Efekt sytuacji komunikacyjnej? Wyniki badania mierzącego wpływ kontekstu komunikacyjnego pomiaru ilościowego na odpowiedzi respondentów

Autor

  • Natalia Hipsz Centrum Badania Opinii Społecznej

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.42.08

Słowa kluczowe:

efekt sytuacji komunikacyjnej, osobisty wywiad kwestionariuszowy, telefoniczny wywiad kwestionariuszowy, ankieta audytoryjna, kontekst komunikacyjny, pytania drażliwe, wysiłek umysłowy

Abstrakt

W artykule podjęto próbę statystycznej i metodologicznej deskrypcji wpływu sytuacji komunikacyjnej badania ilościowego na odpowiedzi respondentów.

Testom porównawczym poddano trzy standaryzowane techniki badawcze, zróżnicowane w aspektach kluczowych dla dywersyfikacji uwarunkowań komunikacyjnych pomiaru: osobisty wywiad kwestionariuszowy – realizowany w interpersonalnej sytuacji komunikacyjnej; telefoniczny wywiad kwestionariuszowy – odpowiadający kontekstowi interpersonalno-medialnemu oraz ankietę audytoryjną – odzwierciedlającą sytuację komunikowania publicznego.

Realizacji celów badawczych posłużyło specjalne narzędzie stosowane w warunkach restrykcyjnych procedur, których oddziaływaniu poddano łącznie 86 losowo wybranych osób.

Wyniki przeprowadzonych analiz wstępnie potwierdziły występowanie wpływu sytuacji komunikacyjnej wywiadu ilościowego na odpowiedzi respondentów, wykazując przy tym znaczną złożoność poruszanego problemu i generując nowe pytania badawcze.

Bibliografia

Beavin, J., Jackson, D., Watzlavick, P. (1967), Pragmatics of human communication, New York: W. W. Norton and Company
Google Scholar

Bradburn, N. M. (1983), Response effects, [w:] Rossi, P., Wright, J., Anderson, A. (eds.), Handbook of survey research, New York: Academic Press
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-598226-9.50014-8

Gostkowski, Z. (red.) (1966), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, t. I, Wrocław: Ossolineum
Google Scholar

Gostkowski, Z., Lutyński, J. (red.) (1968), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, t. II, Wrocław: Ossolineum
Google Scholar

Gostkowski, Z., Lutyński, J. (red.) (1970), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, t. III, Wrocław: Ossolineum
Google Scholar

Gostkowski, Z., Lutyński, J. (red.) (1972), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, t. IV, Wrocław: Ossolineum
Google Scholar

Gostkowski, Z. (red.) (1990), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, t. VIII, Wrocław: Ossolineum
Google Scholar

Gostkowski, Z. (red.) (1992), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, t. IX, Warszawa: IFiS PAN
Google Scholar

Hipsz, N. (2012), Standaryzowane techniki badawcze jako szczególny sposób komunikowania się, „Przegląd Socjologiczny”, LXI/1
Google Scholar

Leeuw, E. D. de (1992), Data quality in mail, telephone and face to face surveys, Amsterdam: TT-Publikaties
Google Scholar

Presser, S., Schuman, H. (1996), Questions and answers in attitude surveys, London: Sage
Google Scholar

Presser, S., Stinson, L. (1998), Data collection mode and social desirability bias in self-reported religious attendance, “American Sociological Review”, no. 63
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2657486

Sztabiński, P. B. (1999a), Wywiad telefoniczny ze wspomaganiem komputerowym (CATI) a wywiad kwestionariuszowy. Problem porównywalności wyników, [w:] Domański, H., Lutyńska, K., Rostocki, A. W. (red.), Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa: IFiS PAN
Google Scholar

Sztabiński, P. B. (1999b), Wywiad telefoniczny ze wspomaganiem komputerowym: nowa technika badawcza czy wywiad kwestionariuszowy przez telefon?, „Przegląd Socjologiczny”, XLVIII/1
Google Scholar

Sztabiński, F., Sztabiński, P. B. (1997), Wartość odpowiedzi w wywiadzie telefonicznym ze wspomaganiem komputerowym (CATI), „ASK: Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 1−2 (5−6)
Google Scholar

Tourangeau, R., Rasinski, K., Jobe, J. B., Smith, T. W., Pratt, W. F. (1997), Sources of error in a survey of sexual behavior, “Journal of Official Statistics”, no. 13
Google Scholar

Tourangeau, R., Rips, L. J., Rasinski, K. (2000), The psychology of survey response, New York: Cambridge University Press
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511819322

Tourangeau, R., Smith, T. W. (1996), Asking sensitive questions: The impact of data collection mode, question format and question context, “Public Opinion Quarterly”, no. 60
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/297751

Pobrania

Opublikowane

30-09-2012

Jak cytować

Hipsz, N. (2012). Efekt sytuacji komunikacyjnej? Wyniki badania mierzącego wpływ kontekstu komunikacyjnego pomiaru ilościowego na odpowiedzi respondentów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (42), 161–183. https://doi.org/10.18778/0208-600X.42.08