Culture.” International Reviewfor the Sociology of Sport 50(4-5):490-495.
Google Scholar

Jagielski, Wojciech. 2013. Trębacz z Tembisy. Droga do Mandeli. Cracow: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Jakubowska, Honorata and Przemysław Nosal, (eds.). 2017. Socjologia sportu. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Jan Paweł II. 2005. “Rachunek sumienia dla sportu.” Sport Wyczynowy 3-4:8-12.
Google Scholar

Lenartowicz, Michał and Krzysztof W. Jankowski. 2014. “Reconstructing Class Sport Practices in Post-Communist Poland.” Physical Culture and Sport. Studies and Research 63:12-19.
Google Scholar

Loy, John W. Jr., Gerald S. Kenyon, and Barry D. McPherson. 1981. Sport, Culture and Society: A Reader on the Sociology of Sport. Philadelphia: Lea & Febiger.
Google Scholar

Kiedrowski, Michał. 2014. Co warto wiedzieć o Super Bowl 2014? Retrieved March 21, 2017 http://www.sport.pl/inne/1,64998,15386244,-Co_warto_wiedziec_o_Super_Bowl_2014.html.
Google Scholar

Kossakowski, Radosław, Dominika Antonowicz, and Tomasz Szlendak. 2012. “Duszący dym odpalonych rac. O wyzwaniach w etnografii subkultury kibiców piłkarskich.” Przegląd Socjologii Jakościowej 8(3):6-29.
Google Scholar

Kowalik, Stanisław, (ed.). 2009. Kultur fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdansk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Krawczyk, Zbigniew. 1995. “Ciało jako fakt społeczno-kulturowy.” Pp. 93-111 in Socjologia kultury fizycznej, edited by Zbigniew Krawczyk. Warsaw: Wydawnictwo Dydaktyczne AWF.
Google Scholar

Krawczyk, Zbigniew. 2011. “Powstanie i rozwój socjologii kultury fizycznej.” Pp. 19-37 in Socjologia kultury fizycznej, edited by Zbigniew Dziubiński and Zbigniew Krawczyk. Warsaw: Wydawnictwo Dydaktyczne AWF.
Google Scholar

Lipiec, Józef. 2007. Pożegnanie z Olimpią. Cracow: Wydawnictwo Fall.
Google Scholar

Lipoński, Wojciech. 2012. Historia sportu na tle rozwoju kultury fizycznej. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Łukaszewski, Wiesław. 2011. Udręka życia. Sopot: Smak Słowa.
Google Scholar

Łukaszewski, Wiesław. 2014. “Odchudzanie ze strachu przed śmiercią.” Gazeta Wyborcza March 22-23, p. 24-25.
Google Scholar

Łuszczyńska, Aleksandra. 2011. Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Mason, Tony. 2002. Pasja milionów. Piłka nożna w Ameryce Południowej. Gdansk: Wydawnictwo Marabut.
Google Scholar

Mazurkiewicz, Michał. 2014. Baseball i piłka nożna w amerykańskiej i polskiej kulturze jako przykład współczesnego mitu i rytuału. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Google Scholar

McLuhan, Marshall. 2004. Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warsaw: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
Google Scholar

Niedbalski, Jakub. 2015. “Sport osób niepełnosprawnych w przekazie i dyskursie medialnym w Polsce.” Przegląd Socjologii Jakościowej 11(2):130-159.
Google Scholar

Pawłucki, Andrzej. 2015. Nauki o kulturze fizycznej. Cracow: Wydawnictwo Impuls.
Google Scholar

Putnam, Robert D. 2008. Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Radziwinowicz, Wacław. 2014. Soczi: igrzyska Putina. Warsaw: Wydawnictwo Agora.
Google Scholar

Real, Michael R. 2005. “Television and Sports.” Pp. 337-360 in A Companion to Television, edited by Janet Wasko. Oxford: Blackwell Publishing.
Google Scholar

Roche, Maurice. 2000. Mega-events and Modernity: Olympics and Expos in the Growth of Global Culture. London: Routledge.
Google Scholar

Rowe David, (ed.) 2004. Sport, Culture and the Media. Berkshire: Open University Press.
Google Scholar

Rymarczyk, Piotr. 2011. “Kultura masowa i kultura fizyczna.” Pp. 84-95 in Socjologia kultury fizycznej, edited by Zbigniew Dziubiński and Zbigniew Krawczyk. Warsaw: Wydawnictwo Dydaktyczne AWF.
Google Scholar

Sahaj, Tomasz. 2009. “Kibicowanie futbolowe, religia i socjologia sportu.” Studia Socjologiczne 3:137-161.
Google Scholar

Sahaj, Tomasz. 2010. Choroba i niepełnosprawność w kontekście aktywności ruchowej i sportu. Szkice społeczne. Poznan: Wydawnictwo AWF.
Google Scholar

Sahaj, Tomasz. 2012a. “Kibice niepełnosprawni na stadionach piłkarskich – refleksje po Euro 2012.” Sport Wyczynowy 3:99-108.
Google Scholar

Sahaj, Tomasz. 2012b. “Niepełnosprawni kibice – nadzieja i szansa Euro 2012.” Niepełnosprawność i Rehabilitacja 2:5-19.
Google Scholar

Sahaj, Tomasz. 2013a. Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warsaw: Instytut Rozwoju Służb Społecznych.
Google Scholar

Sahaj, Tomasz. 2013b. “Niepełnosprawni i niepełnosprawność w medialnych kampaniach społecznych towarzyszących globalnym imprezom sportowym.” Sport Wyczynowy 2:36-45.
Google Scholar

Sahaj, Tomasz. 2016. “Aktywność fizyczna, (niepełno)sprawność i zdrowie w reklamach największych imprez sportowych świata.” Kultura i Społeczeństwo, vol. 3:35-57.
Google Scholar

Sahaj, Tomasz. 2017. “Repozycjonowanie osób niepełnosprawnych w przekazach medialnych na przykładach wybranych kampanii społecznych.” Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica 60:183-199.
Google Scholar

Smart, Barry. 2007. “Not Playing Around: Global Capitalism, Modern Sport and Consumer Culture.” Global Networks 7(2):113-134.
Google Scholar

Sztompka, Piotr. 2008. “Życie codzienne – temat najnowszej socjologii.” Pp. 15-52 in Socjologia codzienności, edited by Piotr Sztompka and Małgorzata Boguni-Borowska. Cracow: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Wałkuski, Marek. 2012. Wałkowanie Ameryki. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Google Scholar

Wałkuski, Marek. 2014. Ameryka po kawałku. Cracow: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Wilson, Thomas C. 2002. “The paradox of Social Class and Sport Involvement. The Roles of Cultural and Economics Capital.” International Review for the Sociology of Sport 37:5-16.
Google Scholar

Zakrzewska-Manterys Elżbieta and Jakub Niedbalski, (eds.). 2016. Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Zowisło, Maria. 2007. “Sport jako sztuka. Wokół postmodernistycznej estetyzacji sportu.” Edukacja Filozoficzna 44:27-39.
Google Scholar

Opublikowane

2018-09-11

Jak cytować

Sahaj, T. (2018). Aktywność fizyczna, sprawność i zdrowie w reklamach największych imprez sportowych świata. Przegląd Socjologii Jakościowej, 14(3), 72–91. https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.3.05