Kilka spostrzeżeń na temat odbioru tekstu nacechowanego ideologicznie
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.06Słowa kluczowe:
odbiorca, nacechowanie wartościujące, ideologiaAbstrakt
Autorka analizuje pod względem nacechowania aksjologicznego, w tym ideolo- gicznego, wybrany tekst. Tekst ten wyraźnie deklaruje światopogląd chrześcijański nadawcy. Następnie autorka artykułu omawia wyniki ankiety przeprowadzonej wśród studentów dziennikarstwa. Badani odpowiadają na pytania mające wskazać sposób rozumienia tekstu, przypisywaną autorowi ideologię, odczucia, jakie budzi tekst, oraz określić postawę ideologiczną badanych. Ankietowani studenci – w odpowiedzi na pytania dotyczące treści – w większości opierają się na tekście. To samo oparcie ma przypisywanie ideologii jego autorowi. Większość badanych uważa, że autor przejawia chęć narzucania swoich przekonań. Ideologiami deklarowanymi są w większości konserwatyzm i liberalizm, a najwięcej odrzuceń ma fundamentalizm religijny.
Pobrania
Bibliografia
Awdiejew A., Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków 2004.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., Strategie propagandowe i agitacyjne, [w]: Rozmowy o komunikacji 3. Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Łask 2009, s.9–54.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.
Google Scholar
Heywood A., Ideologie polityczne, przeł. D. Stasiak, N. Orłowska, M. Habura, Warszawa 2008.
Google Scholar
Laskowska E., Różne nacechowania wypowiedzi politycznych (na przykładzie tekstów z kampanii wyborczej), [w:] Komunikatywizm – przyszłość nauki XXI w., red. G. Habrajska, Łódź 2016, s. 296–308.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.