Some Remarks on the Receptionof an Ideologically Marked Text

Authors

  • Elżbieta Laskowska Zakład Komunikacji Językowej i Społecznej, Katedra Dziennikarstwa, Nowych Mediów i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.06

Keywords:

addressee, evaluative markedness, ideology

Abstract

The Author analyses a selected text in terms of axiological markedness, including ideological markedness. The text conspicuously declares the sender’s Christian viewpoint. Next, the Author of this paper discusses the results of a questionnaire administered among students of journalism. The respondents answer questions whose aim is to indicate their method of text understanding, check students’ perception of the ideology ascribed to the author of the text under scrutiny, reveal the impressions the text makes as well as to uncover the ideological stand of the respondents. The majority of the respondents think that the author of the text wants to impose his opinion. The ideological stand declared by the students is mostly conservative and liberal, with religious fundamentalism being most often rejected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elżbieta Laskowska, Zakład Komunikacji Językowej i Społecznej, Katedra Dziennikarstwa, Nowych Mediów i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Prof. dr hab., jest pracownikiem Katedry Dziennikarstwa, Nowych Mediów i Komunikacji Społecznej UKW w Bydgoszczy. Zainteresowania badawcze to: język wartości, język ideologii, język polityki i mediów. Jest zwolennikiem metodologii proponowanej przez gramatykę komunikacyjną w ujęciu A. Awdiejewa i G. Habrajskiej.

References

Awdiejew A., Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków 2004.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Strategie propagandowe i agitacyjne, [w]: Rozmowy o komunikacji 3. Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Łask 2009, s.9–54.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.
Google Scholar

Heywood A., Ideologie polityczne, przeł. D. Stasiak, N. Orłowska, M. Habura, Warszawa 2008.
Google Scholar

Laskowska E., Różne nacechowania wypowiedzi politycznych (na przykładzie tekstów z kampanii wyborczej), [w:] Komunikatywizm – przyszłość nauki XXI w., red. G. Habrajska, Łódź 2016, s. 296–308.
Google Scholar

Published

2019-01-07

How to Cite

Laskowska, E. (2019). Some Remarks on the Receptionof an Ideologically Marked Text. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 48(2), 73–86. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.06