Wywiad: Socjologia sportu wobec chuligaństwa futbolowego, globalizacji i komercjalizacji sportu. Wojciech Woźniak rozmawia z Richardem Giulianott im

Autor

  • Richard Giulianotti Uniwersytet w Loughborough, Wielka Brytania
  • Wojciech Woźniak Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Ogólnej, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41, 90-214 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.11.2.10

Słowa kluczowe:

piłka nożna, socjologia sportu, sport, teoria społeczna a badania empiryczne, przemoc okołofutbolowa, globalizacja, komercjalizacja sportu

Abstrakt

Richard Giulianotti jest jednym z najbardziej twórczych, najwięcej publikujących i najczęściej cytowanych socjologów sportu na świecie. Rozpoczął karierę akademicką na Uniwersytecie w Aberdeen, realizując etnograficzne badania terenowe dotyczące przemocy wśród kibiców szkockich klubów piłkarskich. Pracował też na Uniwersytecie w Durham, od 2011 jest profesorem socjologii w School of Sport, Exercise, and Health Sciences na Uniwersytecie w Loughborough. Zajmował się między innymi problematyką globalizacji i glokalizacji piłki nożnej, komercjalizacji sportu, organizacji wielkich imprez sportowych, bezpieczeństwa, programów międzynarodowych promujących sport na rzecz rozwoju i pokoju, a także teorią socjologiczną. Pełne dossier, w tym lista publikacji, dostępne jest pod adresem http://www.lboro.ac.uk/departments/ssehs/staff/professor-richard-giulianotti-.html Niedokończone podczas kilku konferencyjnych spotkań rozmowy o różnych wątkach współczesnej debaty o sporcie, przede wszystkim o piłce nożnej oraz o socjologii sportu, profesor Giulianotti zgodził się kontynuować przez komunikator Skype, czego efektem jest niniejszy wywiad.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Richard Giulianotti - Uniwersytet w Loughborough, Wielka Brytania

Richard Giulianotti jest profesorem socjologii w School of Sport, Exercise, and Health Sciences, Loughborough University (Wielka Brytania) oraz profesorem w Telemark University College (Norwegia). Do jego głównych zainteresowań badawczych należą: sport, globalizacja, problematyka rozwoju i pokoju, sport mega-events, studia nad przestępstwami i dewiacjami, tożsamość kulturowa i metody jakościowe. Jest autorem takich książek, jak: Football: A Sociology of the Global Game (1999); Sport: A Critical Sociology (2005; drugie wydanie 2015); Ethics, Money, and Sport (razem z A. Walsh 2007); Globalization and Football (z R. Robertson 2009). Zredagował również dwanaście innych książek, opublikował liczne artykuły w międzynarodowych pismach i tomach zbiorowych, jego prace były tłumaczone na dwanaście języków.

Wojciech Woźniak - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Ogólnej, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41, 90-214 Łódź

Wojciech Woźniak, dr, jest socjologiem, adiunktem w Katedrze Socjologii Ogólnej na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Główne zainteresowania badawcze to nierówności społeczne, dyskurs publiczny wobec kwestii społecznych, zjawisko paniki moralnej, fiński model społeczno-gospodarczy oraz socjologia sportu. Członek Fińskiego Towarzystwa Socjologicznego (Westermarck Society), Brytyjskiego Towarzystwa Socjologicznego (BSA) i Europejskiej Sieci Badaczy Polityki Społecznej (ESPAnet). Prowadził gościnne wykłady na uniwersytetach w Niemczech (Wolny Uniwersytet w Berlinie i Uniwersytet Justusa Liebiga w Giessen), w estońskim Tartu oraz na fińskich uczelniach w Tampere i Turku. W 2012 roku nakładem wydawnictwa Scholar ukazała się jego książka Nierówności społeczne w polskim dyskursie politycznym. W 2013 współredagował numer „Przeglądu Socjologicznego” zatytułowany „Globalization and Glocalization of Football. Polish and International Contexts”. Autor ponad czterdziestu artykułów w czasopismach i monografiach naukowych.

Pobrania

Opublikowane

2015-05-31

Jak cytować

Giulianotti, R., & Woźniak, W. (2015). Wywiad: Socjologia sportu wobec chuligaństwa futbolowego, globalizacji i komercjalizacji sportu. Wojciech Woźniak rozmawia z Richardem Giulianott im. Przegląd Socjologii Jakościowej, 11(2), 208–217. https://doi.org/10.18778/1733-8069.11.2.10