Czynniki wpływające na powstawanie i/lub ukrywanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego i nauczyciela
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.2.06Słowa kluczowe:
emocja, emocje społeczne, interakcja, duma, wstyd, nauczyciel, przedstawiciel handlowy, obserwacja, wywiad swobodnyAbstrakt
Celem artykułu jest pokazanie czynników wpływających na powstawanie emocji społecznych, takich jak duma, wstyd, poczucie winy, zażenowanie oraz emocji podstawowych, takich jak smutek, złość, strach, występujących w sytuacji pracy. Czynniki te zostały omówione na przykładzie dwóch grup zawodowych, to jest nauczycieli i przedstawicieli handlowych. Podstawę teoretyczną stanowiły koncepcje zaliczane do nurtu socjologii interakcjonizmu symbolicznego. Szczególnie ważne dla niniejszych rozważań były myśli June Tangney i Thomasa Scheffa. Analizę empiryczną oparto na badaniach autorki przeprowadzonych z użyciem wywiadów swobodnych i narracyjnych oraz obserwacji. W artykule poruszono problem interakcji jako głównego czynnika wpływającego na emocje w pracy zawodowej. Omówiono kolejno interakcje ze współpracownikami, z przełożonymi, klientami, organizacją, w tym interakcje odnoszące się do regulacji prawnych.
Pobrania
Bibliografia
Aronson Eliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M. (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł. Przełożyła Anna Bezwińska i in. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar
Campos Joseph J. i in. (1994) A Functionalist Perspective on the Nature of Emotion. „Monographs of the Society for Research in Child Development”, vol. 59, no. 2–3, s. 284–303.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-5834.1994.tb01289.x
Csikszentmihalyi Mihaly, Figurski Thomas J. (1982) Self-awareness and aversive experience in everyday life. „Journal of Personality”, vol. 50, no. 1, s. 15–28.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1982.tb00742.x
Doktór Kazimierz (1964) Przedsiębiorstwo przemysłowe. Studium socjologiczne Zakładów Przemysłu Metalowego „Cegielski”. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar
Doliński Dariusz (2004) Mechanizmy wzbudzania emocji [w:] Strelau Jan, red., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Psychologia ogólna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 319–349.
Google Scholar
Ekman Paul, Friesen Wallace V., Simons Ronald C. (1985) Is the Startle Reaction an Emotion? „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 49, no. 5, s. 1416–1426.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.49.5.1416
Fehr Beverley, Russell James A. (1984) Concept of emotion viewed from a prototype perspective. „Journal of Experimental Psychology”, vol. 113, no. 3, s. 464–486.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0096-3445.113.3.464
Frijda Nico H. (1986) The emotions. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Frijda Nico H. (2012) Różnorodność afektu: emocje i zdarzenia, nastroje i sentymenty [w:] Paul Ekman, Richard Davidson, eds., Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Przełożył Bogdan Wojciszke. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 56–63.
Google Scholar
Glaser Barney G., Strauss Anzelm L. (1967) The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Adline Publishing Company.
Google Scholar
Goleman Daniel (1997) Inteligencja emocjonalna. Przełożył Andrzej Jankowski. Poznań: Media Rodzina of Poznań.
Google Scholar
James William (1890) The principles of psychology. New York: Holt.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/10538-000
James William (1910) The principles of psychology. London: Macmillan.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5962/bhl.title.47583
Kemper Theodore D. (1987) How Many Emotions Are There? Wedding the Social and Autonomic Components. „American Journal of Sociology”, vol. 93, no. 3, s. 263–289.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/228745
Kofta Mirosław (1979) Samokontrola a emocje. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Google Scholar
Konecki Krzysztof (1992) W japońskiej fabryce. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Konecki Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Lazarus Richard S. (1991) Emotion and adaptation. London: Oxford University Press.
Google Scholar
Lewis Helen (1971) Same and guilt in neurosis. New York: International Universities Press.
Google Scholar
Lewis Michael (2000) Self-conscious emotions. Embarrassment, pride, shame and guilt [w:] Michael Lewis, Jeannette Haviland-Jones, eds., Handbook of emotion. New York: Guilford Press.
Google Scholar
Lewis Michael, Haviland-Jones Jeannette M., eds., (2005) Psychologia emocji. Przełożyła Magdalena Kacmajor i in. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.
Google Scholar
Oatley Keith, Jenkins Jennifer M. (2005) Zrozumieć emocje. Przełożyli Józef Radzicki i Jacek Suchecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pawłowska Beata (2012) Duma i wstyd jako emocje kierujące zachowaniem. Problemy metodologiczne. „Societas/Comunitas”, vol. 2, nr 14, s. 39–54.
Google Scholar
Pawłowska Beata, Chomczyński Piotr (2012) Sposoby radzenia sobie z emocjami negatywnymi na przykładzie grupy nauczycieli. „Studia Edukacyjne”, nr 21, s. 141–162.
Google Scholar
Perna Giampaolo (2007) Zrozumieć emocje: poradnik. Przełożyła Barbara Bochenek. Kraków: Wydawnictwo OO. Franciszkanów „Bratni Zew”.
Google Scholar
Przybyłowska Ilona (1978) Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych. „Przegląd Socjologiczny”, t. 30, s. 53–63.
Google Scholar
Reber Arthur (2002) Słownik psychologii. Przełożyła Barbara Janasiewicz-Kruszyńska i in. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Google Scholar
Reykowski Janusz (1992) Emocje, motywacja, osobowość. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Scheff Thomas J. (1990) Microsociology. Discurse, emotion, and social structure. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar
Scheff Thomas J. (2000) Shame and the Social Bond. A Sociological Theory. „Sociological Theory”, vol. 18, no. 1, s. 84–99.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/0735-2751.00089
Scheff Thomas J. (2002) Working class emotions and relationships. Secondary analysis of classic texts by Sennett and Cobb and Willis [ w:] Bernard Phillips, Harold McKinnon, Thomas J. Scheff, eds., Toward a sociological imagination. Bridging specialized fields. Lanham MD: University Press of America, s. 263–292.
Google Scholar
Stets Jan E. (2006) Identity Theory and Emotions [w:] Jan E. Stets, Jonathan H. Turner, eds., Handbook of the Sociology of Emotions. New York: Springer, s. 203–233.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-30715-2
Tangney June Price (1994) The mixed legacy of the super-ego: Adaptive and maladaptive aspects of shame and guild [w:] Joseph M. Masling, Robert F. Bornstein, eds., Empirical perspectives on object relations theory. Washington DC: American Psychological Association, s. 1–28.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/11100-001
Tangney June Price (1995a) Recent Advances in the Empirical Study of Shame and Guilt. „American Behavioral Scientist”, vol. 38, no. 8, s. 1132–1145.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0002764295038008008
Tangney June Price (1995b) Shame and guilt in interpersonal relationships [w:] June Tangney, Kurt Fischer, eds., Self-conscious emotions: The psychology of shame, guilt, embarrassment and pride. New York: Guilford Press, s. 114–139.
Google Scholar
Tangney June Price (2002) Self-relevant emotions [w:] Mark Leary, June Tangney, eds., Handbook of self and identity. New York: Guilford Press, s. 384–400.
Google Scholar
Tooby John, Cosmides Leda (1990) The Past Explains the Present: Emotional Adaptations and the Structure of Ancestral Environment. „Ethology and Sociobiology”, no. 11, s. 375–424.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0162-3095(90)90017-Z
Turner Jonathan H. (2009) Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie. Przełożyła Ewa Różalska. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Turner Jonathan H., Stets Jan E. (2009) Socjologia emocji. Przełożyła Marta Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Wieczorkowska Grażyna (2007) Kierowanie motywacją: rola myśli i emocji. Warszawa: Wydawnictwo ISS.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.