From ethics of care to caring democracy on practice of femnist pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.94.01Keywords:
feminist pedagogy, care, caring democracy, civic engagement, women’s rights, reproductive rightsAbstract
This year marks nine years since Black Monday, the first wave of mass protests in defence of reproductive rights, and five years since the unprecedented demonstrations following the Constitutional Tribunal’s decision, which effectively banned pregnancy termination in Poland. I want to return to these events to consider how they have influenced the understanding of democracy among the participants and their relations with the Polish state. The theoretical framework for this discussion will be provided by feminist theorists’ reflections on radical care. The empirical material analysed consists of diaries written in a feminist course at the Institute of Sociology of the Jagiellonian University.
References
Anderson B. (1997), Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Znak, Kraków.
Google Scholar
Andrade M.A., Miller V. (2019), Consciousness-Raising, Intersectionality and Movement-Building for Social Transformation, [w:] R. McGee, J. Pettit (red.), Power, Empowerment and Social Change, Routledge, London, s. 236–249.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781351272322-17
Anthias F., Yuval-Davis N. (red.) (2009), Kobiety, naród, państwo, przeł. J. Maciejczyk, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0076anthias_davis.pdf (dostęp: 18.05.2025).
Google Scholar
bell hooks (1994), Teaching to Transgress. Education as the Practice of Freedom, Routledge, London.
Google Scholar
bell hooks (2003), Teaching Community. A Pedagogy of Hope, Routledge, London.
Google Scholar
bell hooks (2009), Teaching Critical Thinking. Practical Wisdom, Routledge, London.
Google Scholar
Bettez S.C., Dominguez C.M. (2020), Moving from Individual Consciousness Raising to Critical Community Building Praxis, [w:] S.R. Steinberg, B. Down (red.), The SAGE Handbook of Critical Pedagogies, SAGE Publications, London.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781526486455.n86
Bhattacharya T. (red.) (2017), Social Reproduction Theory. Remapping Class, Recentring Oppresion, Pluto Press, London.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1vz494j
Bhattacharya T. (2020), Dlaczego potrzebujemy Teorii Reprodukcji Społecznej, by zrozumieć kryzys w dobie koronawirusa?, przeł. K. Grzegorczyk, Praktyka Teoretyczna, https://praktyka-teoretyczna-prod.herokuapp.com/artykuly/dlaczego-potrzebujemy-teorii-reprodukcji-spolecznej-zrozumiec-kryzys-w-dobie-koronawirusa/ (dostęp: 18.05.2025).
Google Scholar
Boyte H.C. (2008), The Citizen Solution. How You Can Make a Difference, Minnesota Historical Society Press, Saint Paul.
Google Scholar
Dirik D. (2022), The Kurdish Women’s Movement. History, Theory, Practice, Pluto Press, London.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2rr3gpt
Fearless Cities. Municipalist Politics in Action (2022), przeł. A. Holly, M. Friel, Fundació Sentit Comú, Barcelona.
Google Scholar
Freire P. (1998), Pedagogy of Freedom. Ethics, Democracy and Civic Courage, Rowman & Littlefield Publishers, Oxford.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5040/9798216425137
Gelder S. van (2016), The Radical Work of Healing. Fania and Angela Davis on a New Kind of Civil Rights Activism, Yes!, https://www.yesmagazine.org/issue/life-after-oil/2016/02/19/the-radical-work-of-healing-fania-and-angela-davis-on-a-new-kind-of-civil-rights-activism (dostęp: 18.05.2025).
Google Scholar
Hajdarowicz I. (2023), Codzienne praktyki życia i oporu. Sprawczość syryjskich uchodźczyń w Libanie, „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni”, nr 2, s. 46–53.
Google Scholar
Hajdarowicz I. (2024), Badanie jako praktyka solidarności? O feministycznym procesie badawczym z Syryjkami z doświadczeniem uchodźstwa w Libanie, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 20, nr 4, s. 166–189, https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.4.08
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.4.08
Hobart H.J.K., Kneese T. (2020), Radical Care Survival. Strategies for Uncertain Times, „Social Text”, Vol. 38, No. 1, s. 1–16, https://doi.org/10.1215/01642472-7971067
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1215/01642472-7971067
Kabeer N. (2005), The Search for Inclusive Citizenship. Meanings and Expressions in an Interconnected World, [w:] N. Kabeer (red.), Inclusive Citizenship. Meanings and Expressions, Zed Books, New York–London, s. 1–27.
Google Scholar
Kacperczyk A. (2014), Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 32–74, https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.03
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.03
Kościelniak M. (2024), Aborcja i demokracja. Przeciw-historia Polski 1956–1993, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Google Scholar
Kowalska B. (2012), O metodologii feministycznej ogólnie i osobiście, „Studia Humanistyczne AGH”, t. 11, nr 2, s. 69–80, https://doi.org/10.7494/human.2012.11.2.69
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7494/human.2012.11.2.69
Kowalska B. (2020), Polka (nie)podległa o płci i obywatelstwie w Czarnych Protestach, [w:] J. Kołtan, G. Piotrowski (red.), Kontrrewolucja u bram, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk, s. 272–290.
Google Scholar
Kowalska B., Nawojski R. (2019), Uwaga, uwaga tu obywatelki! Obywatelstwo jako praktyka w Czarnych Protestach i Strajkach Kobiet, [w:] E. Korolczuk i in. (red.), Bunt kobiet. Czarne Protesty i Strajki Kobiet, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk, s. 45–81.
Google Scholar
Light T.P., Nicholas J., Bondy R. (red.) (2015), Feminist Pedagogy in Higher Education. Critical Theory and Practice, Wilfried Laurier University Press, Waterloo.
Google Scholar
Lister R. (1997), Citizenship. Feminist Perspective, red. J. Campling, Palgrave Macmillan, New York, https://doi.org/10.1007/978-1-349-26209-0
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-26209-0
MacKinnon C.A. (1991), Towards a Feminist Theory of the State, Harvard University Press, Harvard.
Google Scholar
Martínez J.L. (2020), Koronawirus, kapitalizm i patriarchat: kto się teraz zajmie dziećmi?, przeł. K. Grzegorczyk, Praktyka Teoretyczna, https://praktyka-teoretyczna-prod.herokuapp.com/artykuly/koronawirus-kapitalizm-patriarchat/ (dostęp: 18.05.2025).
Google Scholar
Mignolo W.D., Walsh C.E. (2018), On Decoloniality. Concepts, Analytics, Praxis, Duke University Press, Durham, https://doi.org/10.1215/9780822371779
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822371779
Motta S.C., Esteves A.M. (2014), Reinventing Emancipation in the 21st Century. The Pedagogical Practices of Social Movements, „Interface. A Journal for and about Social Movements”, Vol. 6, No. 1.
Google Scholar
Nawojski R. (2024), Tu obywatel_ka! Mobilizacje społeczne na rzecz praw reprodukcyjnych w Polsce po 2016 roku a konstruowanie obywatelstwa [praca doktorska], Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Google Scholar
Nawojski R., Kowalska B. (2022), „Kiedy państwo mnie nie chroni…” – oddolne mobilizacje na rzecz praw reprodukcyjnych a doświadczanie obywatelstwa, „Studia Socjologiczne”, nr 1(244), s. 81–103, https://doi.org/10.24425/sts.2022.140597
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24425/sts.2022.140597
Pearce J. (red.) (2010), Participation and Democracy in the Twenty-First Century City, Palgrave Macmillan, New York, https://doi.org/10.1057/9780230277342
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230277342
Recommendation concerning the Status of Higher-Education Teaching Personnel, UNESCO, https://www.unesco.org/en/legal-affairs/recommendation-concerning-status-higher-education-teaching-personnel (dostęp: 18.05.2025).
Google Scholar
Shrewsbury C.M. (1987), What is Feminist Pedagogy?, „Women’s Studies Quarterly”, Vol. 15, No. 3/4, s. 6–14.
Google Scholar
Solnit R. (2019), Nadzieja w mroku. Nieznane opowieści, niebywałe możliwości, przeł. A. Dzierzgowska, S. Królak, Wydawnictwo Karakter, Kraków.
Google Scholar
Spade D. (2020), Solidarity Not Charity. Mutual Aid for Mobilization and Survival Times, „Social Text”, Vol. 38, No. 1, s. 131–151, https://doi.org/10.1215/01642472-7971139
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1215/01642472-7971139
Touraine A. (2016), Socjologia wolności. Od narodowych do globalnych ruchów społecznych, przeł. Ł. Jurczyszyn, E. Konarowska [w:] J. Kołtan (red.), Przesilenie. Nowa kultura polityczna, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk, s. 63–77.
Google Scholar
Tronto J.C. (2013), Caring Democracy. Markets, Equality, and Justice, New York University Press, New York–London.
Google Scholar
Weber M. (1987), Polityka jako zawód i powołanie, przeł. P. Egel, M. Wander, Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA, Warszawa.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

