Dysfunkcjonalność środowiska rodzinnego jako przyczyna recydywizmu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.71.04

Słowa kluczowe:

rodzina, recydywizm, wzory, relacje

Abstrakt

Rodzina jako podstawowa komórka społeczna, pierwsze środowisko życia ludzkiego odgrywa podstawową rolę w zabezpieczeniu potrzeb, przenoszeniu wzorców społecznych i ochrony jej członków. Biorąc pod uwagę różne modele rodzinne istniejące we współczesnym świecie, oprócz tradycyjnych i zrekonstruowanych rodzin, rozróżniamy również rodziny dysfunkcyjne, co nie oznacza od razu, że są to rodziny patologiczne. Prawidłowe wypełnianie funkcji rodzicielskich jest jednym z najważniejszych zadań rodziny. To rodzina tworzy środowisko edukacyjne, opiekuńcze i socjalizacyjne dla dziecka, gdzie rozwijają się cechy jego osobowości i tożsamości, a także przyswajane są normy społeczne i związane z nimi sankcje. Rodzaj i model rodziny może mieć znaczący wpływ na pojawienie się zachowań przestępczych w dorosłości. Badania autorki przeprowadzone w latach 2007–2011 pokazują, że stosunki rodzinne są najbardziej znaczącym czynnikiem w biografiach więźniów. Ponadto wykazano, że rozpoczęcie działalności przestępczej i kolejne powroty do tego rodzaju aktywności, korelują z problemami edukacyjnymi i licznymi uzależnieniami w rodzinie (od alkoholu, narkotyków, substancji psychoaktywnych, hazardu, itp.). Dysfunkcje, które powstają w wyniku procesu socjalizacji i budowania codziennych relacji, mogą być związane z wejściem na drogę przestępczą młodego mężczyzny, a tym samym sprzyjać w przyszłości
powrotowi do negatywnych nawyków i recydywizmowi. Artykuł ma na celu pokazać relację między wychowaniem w dysfunkcyjnej rodzinie a wejściem na ścieżkę przestępczą, co w konsekwencji może być też uważane za jedną z przyczyn późniejszego recydywizmu jednostek.

Bibliografia

Ambrozik W. (1983), Sytuacja społeczna dziecka w rodzinie alkoholicznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: Seria Psychologia i Pedagogika, Poznań.
Google Scholar

Bandura A. (2007), Teoria społecznego uczenia się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Brągiel J. (1994), Rodzinne i osobowościowe uwarunkowanie sukcesu szkolnego dziecka z rodziny rozwiedzionej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar

Brągiel J., Janke A.W., Kawula S. (2004), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar

Brągiel J., Janke A.W., Kawula S. (2014), Pedagogika rodziny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Toruń.
Google Scholar

Cudak H. (2011), Dysfunkcje rodziny i jej zagrożenia opiekuńczo-wychowawcze, “Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy”, no. 1(2).
Google Scholar

Gucwa-Porębska K. (2016), Trudności adaptacyjne i pomoc postpenitencjarna dla seniorów skazanych opuszczających zakład karny, [in:] B. Nowak (ed.), Praca socjalna XXI wieku: potrzeby, wyzwania, oczekiwania, J&L Leszek Żochowski, Gliwice 2016.
Google Scholar

Kawula S. (2006), Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych, [in:] S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (eds.), Pedagogika rodziny, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar

Kawula S. (2007), Pedagogiczna typologizacja rodzin, [in:] S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (eds.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar

Marek A. (2003), Prawo karne, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Niewiadomska I. (2007), Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Google Scholar

Przybyłka A. (1999), Dysfunkcja rodziny w okresie transformacji ustrojowej, [in:] Polityka społeczna wobec reform, Katowice.
Google Scholar

Schier K. (2017), Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Stankiewicz J. (2016), Recydywa wśród młodocianych sprawców przestępstw w świetle teorii społecznego uczenia się, “Zeszyt Studencki Kół Naukowych Wydziału Prawa i Administracji UAM”, no. 6.
Google Scholar

Szostak M. (2000), W poszukiwaniu odpowiedzi. Rozważania o przestępczości i jej etiologii, “Przegląd Prawa i Administracji”, vol. XLV.
Google Scholar

Tyszka Z. (1980), Metodologiczne problemy badań nad rodziną, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań.
Google Scholar

Urban B. (2000), Zachowania dewiacyjne młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny Dz.U. 2018.0.1600 t.j. http://edukacjaidialog.pl/archiwum/2009,261/kwiecien,301/nasze_sprawy,309/stygmatyzacja_spoleczna,2199.html (accessed 25.01.2019).
Google Scholar

https://isws.ms.gov.pl/pl/baza-statystyczna/publikacje/download,3502,1.html (accessed 15.01.2019).
Google Scholar

https://sjp.pwn.pl/slowniki/recydywa.html (accessed 8.01.2019).
Google Scholar

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Gucwa-Porębska, K. (2019). Dysfunkcjonalność środowiska rodzinnego jako przyczyna recydywizmu. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (71), 41–50. https://doi.org/10.18778/0208-600X.71.04