Studentki szkół artystycznych i artystki w Polsce okresu międzywojnia – wybrane aspekty profesji
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.66.03Słowa kluczowe:
dwudziestolecie międzywojenne, kształcenie artystyczne, status i tożsamość artystki, udział w zinstytucjonalizowanym życiu artystycznym, uwikłania rodzinneAbstrakt
Artykuł dotyczy polskich artystek tworzących w różnych dyscyplinach sztuk pięknych i sztuki użytkowej w dwudziestoleciu międzywojennym. Sygnalizuje zagadnienia z obszaru socjologii charakterystyczne dla trzech etapów życia: młodości (motywacja i decyzja o podjęciu studiów artystycznych, ich przebieg), dojrzałości (funkcjonowanie twórczyni w społeczeństwie i w rodzinie, miejsce w grupach artystycznych i status artystki; udział w zinstytucjonalizowanym życiu artystycznym, warunki odniesienia sukcesu, inne sposoby zarobkowania) i model życia w okresie starości.
Bibliografia
Alberti K. (1926), Wywiad specjalny „Świata Kobiecego” z Zofią Stryjeńską, „Świat Kobiecy”, nr 2, s. 54–55.
Google Scholar
Bartoszewicz W. (1966), Buda na Powiślu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar
Dutka L. (red.) (1990), Hanna Rudzka-Cybis, Plastyka-Art, Kraków.
Google Scholar
Dutkiewicz J. E. (oprac.) (1969), Materiały do dziejów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 1895–1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Golka M. (1995), Socjologia artysty, Wydawnictwo ars nova, Poznań.
Google Scholar
Kałwa D. (2000), Model kobiety aktywnej na tle sporów światopoglądowych. Ruch feministyczny w dwudziestoleciu międzywojennym, [w:] A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 135–154.
Google Scholar
Konstantynow D. (red.) (2008), Sława i zapomnienie. Studia z historii sztuki XVIII–XX wieku, Instytut Sztuki PAN, Warszawa.
Google Scholar
Kulpińska K. (2017), Matryce, odbitki – ślady kobiet. Polskie graficzki i ich twórczość w dwudziestoleciu międzywojennym, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Google Scholar
Lorentowicz I. (1975), Oczarowania, Wydawnictwo PAX, Warszawa.
Google Scholar
Meducka M. (1996), Artystki o sobie. Pamiętniki polskich artystek sprzed 1939 roku, [w:] A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Kobieta i kultura życia codziennego. Wiek XIX i XX, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 211–221.
Google Scholar
Morawińska A. (2000), Malarki polskie między wojnami, [w:] A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 255–270.
Google Scholar
Mulczyński J. (2009), Poznańska Zdobnicza: Historia Państwowej Szkoły Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Poznaniu w latach 1919–1939, ASP w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Od Grupy Czwartej do Keramosu. Z Martą Koch-Podoską rozmawiała M. Latawiec, „Artifex” 2002, nr 4.
Google Scholar
Orynżyna J. (1933), Kobieta w sztuce ludowej i przemyśle artystycznym, [w:] Almanach spraw kobiecych. Informacje, postulaty, zagadnienia, Związek Pracy Obywatelskiej Kobiet, Warszawa, s. 183–191.
Google Scholar
Piwocki K. (1965), Historia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie 1904–1964, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Poprzęcka M. (1991), Inne? Kobiety i historia sztuki, [w:] Artystki polskie, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar
Poprzęcka M. (1996), Boznańska i inne, [w:] A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Kobieta i kultura. Kobiety wśród twórców kultury intelektualnej i artystycznej w dobie rozbiorów i w niepodległym państwie polskim. Zbiór studiów, Wydawnictwo DiG, Warszawa. Zakres stron?
Google Scholar
Reutt-Witkowska Z., Problem kobiecej pracy zawodowej. Konieczność nowoczesnego układu sił roboczych w domu (cz. 1) (1931), „Bluszcz”, nr 4, z 24.01, s. 2.
Google Scholar
[Romit], W pracowniach znanych artystek: Zofia Stryjeńska (1936), „As”, nr 45, s. 2.
Google Scholar
Rychter-Janowska B. (2016), Mój dziennik 1912–1950, oprac. J. Różalska, IS PAN, Warszawa.
Google Scholar
Samotyha N. (1933), Rzut oka na twórczość kobiet polskich w dziedzinie plastyki, [w:] Almanach spraw kobiecych. Informacje, postulaty, zagadnienia, Związek Pracy Obywatelskiej Kobiet, Warszawa, s. 178–183.
Google Scholar
Sopoćko K. (1989), Jadwiga w tle, Czytelnik, Warszawa.
Google Scholar
Sosnowska J. (2003), Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880–1939, Instytut Sztuki PAN, Warszawa.
Google Scholar
Sosnowska J. (2011), Artystki w dwudziestoleciu, [w:] A. Jakubowska (red.), Artystki polskie, Dom Wydawniczy PWN, Warszawa–Bielsko-Biała, s. 66–81.
Google Scholar
Stryjeńska Z. (1995), Chleb prawie że powszedni. Pamiętnik, t. I, II, oprac. M. Grońska, Gebethner i Ska, Warszawa.
Google Scholar
Styrna N. (2005), Żydowscy studenci krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, [w:] M. Poprzęcka (red.), Polskie szkolnictwo artystyczne. Dzieje – teoria – praktyka, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa, s. 133–144.
Google Scholar
Świtalska J. (1927), Kobieta nowoczesna we wszystkich okresach jej życia, Tow. Wydawnicze Bluszcz, Warszawa.
Google Scholar
Wallis M. (1975), Późna twórczość wielkich artystów, PIW, Warszawa.
Google Scholar
Wasylewski S. (1927), O siedmiu duszach kobiety: impertynencje współczesne, Nakładem Wydawnictwa Polskiego, Lwów–Poznań.
Google Scholar
Wordliczek Z. (1988), Młodzież wyznania mojżeszowego na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1918–1939, „Krzysztofory”, nr 15, s. 40–56.
Google Scholar
Zientara M. (2007–2011), Artystki polskie i ich sztuka w latach 1900–1939. I. Nurt narodowej sztuki dekoracyjnej (2007), „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa”, nr 25, s. 149–169; II. Przedstawicielki awangardy (2008), nr 26, s. 201–222; III. Przedstawicielki koloryzmu (2010), nr 27, s. 257–290; IV. Przedstawicielki realizmu (2011), nr 29, s. 327–362.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.