This is an outdated version published on 2024-11-10. Read the most recent version.

„Mother God is reinventing herself!” A musical protest against conventional readings of the figure of Marya using the example of "Wziemiowstąpienie" of Iron Vaginas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.91.06

Keywords:

mother, Polish Mother, feminism, artist, music

Abstract

Modern mass culture often uses religious figures as a medium to express social and political beliefs, leading to their transformation. In this article I examine how the Iron Vaginas in the song Wziemiowstąpienie reinterpret the figure of the Virgin Mary. By interpreting the lyrics of the song and the music video for the song, it is possible to find out which traditional boundaries have been crossed, where the central point of consideration becomes the “ascension” of the Virgin Mary. I show that the artists chose to transform this figure into a symbol of resistance against patriarchal social and religious structures. The main purpose of the text, which is divided into four parts (an introduction, two analytical and a conclusion), is to interpret the above-mentioned piece. This turns out to be possible through the use of various research perspectives, these include sociological, theological, literary or linguistic sources. Fundamental to the article’s optics is feminist criticism, from which Iron Vaginas makes the strongest use. Through an analysis of the cultural context, social reactions and theological implications, I aim to understand how female artists reclaim the figure of the Virgin Mary, with which they join the discussion on the role of women in society, with particular attention to the effects of the appropriation of common space by the dominant religion in Poland.

References

Araszkiewicz A. (2021), Polowanie na czarownice, kultura kobietobójstwa i globalna wojna z kobietami, „Czas Kultury”, t. 2, s. 154–158.
Google Scholar

Bandzerewicz T. (2022), DJane TOP 100 – oto najlepsze DJ-ki 2022 roku, https://ftb.pl/djane-top-100-oto-najlepsze-dj-ki-2022-roku/ [dostęp: 23.04.2024].
Google Scholar

Bartmiński J. (2008), Polski stereotyp „matki”, „Postscriptum Polonistyczne”, t. 1, s. 33–53.
Google Scholar

Bartosik G. (2020), Mariologia polska i kult maryjny wobec wyzwań współczesności, [w:] Chmielewski M., Zadrożny K. (red.), Maryjność w Kościele i mariologia w teologii, Częstochowa. s. 83–102.
Google Scholar

Bator J. (2000), Julia Kristeva – kobieta i „symboliczna rewolucja”, „Teksty Drugie”, t. 6, s. 7–26.
Google Scholar

Budzińska J. (2017), Memy Marty Frej jako projekt krytyczno-tożsamościowy, „Sensus Historiae”, t. 27, nr 2, s. 131–154.
Google Scholar

Chutnik S. (2016), All that glitters is not gold. Strategie kontrkultury feministycznej w kontekście ciała i władzy, [w:] Kisielewska A., Kastoszuk-Romanowska M., Strawińska A.B., Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze, Białystok, s. 133–143.
Google Scholar

Cixous H. (1993), Śmiech Meduzy, trans. A. Nasiłowska, „Teksty Drugie”, t. 4/5/6, nr 22/23/24, s. 147–166.
Google Scholar

Dec I. (1993), Wielki Piątek – Krzyż Chrystusa i nasze krzyże, „Wrocławski Przegląd Teologiczny”, t. 1–2, s. 143–145.
Google Scholar

Dębska H. (2015), Somatyzacja dominacji. Ciało w teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica”, t. 1, s. 18–38.
Google Scholar

Flam H., Beauzamy B. (2006), Przemoc symboliczna, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 1–2, s. 179–198.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2006.50.1-2.8

Golonka-Legut J., Pryszmont-Ciesielska M. (2018), Teledysk muzyczny w przestrzeni badań nad edukacją, na przykładzie analizy i interpretacji teledysku do utworu „The Last Refugee” Rogera Watersa, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 21, nr 3(83), s. 89–102.
Google Scholar

Grabowska M. (2018), Zerwana genealogia. Działalność społeczna i polityczna kobiet po 1945 roku a współczesny polski ruch kobiecy, Warszawa.
Google Scholar

Graff A. (2014), Nacjonalizm, [w:] Rudaś-Grodzka M., Nadana-Sokołowska K., Mrozik A., Szczuka K., Czeczot K., Smoleń B., Nasiłowska A., Serafin E., Wróbel A. (red.), Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Warszawa, s. 332–335.
Google Scholar

Grygier S. (1993), Pieśń Adama i dar Ewy, „Znaki Czasu”, t. 12.
Google Scholar

Heinen J., Portet S. (2009), Religia, polityka i równość płci w Polsce Końcowy raport badawczy podsumowujący projekt „Religion, Politics and Gender Equality”, https://eu.boell.org/en/publications [dostęp 28.04.2024].
Google Scholar

Hołd R. (2012), Wojna 1920 roku we współczesnym dyskursie pamięci, [w:] Hołda R., Paleczny T. (red.), Ciekawość świata, ludzi, kultury..., Kraków, s. 247–261.
Google Scholar

Humm M. (1993), Słownik teorii feminizmu, trans. B. Umińska, J. Mikos, Warszawa.
Google Scholar

Imbierowicz A. (2012), Matka Polka w defensywie? Przemiany mitu i jego wpływ na macierzyństwo polskich kobiet, „Ogrody Nauk i Sztuk”, t. 2, s. 430–442.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15503/onis2012.430.442

Iwasiów I. (1999), Osoba w dyskursie feministycznym, „Teksty Drugie”, t. 1–2, s. 49–63.
Google Scholar

Januszewska P. (2021), Marta boska (nie tylko) od memów, https://krytykapolityczna.pl/kultura/sztuki-wizualne/paulina-januszewska-marta-frej-marta-boska-nie-tylko-od-memow/ [dostęp 24.04.2024].
Google Scholar

Jeziński M. (2018), O wybranych aspektach politycznego oblicza muzyki popularnej, „Studia Politologiczne”, t. 50, s. 202–216.
Google Scholar

Kamiński P. (2020), Ciało ciężarne w sztuce współczesnej na tle koncepcji abiektu Julii Kristevej, „Kultura – Media – Teologia”, t. 41, s. 127–143.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21697/kmt.41.6

Kępa E. (2009), Patriotyzm kobiet – ewolucja i przeobrażenia wzorca Matki Polki w kulturze współczesnej, [w:] Kryńska E.J., Dąbrowska J., Szarkowska A., Wróblewska U. (red.), Patriotyzm a wychowanie, Białystok, s. 556–566.
Google Scholar

Klimski W., Zarzecki M., Bejma U., Boryszewski P., Sakowicz E. (2008), Biuletyn socjologii religii, „Collectanea Theologica”, t. 78, nr 1, s. 175–213.
Google Scholar

Kogut M. (2004), Dawny kult Matki Boskiej Szkaplerznej w Głębowicach, „Saeculum Christianum: pismo historyczno-społeczne”, t. 11, nr 2, s. 45–50.
Google Scholar

Korolczuk E., Hryciuk R. (2015), Konteksty upolitycznienia macierzyństwa i ojcostwa we współczesnej Polsce [w:] Korolczuk E., Hryciuk R., (red.), Niebezpieczne związki. Macierzyństwo, ojcostwo i polityka, Warszawa, s. 11–39.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323517177.pp.11-44

Korolczuk E., Hryciuk R.E. (2011), Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, Warszawa.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323511175.pp.7-26

Kowalewska D. (2016), Czarownica w literaturze polskiego oświecenia. Stereotyp i płeć, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, t. 4, s. 53–67.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.34.06

Kowalska B. (2012), O metodologii feministycznej ogólnie i osobiście, „Studia Humanistyczne AGH”, t. 2, s. 69–80.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7494/human.2012.11.2.69

Królewski J. (2010), Ołtarz główny i obraz „Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny” w kościele szadkowskim – w świetle prac konserwatorskich, „Biuletyn Szadkowski”, t. 10, s. 131–139.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1643-0700.10.07

Kurcwald M. (2018), W cieniu czy na piedestale? Dj w kulturze „free tekno” a dyskurs muzyki „ludowej”, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. 34, s. 171–200.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15290/pss.2018.34.10

Kurkiewicz M. (2021), Światło wiary. Motyw słońca i jego chrześcijańskie konotacje w poezji Krystyny Saryusz-Zaleskiej, „Język – Szkoła – Religia”, t. 16, s. 96–110.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.26881/jsr.2021.16.08

Kuźma I.B., Pietrzak E. (2020), Herstoryczne porządki. Konflikt czy pluralizacja pamięci?, „Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej”, t. 18, z. 2, s. 227–251.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.36874/RIESW.2020.2.11

Matuchniak-Krasuska A. (1998), Ruch feministyczny i kobiecy w Polsce. Interwencja socjologiczna 1994/1995, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, t. 27, s. 123–150.
Google Scholar

Modelska-Kwaśniowska A. (2014), Portret matki w utworze Jasny Šamič Carstvo sjenki, „Studia Slavica”, t. 2, s. 39–50.
Google Scholar

Murawska M. (2023), W klubie kobiet: Najbardziej wpływowe DJ-ki sceny elektronicznej, https://www.vogue.pl/a/pionierki-za-deckami-czyli-w-klubie-kobiet [dostęp: 23.04.2024].
Google Scholar

Niedźwiedź A. (2005), Obraz i postać. Znaczenia wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej, Kraków.
Google Scholar

Packalén Parkman M.A. (2017), Macierzyństwo bez lukru i retuszu. Wizerunek Matki Polki w literaturze polskiej po roku 2000 i blogach, „Postscriptum Polonistyczne”, t. 2, s. 63–83.
Google Scholar

Pick M. (2021), Poetyka wideoklipu muzycznego, „Literatura i Kultura Popularna”, t. 1, s. 481–493.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.19195/0867-7441.27.30

Ponińska K. (2019), Typologia przedstawień wizerunku Matki Boskiej Dzikowskiej w zbiorach muzealnych, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, t. 4, nr 40, s. 169–199.
Google Scholar

Ramme J. (2014), Interwencja i autonomia (kontr)kultura na przykładzie działalności anarcho-feministycznej w Polsce, „Stan Rzeczy”, t. 7, s. 119–149.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.51196/srz.7.6

Rich A. (2000), Zrodzone z kobiety. Macierzyństwo jako doświadczenie i instytucja, trans. J. Mizielińska, Warszawa.
Google Scholar

Showalter E. (1993), Krytyka feministyczna na bezdrożach, trans. I. Kalinowska-Blackwood, „Teksty Drugie”, t. 4/5/6, s. 115–146.
Google Scholar

Sieńko P. (2023), Własna piosenka. Formuły emancypacji w tekstach wybranych współczesnych polskich artystek, https://bip.ukw.edu.pl/jednostka/biuletyn-informacji-publicznej/78f59774dc0ed8f2e5b2/71570/piotr-sienko [dostęp: 8.08.2024].
Google Scholar

Sierotwiński S. (red.), Słownik terminów literackich, Warszawa 1986.
Google Scholar

Skowronek K. (2008), Religijne i społeczne funkcje tytułów Maryi w listach pasterskich Konferencji Episkopatu Polski (1945–2005), „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, t. 3, s. 312–321.
Google Scholar

Skowrońska K. (2019), Antropologia feministyczna i historia kobiet a onomastyka – miejsca wspólne... (na przykładzie chrześcijańskich imion żeńskich obecnych w nazwach miejscowych), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, t. 14, s. 218–234.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24917/20831765.14.18

Skucha M. (2015), Feminizm pozorny, albo jak mizogini walczyli o prawa kobiet, „Bibliotekarz Podlaski”, t. 2, nr 31, s. 155–170.
Google Scholar

Solnit R. (2017), Mężczyźni objaśniają mi świat, trans. A. Dzierzgowska, Kraków.
Google Scholar

Sprutta J. (2008), Teologia ikony Świętej Rodziny, „Salvatoris Mater”, t. 10, nr 4, s. 166–171.
Google Scholar

Spychalska M. (2002), Znikająca kobieta i feministyczne śledztwo, „Teksty Drugie”, t. 6, s. 113–124.
Google Scholar

Stasiowska J. (2012), Right Here, Right Now – performatywność występu DJ-a w klubie, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, t. 111, s. 63–68.
Google Scholar

Streciąg M. (2017), Memy Marty Frej: hybryda medialna w publicystyce feministycznej, [w:] Hofman I., Kępa-Figura D. (red.), Współczesne media. Gatunki w mediach, t. 2, Lublin, s. 265–275.
Google Scholar

Struczyk A. (2019), Elementy życia codziennego w teledyskach muzyki disco polo i hip-hop, [w:] Kempka A. (red.), Doświadczenie społeczeństwa – muzyka, obraz, media, Warszawa, s. 68–81.
Google Scholar

Szlachta-Ignatowicz J. (2022), Ewolucja Stereotypu Matki Polki, „Przegląd Środkowo-Wschodni”, t. 7, s. 221–232.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.32612/uw.2543618X.2022.pp.221-232

Środa M. (2009), Kobiety i władza, Warszawa.
Google Scholar

Walczewska S. (1999), Damy, rycerze i feministki. Kobiecy dyskurs emancypacyjny w Polsce, Kraków.
Google Scholar

Wawrowski Ł. (2012), Kto, co, jak bada? Wątpliwości i trudności związane z perspektywą feministyczną w nauce, [w:] Desperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 117–128.
Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz E. (2014), Żona, matka, święta, żołnierka, ladacznica, „głupia gęś” – w poszukiwaniu kobiet na plakacie wojennym, [w]: Ferenc T., Dymarczyk W., Chomczyński P. (red.), Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jako narzędzie propagandy wojennej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 234–270.
Google Scholar

Woźniak J. (2000), Katoliccy moderniści wobec problemu emancypacji kobiet, „Studia Socjologiczne”, t. 3, nr 158, s. 93–109.
Google Scholar

Żelazne Waginy (2016), Wziemiowstąpienie, [w:] 500 zeta.
Google Scholar

Żelazne Waginy. (2016b), Żelazne Waginy, [w:] 500 zeta.
Google Scholar

Żelazne Waginy. (2020), Wziemiowstąpienie (teledysk), https://www.youtube.com/watch?v=vxjLp9RTCDs [dostęp: 17.04.2024].
Google Scholar

Życiński W. (1987/1988), Zmiana w perspektywie ekumenicznej doktryny o Wniebowzięciu Maryi, „Częstochowskie Studia Teleologiczne”, t. 15–16, s. 91–99.
Google Scholar

Published

2024-11-10

Versions

How to Cite

Sieńko, P. (2024). „Mother God is reinventing herself!” A musical protest against conventional readings of the figure of Marya using the example of "Wziemiowstąpienie" of Iron Vaginas. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (91), 109–124. https://doi.org/10.18778/0208-600X.91.06