Kobiety-malarki w powieściach i nowelach E. Zoli: rzemieślniczki czy artystki?

Autor

  • Anna Kaczmarek-Wiśniewska Université d’Opole

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.12

Słowa kluczowe:

Zola, malarstwo, kobieta, artysta, rzemieślnik

Abstrakt

Sztuka stanowi jedną z kluczowych wartości zarówno w życiu, jak i w twórczości Emila Zoli, przybierając wiele różnych aspektów praktycznych (kolekcjonerstwo, przyjaźnie z artystami), jak i teoretycznych (teksty krytyczne na temat malarstwa). Jedną z konsekwencji takiego stanu rzeczy są literackie kreacje postaci malarzy i malarek w powieściach z cyklu Rougon-Macquartowie oraz w nowelach tego autora. Artykuł analizuje kilka postaci kobiet-malarek w kontekście poglądów Zoli na twórczość kobiecą, jej pozycję i wartość w porównaniu do twórczości mężczyzn. Krystyna Hallegrain, bohaterka Dzieła, Klotylda Rougon z Doktora Pascala oraz pani Sourdis z eponimicznej noweli stanowią ilustrację tezy, że nawet najbardziej utalentowana artystycznie kobieta nigdy nie dorówna mężczyźnie, ponieważ wartość prawdziwej sztuki polega na obecności w niej pierwiastka męskiego geniuszu. Dlatego malarki w tekstach Zoli nie mogą pretendować do miana artystek, na zawsze pozostając rzemieślniczkami.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Anna Kaczmarek-Wiśniewska - Université d’Opole

Anna Kaczmarek-Wiśniewska (née en 1976), docteur ès lettres habilitée à diriger des recherches, est maître de conférences à l’Institut de Culture et de Langue françaises à l’Université d’Opole (Pologne). Elle s’intéresse au roman et à la nouvelle réaliste et naturaliste, et, en particulier, à l’oeuvre d’Émile Zola à laquelle elle a consacré deux livres : L’image de la femme dans l’oeuvre d’Émile Zola (Opole 2012, 239 p.) et La vie quotidienne à Paris suivant les chroniques d’Émile Zola : un regard oblique (Opole 2017, 266 p.), ainsi que plus de 40 articles publiés dans des revues et des ouvrages divers, en français et en polonais. Membre de l’Association internationale Émile Zola et le naturalisme (AIZEN) et de la Société d’études romantiques et dix-neuviémistes (SERD), elle a publié aussi plusieurs articles concernant l’oeuvre de Guy de Maupassant et quelques études comparatives.

Bibliografia

Lagrange, Léon, « Du rang des femmes dans les arts », Gazette des beaux-arts : la doyenne des revues d’art, 1860, n° 8, p. 30-42, URL : http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/gba1860_4/0042 (consulté le 20.07.2016)
Google Scholar

Mitterand, Henri, Notice à Madame Sourdis, in : Zola Émile, Nouvelles noires, édition d’Henri Mitterand, Paris, Le Livre de Poche, 2013
Google Scholar

Zola, Émile, Le docteur Pascal, Paris, Fasquelle, 1977
Google Scholar

Zola, Émile, Le jury, in : Zola Émile, « Ah ! Vivre indigné, vivre enragé !... » quarante ans de polémiques, édition préparée par Jacques Vassevière, Paris, Le Livre de Poche, 2013, p. 27-32
Google Scholar

Zola, Émile, Madame Sourdis, in : Zola Émile, Nouvelles noires, édition d’Henri Mitterand, Paris, Le Livre de Poche, 2013
Google Scholar

Zola, Émile, Nos peintres au Champ-de-Mars, in : Zola Émile, « Ah ! Vivre indigné, vivre enragé !... » quarante ans de polémiques, édition préparée par Jacques Vassevière, Paris, Le Livre de Poche, 2013, p. 46-49
Google Scholar

Zola, Émile, Proudhon et Courbet, in : Zola Émile, « Ah ! Vivre indigné, vivre enragé !... » quarante ans de polémiques, édition préparée par Jacques Vassevière, Paris, Le Livre de Poche, 2013, p. 23-27
Google Scholar

Zola, Émile, Sur le féminisme, in : Zola Émile, OEuvres complètes, t. XIV : Chroniques et Polémiques II, Paris, Claude Tchou, 1970, p. 844
Google Scholar

Zola, Émile, L’OEuvre, Paris, Fasquelle, 1983
Google Scholar

Opublikowane

2019-02-07

Jak cytować

Kaczmarek-Wiśniewska, A. (2019). Kobiety-malarki w powieściach i nowelach E. Zoli: rzemieślniczki czy artystki?. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica, (13), 127–136. https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.12