Aktywność fizyczna, sprawność i zdrowie w reklamach największych imprez sportowych świata
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.3.05Słowa kluczowe:
aktywność fizyczna, media masowe, niepełnosprawność, reklama, sport, zdrowieAbstrakt
Celem artykułu jest prezentacja internetowych i telewizyjnych kampanii reklamowych oraz spotów społecznych emitowanych podczas globalnych imprez sportowych, takich jak: Super Bowl w USA, igrzyska olimpijskie i igrzyska paraolimpijskie oraz mistrzostwa świata i mistrzostwa Europy rozgrywane w piłce nożnej. W badaniu fenomenu reklam zastosowano metodę jakościową w postaci analizy zawartości/treści filmów, traktowanych jako specyficzne teksty kultury współczesnej będące elementem szerszego dyskursu związanego ze sportem – ważnym składnikiem ponowoczesnej rzeczywistości społecznej. Masowe media są dziś uniwersalnym językiem komunikacji globalnego świata. Ciążą na nich również, przynajmniej na części z nich, pewne obowiązki społeczne, czego przejawem jest emisja reklam dotyczących niepełnosprawności, mobilizujących do aktywnego, zdrowego stylu życia i ucieczki przed chorobami cywilizacyjnymi.
Pobrania
Bibliografia
Antonowicz, Dominik and Łukasz Wrzesiński. 2009. “Kibice jako wspólnota niewidzialnej religii.” Studia Socjologiczne 1:115-149.
Google Scholar
Armstrong, Gary, Richard Giulianotti, and Dick Hobbs. 2017. Policing the 2012 London Olympics: Legacy and Social Exclusion. New York: Routledge.
Google Scholar
Bauer, Zbigniew and Edward Chudziński, (eds.). 2012. Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja. Cracow: Universitas.
Google Scholar
Bausinger, Herman. 2005. “Małe święta na co dzień: piłka nożna.” Pp. 271-274 in Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, edited by Leszek Kolankiewicz. Warsaw: Uniwersytet Warszawski.
Google Scholar
Botwina, Ryszard and Stanisław Kowalik. 2013. Mentalne wspomaganie sportowców niepełnosprawnych. Poznan: Wydawnictwo AWF.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 1978. “Sport and Social Class.” Social Science Information 17(6):819-840.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 1999. “How Can One Be a Sports Fan?” Pp. 427-440 in The Cultural Studies Reader, edited by S. During. London, New York: Routledge.
Google Scholar
Boyle, Raymond. 2010. “Sport and the media in the UK: the long revolution?” Sport in Society 13(9):1300-1313.
Google Scholar
Burnett, Cora. 2015. “Assessing the Sociology of Sport: On Sport for Development and Peace.” International Review for the Sociology of Sport 50(4-5):385-390.
Google Scholar
Csikszentmihalyi, Mihaly. 1991. Flow. The Psychology of Optimal Experience. Harper Perenntial: New York.
Google Scholar
Domosławski, Artur. 2000. Gdy piłka była Bogiem. Rozmowa z Mauricio Muradem. “Gazeta Wyborcza ‒ Magazyn,” 30.11.2000, Pp. 10-16.
Google Scholar
Dziubiński, Zbigniew and Zbigniew Krawczyk, (eds.). 2011. Socjologia kultury fizycznej. Warszawa: Wydawnictwo Dydaktyczne AWF.
Google Scholar
Eitzen, Stanley D. 1981. “Sport and Deviance.” Pp.400-414 in Handbook of Social Science of Sport, edited by Günther R. F. Lüschen and George H. Sage. Illinois: Stipes Publishing Co.
Google Scholar
Foer, Franklin. 2006. Jak futbol wyjaśnia świat czyli nieprawdopodobna teoria globalizacji. Lublin: Red Horse.
Google Scholar
Fog, Klaus et al. 2011. Storytelling: narracja w reklamie i biznesie. Warsaw: Wydawnictwo Saatchi & Saatchi.
Google Scholar
Giulianotti Richard, (ed.). 2015. Routledge Handbook of the Sociology of Sport. Routledge: kindle edition.
Google Scholar
Giulianotti, Richard. 2013. “Globalizacja i piłka nożna. Socjologiczna analiza głównych tematów i zagadnień.” Pp. 143-159 in Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych, edited by Radosław Kossakowski et. al. Pszczolki: Wydawnictwo Orbis Exteriol.
Google Scholar
Giulianotti, Richard and Roland Robertson. 2004. “The Globalization of Football. A Study in the Glocalisation of the ‘Serious Life.’” British Journal of Sociology 55(4):545-568.
Google Scholar
Giulianotti, Richard and Roland Robertson, (eds.). 2007. Globalization and Sport. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
Google Scholar
Giulianotti, Richard and Roland Robertson. 2009. Globalization and Football. London: Sage.
Google Scholar
Goban-Klas, Tomasz. 2011. Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Cracow: Universitas.
Google Scholar
Grodecki, Mateusz. 2017. “Building social capital: Polish football supporters through the lens of James Coleman’s conception.” International Review for the Sociology of Sport 4:1-20.
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej, (ed.). 2003. Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury. Cracow: Universitas.
Google Scholar
Hare, Geoff. 1998. “Buying and selling the World Cup.” Culture, Sport, Society 1(2):121-144.
Google Scholar
Heinemann, Klaus. 1999. “Sport w społeczeństwie postmodernistycznym.” Sport Wyczynowy 3-4:77-82.
Google Scholar
Hobsbawm, Eric J. 2017. Nations and nationalism since 1780: programme, myth, reality. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Horne, John. 2015. “Assessing the Sociology of Sport: On Sports Mega-Events and Capitalist Modernity.” International Review for the Sociologyof Sport 50(4-5):466-471.
Google Scholar
Jackson, Steven J. 2015. “Assessing the Sociology of Sport: On Media, Advertising and the Commodification of Culture.” International Reviewfor the Sociology of Sport 50(4-5):490-495.
Google Scholar
Jagielski, Wojciech. 2013. Trębacz z Tembisy. Droga do Mandeli. Cracow: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Jakubowska, Honorata and Przemysław Nosal, (eds.). 2017. Socjologia sportu. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Jan Paweł II. 2005. “Rachunek sumienia dla sportu.” Sport Wyczynowy 3-4:8-12.
Google Scholar
Lenartowicz, Michał and Krzysztof W. Jankowski. 2014. “Reconstructing Class Sport Practices in Post-Communist Poland.” Physical Culture and Sport. Studies and Research 63:12-19.
Google Scholar
Loy, John W. Jr., Gerald S. Kenyon, and Barry D. McPherson. 1981. Sport, Culture and Society: A Reader on the Sociology of Sport. Philadelphia: Lea & Febiger.
Google Scholar
Kiedrowski, Michał. 2014. Co warto wiedzieć o Super Bowl 2014? Retrieved March 21, 2017 http://www.sport.pl/inne/1,64998,15386244,-Co_warto_wiedziec_o_Super_Bowl_2014.html.
Google Scholar
Kossakowski, Radosław, Dominika Antonowicz, and Tomasz Szlendak. 2012. “Duszący dym odpalonych rac. O wyzwaniach w etnografii subkultury kibiców piłkarskich.” Przegląd Socjologii Jakościowej 8(3):6-29.
Google Scholar
Kowalik, Stanisław, (ed.). 2009. Kultur fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdansk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Krawczyk, Zbigniew. 1995. “Ciało jako fakt społeczno-kulturowy.” Pp. 93-111 in Socjologia kultury fizycznej, edited by Zbigniew Krawczyk. Warsaw: Wydawnictwo Dydaktyczne AWF.
Google Scholar
Krawczyk, Zbigniew. 2011. “Powstanie i rozwój socjologii kultury fizycznej.” Pp. 19-37 in Socjologia kultury fizycznej, edited by Zbigniew Dziubiński and Zbigniew Krawczyk. Warsaw: Wydawnictwo Dydaktyczne AWF.
Google Scholar
Lipiec, Józef. 2007. Pożegnanie z Olimpią. Cracow: Wydawnictwo Fall.
Google Scholar
Lipoński, Wojciech. 2012. Historia sportu na tle rozwoju kultury fizycznej. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Łukaszewski, Wiesław. 2011. Udręka życia. Sopot: Smak Słowa.
Google Scholar
Łukaszewski, Wiesław. 2014. “Odchudzanie ze strachu przed śmiercią.” Gazeta Wyborcza March 22-23, p. 24-25.
Google Scholar
Łuszczyńska, Aleksandra. 2011. Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Mason, Tony. 2002. Pasja milionów. Piłka nożna w Ameryce Południowej. Gdansk: Wydawnictwo Marabut.
Google Scholar
Mazurkiewicz, Michał. 2014. Baseball i piłka nożna w amerykańskiej i polskiej kulturze jako przykład współczesnego mitu i rytuału. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Google Scholar
McLuhan, Marshall. 2004. Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warsaw: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
Google Scholar
Niedbalski, Jakub. 2015. “Sport osób niepełnosprawnych w przekazie i dyskursie medialnym w Polsce.” Przegląd Socjologii Jakościowej 11(2):130-159.
Google Scholar
Pawłucki, Andrzej. 2015. Nauki o kulturze fizycznej. Cracow: Wydawnictwo Impuls.
Google Scholar
Putnam, Robert D. 2008. Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Radziwinowicz, Wacław. 2014. Soczi: igrzyska Putina. Warsaw: Wydawnictwo Agora.
Google Scholar
Real, Michael R. 2005. “Television and Sports.” Pp. 337-360 in A Companion to Television, edited by Janet Wasko. Oxford: Blackwell Publishing.
Google Scholar
Roche, Maurice. 2000. Mega-events and Modernity: Olympics and Expos in the Growth of Global Culture. London: Routledge.
Google Scholar
Rowe David, (ed.) 2004. Sport, Culture and the Media. Berkshire: Open University Press.
Google Scholar
Rymarczyk, Piotr. 2011. “Kultura masowa i kultura fizyczna.” Pp. 84-95 in Socjologia kultury fizycznej, edited by Zbigniew Dziubiński and Zbigniew Krawczyk. Warsaw: Wydawnictwo Dydaktyczne AWF.
Google Scholar
Sahaj, Tomasz. 2009. “Kibicowanie futbolowe, religia i socjologia sportu.” Studia Socjologiczne 3:137-161.
Google Scholar
Sahaj, Tomasz. 2010. Choroba i niepełnosprawność w kontekście aktywności ruchowej i sportu. Szkice społeczne. Poznan: Wydawnictwo AWF.
Google Scholar
Sahaj, Tomasz. 2012a. “Kibice niepełnosprawni na stadionach piłkarskich – refleksje po Euro 2012.” Sport Wyczynowy 3:99-108.
Google Scholar
Sahaj, Tomasz. 2012b. “Niepełnosprawni kibice – nadzieja i szansa Euro 2012.” Niepełnosprawność i Rehabilitacja 2:5-19.
Google Scholar
Sahaj, Tomasz. 2013a. Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warsaw: Instytut Rozwoju Służb Społecznych.
Google Scholar
Sahaj, Tomasz. 2013b. “Niepełnosprawni i niepełnosprawność w medialnych kampaniach społecznych towarzyszących globalnym imprezom sportowym.” Sport Wyczynowy 2:36-45.
Google Scholar
Sahaj, Tomasz. 2016. “Aktywność fizyczna, (niepełno)sprawność i zdrowie w reklamach największych imprez sportowych świata.” Kultura i Społeczeństwo, vol. 3:35-57.
Google Scholar
Sahaj, Tomasz. 2017. “Repozycjonowanie osób niepełnosprawnych w przekazach medialnych na przykładach wybranych kampanii społecznych.” Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica 60:183-199.
Google Scholar
Smart, Barry. 2007. “Not Playing Around: Global Capitalism, Modern Sport and Consumer Culture.” Global Networks 7(2):113-134.
Google Scholar
Sztompka, Piotr. 2008. “Życie codzienne – temat najnowszej socjologii.” Pp. 15-52 in Socjologia codzienności, edited by Piotr Sztompka and Małgorzata Boguni-Borowska. Cracow: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Wałkuski, Marek. 2012. Wałkowanie Ameryki. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Google Scholar
Wałkuski, Marek. 2014. Ameryka po kawałku. Cracow: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Wilson, Thomas C. 2002. “The paradox of Social Class and Sport Involvement. The Roles of Cultural and Economics Capital.” International Review for the Sociology of Sport 37:5-16.
Google Scholar
Zakrzewska-Manterys Elżbieta and Jakub Niedbalski, (eds.). 2016. Pasjonaci, kreatorzy, twórcy. Ludzie niepełnosprawni jako artyści, sportowcy, animatorzy mediów. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Zowisło, Maria. 2007. “Sport jako sztuka. Wokół postmodernistycznej estetyzacji sportu.” Edukacja Filozoficzna 44:27-39.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.