Emocje w polu dóbr symbolicznych. Od Leonarda da Vinci do Jerzego Dudy-Gracza

Autor

  • Anna Matuchniak-Krasuska Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Sztuki, Instytut Socjologii, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41/43, 90-214 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.2.03

Słowa kluczowe:

socjologia sztuki, socjologia emocji, emocje w sztuce, pole dóbr symbolicznych, Mona Liza Leonarda da Vinci

Abstrakt

Rozważania przestawione w tym artykule sytuują się na pograniczu socjologii sztuki i socjologii emocji. Analizowana jest problematyka emocji związanych z istnieniem dzieła sztuki i pojawianiem się jego nowych wersji, pastiszów, adaptacji, co wymaga, zgodnie z koncepcją Pierre’a Bourdieu, odwołania się do miejsca w polu dóbr symbolicznych (awangarda, klasyka, kultura masowa) oraz podmiotów w tym polu (twórców, krytyków, odbiorców). Stosowane jest wielokrotne studium przypadku; w tym tekście przedmiotem analiz jest Mona Liza Leonarda da Vinci oraz jej wersje awangardowe i rozrywkowe, poczynając od Marcela Duchampa i Salvadora Dali, Fernanda Botero, Jerzego Dudy-Gracza (ujęcia artystów awangardowych) aż do licznych ujęć twórców nieznanych, ukazujących Monę Lizę jako kulturystkę, rugbystkę, łysą, utrefioną, małpę, kocicę lub wcielenie wielkich uczonych, polityków, gwiazd popkultury. Mona Liza Leonarda da Vinci sytuowała się zawsze w polu kultury prawomocnej, stanowiąc idealny przejaw wartości uznawanych, odczuwanych i realizowanych – według terminologii Stanisława Ossowskiego. Tysiące pastiszów, o różnej wartości artystycznej, usytuowanych w trzech różnych subpolach dóbr symbolicznych, świadczy o żywotności dzieła i „grach z kanonem”, choć budzi zróżnicowane emocje odbiorców współczesnych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Anna Matuchniak-Krasuska - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Sztuki, Instytut Socjologii, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41/43, 90-214 Łódź

Anna Matuchniak-Krasuska, socjolog interesujący się socjologią kultury i sztuki, socjologią francuską (zwłaszcza twórczością Pierre’a Bourdieu oraz Alaina Touraine’a), ruchami społecznymi. Autorka książek: Gust i kompetencja. Społeczne zróżnicowanie recepcji malarstwa, Łódź 1988; Publiczność wobec metafory plastycznej. O recepcji groteski Jerzego Dudy-Gracza, Łódź 1988; Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Warszawa 2010; Avortement en Pologne. La croix et la bannière (wraz z Jacqueline Heinen), Paris 1992. Profesor zwyczajny, kierownik Katedry Socjologii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.

Bibliografia

Becker Howard (1988) Les mondes de l’art. Paris: Flammarion.
Google Scholar

Bourdieu Pierre (1971) Le marché des biens symboliques. L’Année Sociologique”, vol. 22, s. 49–126.
Google Scholar

Bourdieu Pierre, Darbel Alain, Schnapper Dominique (1966) L’Amour de l’art. Les musées d’art européen et leur public. Paris: Minuit.
Google Scholar

Bourdieu Pierre, Darbel Alain, Schnapper Dominique (1979) La Dictinction. Critique sociale du jugement. Paris: Minuit.
Google Scholar

Bourdieu Pierre, Darbel Alain, Schnapper Dominique (2007) Reguły sztuki: geneza i struktura pola literackiego. Przełożył Andrzej Zawadzki. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar

Bourdieu Pierre, Darbel Alain, Schnapper Dominique (2009) Rozum praktyczny. O teorii działania. Przełożyła Joanna Stryjczyk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Buszyński Jacek, Osęka Andrzej (1967) 100 najsłynniejszych obrazów. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Eco Umberto (2005) Historia piękna. Przełożyła Agnieszka Kuciak. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar

Eco Umberto, red., (2007) Historia brzydoty. Przełożyła Justyna Czaplińska i in. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar

Elias Norbert (1991) Mozart. Sociologie d’un genie. Paris: Éditions du Seuil.
Google Scholar

Elias Norbert (2006) Mozart. Portret geniusza. Przełożył Bogdan Baran. Warszawa: WAB.
Google Scholar

Esquenazi Jean-Pierre (2007) Sociologie des oeuvres. De la production à l’interprétation. Paris: Armand Colin.
Google Scholar

Francastel Pierre (1979) Problèmes de la sociologie de l’art [w:] Georges Gurvitch, ed., Traité de sociologie, vol. 2. Paris: Presses Universitaires de France, s. 279‒296.
Google Scholar

Freud Zygmunt (2000) Leonarda da Vinci wspomnienia z dzieciństwa [w:] tenże Poza zasadą przyjemności. Przełożył Jerzy Prokopiuk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 257–323.
Google Scholar

Genin Marie-Therese, Bouvet-Lanselle Violaine (1992) Louvre. Przewodnik dla zwiedzającego w pośpiechu. Przełożyła Magdalena Hen. Paris: Éditions de la Reunion des Musées Nationaux.
Google Scholar

Gervereau Laurent (2000) Voir, comprendre, analyser des images. Paris: Édition La Découverte.
Google Scholar

Gołaszewska Maria (1984) Zarys estetyki. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Gowing Lawrence (2008) Luwr – arcydzieła malarstwa. Przełożyła Katarzyna Maleszko. Warszawa: Arkady.
Google Scholar

Haight Mary R. (1976) Who’s who in pictures. „British Journal of Aesthetics”, vol. 16, no. 1, s. 13–23.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/bjaesthetics/16.1.13

Heinich Nathalie (1991) La gloire de Van Gogh. Étude de sociologie d’admiration. Paris: Éditions de Minuit.
Google Scholar

Ingarden Roman (1966) Studia z estetyki, t. 2. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Ingarden Roman (1970) Studia z estetyki, t. 3. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Joly Martine (1993) Introduction à l’analyse de l’image. Paris: Édition Nathan.
Google Scholar

Kant Immanuel (1964) Krytyka władzy sądzenia. Przełożył Jerzy Gałecki. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Krzemień-Ojak Sław (2009) Artystów kry z kanonem. Trzy przykłady i kilka refleksji [w:] Kisielewski Andrzej, red., Artystów gry z kulturą. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 215‒239.
Google Scholar

Loschburg Winfried (1984) Kradzież „Mony Lizy”. Przełożyła Eugenia Seredyńska. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar

Matuchniak-Krasuska Anna (1988) Gust i kompetencja. Społeczne zróżnicowanie recepcji malarstwa. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Matuchniak-Krasuska Anna (1999) Publiczność wobec metafory plastycznej. O recepcji groteski Jerzego Dudy-Gracza. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Matuchniak-Krasuska Anna (2009a) Świat sztuki, enklawa, eksklawa czy wspólnota [w:] Leszek Gołdyka, Irena Machaj, red., Enklawy życia społecznego: kontynuacje. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, s. 191‒209.
Google Scholar

Matuchniak-Krasuska Anna (2009b) Zachwyt i oburzenie – o emocjach w sztuce. Studium socjologiczne [w:] Piotr Binder, Hanna Palska, Wojciech Pawlik, red., Emocje a kultura i życie społeczne. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 124‒149.
Google Scholar

Matuchniak-Krasuska Anna (2010) Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Matuchniak-Krasuska Anna (2011) O emocjach w sztuce. Szkic socjologiczny [w:] Anna Czerner, Elżbieta Nieroba, red., Studia z socjologii emocji. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 233‒255.
Google Scholar

Morin Edgar (1975) Kino i wyobraźnia. Przełożył Konrad Eberhardt. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Moulin Raymonde (1997) L’artiste, l’institution et le marché. Paris: Flammarion.
Google Scholar

Ossowski Stanisław (1966) Dzieła, t. 1. U podstaw estetyki. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Ossowski Stanisław (2004) Wybór pism estetycznych. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar

Panofsky Erwin (1971) Studia z historii sztuki. Przełożyli Juliusz A. Chróścicki i Maria Murdzeńska. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Pastoureau Michel (1992) Dictionnaire des couleurs de notre temps. Symbolique et société. Paris: Éditions Bonneton.
Google Scholar

Porębski Mieczysław (1989) Granica współczesności: 1909–1925. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar

Strelau Jan, red., (2000) Psychologia: podręcznik akademicki, t. 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Szuman Stefan (1962) O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar

Tatarkiewicz Władysław (1976) Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Tatarkiewicz Władysław (2004) Wybór pism estetycznych. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar

Tomaszewski Tadeusz, red., (1975) Psychologia. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Turner Jonathan H., Stets Jan E. (2009) Socjologia emocji. Przełożyła Marta Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Wallis Mieczysław (1968) Przeżycie i wartość. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Wallis Mieczysław (2004) Wybór pism estetycznych. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar

Zimbardo Philip (1988) Psychologia i życie. Przełożył Józef Radzicki. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-05-31

Jak cytować

Matuchniak-Krasuska, A. (2013). Emocje w polu dóbr symbolicznych. Od Leonarda da Vinci do Jerzego Dudy-Gracza. Przegląd Socjologii Jakościowej, 9(2), 46–69. https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.2.03