Kobiety-malarki w powieściach i nowelach E. Zoli: rzemieślniczki czy artystki?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.12Słowa kluczowe:
Zola, malarstwo, kobieta, artysta, rzemieślnikAbstrakt
Sztuka stanowi jedną z kluczowych wartości zarówno w życiu, jak i w twórczości Emila Zoli, przybierając wiele różnych aspektów praktycznych (kolekcjonerstwo, przyjaźnie z artystami), jak i teoretycznych (teksty krytyczne na temat malarstwa). Jedną z konsekwencji takiego stanu rzeczy są literackie kreacje postaci malarzy i malarek w powieściach z cyklu Rougon-Macquartowie oraz w nowelach tego autora. Artykuł analizuje kilka postaci kobiet-malarek w kontekście poglądów Zoli na twórczość kobiecą, jej pozycję i wartość w porównaniu do twórczości mężczyzn. Krystyna Hallegrain, bohaterka Dzieła, Klotylda Rougon z Doktora Pascala oraz pani Sourdis z eponimicznej noweli stanowią ilustrację tezy, że nawet najbardziej utalentowana artystycznie kobieta nigdy nie dorówna mężczyźnie, ponieważ wartość prawdziwej sztuki polega na obecności w niej pierwiastka męskiego geniuszu. Dlatego malarki w tekstach Zoli nie mogą pretendować do miana artystek, na zawsze pozostając rzemieślniczkami.
Pobrania
Bibliografia
Lagrange, Léon, « Du rang des femmes dans les arts », Gazette des beaux-arts : la doyenne des revues d’art, 1860, n° 8, p. 30-42, URL : http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/gba1860_4/0042 (consulté le 20.07.2016)
Google Scholar
Mitterand, Henri, Notice à Madame Sourdis, in : Zola Émile, Nouvelles noires, édition d’Henri Mitterand, Paris, Le Livre de Poche, 2013
Google Scholar
Zola, Émile, Le docteur Pascal, Paris, Fasquelle, 1977
Google Scholar
Zola, Émile, Le jury, in : Zola Émile, « Ah ! Vivre indigné, vivre enragé !... » quarante ans de polémiques, édition préparée par Jacques Vassevière, Paris, Le Livre de Poche, 2013, p. 27-32
Google Scholar
Zola, Émile, Madame Sourdis, in : Zola Émile, Nouvelles noires, édition d’Henri Mitterand, Paris, Le Livre de Poche, 2013
Google Scholar
Zola, Émile, Nos peintres au Champ-de-Mars, in : Zola Émile, « Ah ! Vivre indigné, vivre enragé !... » quarante ans de polémiques, édition préparée par Jacques Vassevière, Paris, Le Livre de Poche, 2013, p. 46-49
Google Scholar
Zola, Émile, Proudhon et Courbet, in : Zola Émile, « Ah ! Vivre indigné, vivre enragé !... » quarante ans de polémiques, édition préparée par Jacques Vassevière, Paris, Le Livre de Poche, 2013, p. 23-27
Google Scholar
Zola, Émile, Sur le féminisme, in : Zola Émile, OEuvres complètes, t. XIV : Chroniques et Polémiques II, Paris, Claude Tchou, 1970, p. 844
Google Scholar
Zola, Émile, L’OEuvre, Paris, Fasquelle, 1983
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.