Kobiety-malarki w powieściach i nowelach E. Zoli: rzemieślniczki czy artystki?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.12Słowa kluczowe:
Zola, malarstwo, kobieta, artysta, rzemieślnikAbstrakt
Sztuka stanowi jedną z kluczowych wartości zarówno w życiu, jak i w twórczości Emila Zoli, przybierając wiele różnych aspektów praktycznych (kolekcjonerstwo, przyjaźnie z artystami), jak i teoretycznych (teksty krytyczne na temat malarstwa). Jedną z konsekwencji takiego stanu rzeczy są literackie kreacje postaci malarzy i malarek w powieściach z cyklu Rougon-Macquartowie oraz w nowelach tego autora. Artykuł analizuje kilka postaci kobiet-malarek w kontekście poglądów Zoli na twórczość kobiecą, jej pozycję i wartość w porównaniu do twórczości mężczyzn. Krystyna Hallegrain, bohaterka Dzieła, Klotylda Rougon z Doktora Pascala oraz pani Sourdis z eponimicznej noweli stanowią ilustrację tezy, że nawet najbardziej utalentowana artystycznie kobieta nigdy nie dorówna mężczyźnie, ponieważ wartość prawdziwej sztuki polega na obecności w niej pierwiastka męskiego geniuszu. Dlatego malarki w tekstach Zoli nie mogą pretendować do miana artystek, na zawsze pozostając rzemieślniczkami.
Pobrania
Bibliografia
Lagrange, Léon, « Du rang des femmes dans les arts », Gazette des beaux-arts : la doyenne des revues d’art, 1860, n° 8, p. 30-42, URL : http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/gba1860_4/0042 (consulté le 20.07.2016)
Google Scholar
Mitterand, Henri, Notice à Madame Sourdis, in : Zola Émile, Nouvelles noires, édition d’Henri Mitterand, Paris, Le Livre de Poche, 2013
Google Scholar
Zola, Émile, Le docteur Pascal, Paris, Fasquelle, 1977
Google Scholar
Zola, Émile, Le jury, in : Zola Émile, « Ah ! Vivre indigné, vivre enragé !... » quarante ans de polémiques, édition préparée par Jacques Vassevière, Paris, Le Livre de Poche, 2013, p. 27-32
Google Scholar
Zola, Émile, Madame Sourdis, in : Zola Émile, Nouvelles noires, édition d’Henri Mitterand, Paris, Le Livre de Poche, 2013
Google Scholar
Zola, Émile, Nos peintres au Champ-de-Mars, in : Zola Émile, « Ah ! Vivre indigné, vivre enragé !... » quarante ans de polémiques, édition préparée par Jacques Vassevière, Paris, Le Livre de Poche, 2013, p. 46-49
Google Scholar
Zola, Émile, Proudhon et Courbet, in : Zola Émile, « Ah ! Vivre indigné, vivre enragé !... » quarante ans de polémiques, édition préparée par Jacques Vassevière, Paris, Le Livre de Poche, 2013, p. 23-27
Google Scholar
Zola, Émile, Sur le féminisme, in : Zola Émile, OEuvres complètes, t. XIV : Chroniques et Polémiques II, Paris, Claude Tchou, 1970, p. 844
Google Scholar
Zola, Émile, L’OEuvre, Paris, Fasquelle, 1983
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.