The Genres Within Guidance Journalism Illustrated by the Examples from the Printed Press. Part I

Authors

  • Monika Worsowicz Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.22

Keywords:

guidance journalism, genre of journalism, the printed press

Abstract

The article presents the genealogical aspect of guidance journalism based on the selected titles of Polish consumer magazines. The fundamental purpose would be to compile a list of genres, taking into account their multi-variants features, which also means characterising them in respect of their structure, cognitive value, pragmatic role, and finally their style and intertextual aspect. Researched material has been organised in four groups: 1) genres ‘absent’ (not present) in consumer magazines 2) ‘not-advisory type’ genres, 3) conventional (classic) advisory-type forms, 4)multi-shaped and genealogically unsteady compositions. This article presentsthe first two groups.

In magazines selected for this research do not occur the following journalistic genres: a comment, a review, a journalistic article, an essay, a feature article (also called an op-ed or a feuilleton and may be present occasionally), a report, a correspondence, press summary, a polemic and a debate.

The genres not-advisory in style formally represent the field of functional writing or information journalism, rarely general public journalism (a reference, a historical timetable, a horoscope, a personality quiz, a photo coverage, a letter to the editor, an information article, a general quiz, a cultural recommendation, a feature, a profile, an interview - to mention just a few). They are usually enriched with advice element, which can take a form of a tiny suggestion or encouragement given directly, but also a form of a conclusion learned from a situation portrayed by a text’s protagonist or a situation he or she is affected by.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Monika Worsowicz, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

Dr hab., profesor w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół prasowych form wypowiedzi, szczególnie problematyki gatunków i retoryki. Zajmuje się również ewolucją i specyfiką rynku prasowego, historią mediów, edytorstwem prasowym i poradnictwem w mediach.

References

Bulisz E., Redukcjonizm genologiczny we współczesnej prasie poradnikowej dla kobiet, „Stylistyka” 2014, t. 23, s. 397–414.
Google Scholar

Dąbrowska-Cendrowska O., Guidetainment w polskich mediach – analiza zjawiska na wybranych przykładach, „Media i Społeczeństwo” 2015, nr 5, s. 35–53.
Google Scholar

Dombrowski A., Determinanty gatunkowe i stylistyczne porad medycznych w czasopismach dla kobiet, „Prace Językoznawcze UWM” 2015, nr 1(18), s. 5–19.
Google Scholar

Duda A., Prasa kobieca – między advertorialem a informacją. Analiza zawartości i odbioru advertoriali miesięcznika „Claudia”, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2015, nr 3, s. 22–35.
Google Scholar

Ficek E., Formy (i dzisiejsze normy) poradnictwa prasowego – analiza genologiczna, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 5: Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Katowice 2015, s. 230–237.
Google Scholar

Filip G., „Listy do redakcji” jako gatunek w prasie kobiecej, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 3: Gatunek a odmiany funkcjonalne, red. D. Ostaszewska, Katowice 2007, s. 69–76.
Google Scholar

Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013.
Google Scholar

Harcup T., Dziennikarstwo – teoria i praktyka, przeł. E. Rodzeń-Leśnikowska, D. Leśnikowski, Łódź 2010.
Google Scholar

Kita M., Wywiad prasowy. Język – gatunek – interakcja, Katowice 1998.
Google Scholar

Łoszewska-Ołowska M., Pomiędzy reklamą a reklamą ukrytą. Rzecz o prawnych aspektach artykułów sponsorowanych i lokowania produktów w polskiej prasie drukowanej i internetowej, „Studia Medioznawcze” 2014, nr 4(59), s. 55–72.
Google Scholar

Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, red. M. Fuszara, Warszawa 2008.
Google Scholar

Smól J., Lingwistyka tekstu i teoria dyskursu medialnego w analizie porad prasowych, [w:] Współczesne nurty badawcze młodych naukowców, red. D. Czajkowska-Ziobrowska, M. Gwoździcka-Piotrowska, Poznań 2010, s. 257–263.
Google Scholar

Stańczak-Wiślicz K., Opowieści o trudach życia. Narracje zwierzeniowe w popularnej prasie kobiecej XX wieku, Warszawa 2010.
Google Scholar

Ślawska M., Formy dialogu w gatunkach prasowych, Wrocław 2014.
Google Scholar

Turlej E., Kopiuj, wklej, sprzedaj, „Press” 2016, nr 10, s. 65–67.
Google Scholar

Wiśniewska P., Wizerunek kobiety w mediach. Analiza porównawcza tematyki w prasie polskiej i niemieckiej u schyłku pierwszej dekady XXI wieku, Poznań 2014.
Google Scholar

Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.
Google Scholar

Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wrocław 1993.
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Snopek J., Furman W., Prasowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2014.
Google Scholar

Worsowicz M., Czym jest kicz prasowy? W kręgu polskich czasopism „true stories”, [w:] Kicz w języku i komunikacji, red. B. Kudra, E. Szkudlarek-Śmiechowicz, s.267–277.
Google Scholar

Worsowicz M., Rekomendacje i ich wpływ na charakterystykę gatunkową ogólnotematycznej prasy poradnikowej dla kobiet, [w:] Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak, t. 1: Zagadnienia teoretyczne. Gatunki w mediach drukowanych, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2017, s. 291–303.
Google Scholar

Zaworska-Nikoniuk D., Wzory kobiecości i męskości w polskiej prasie dla kobiet XXI wieku, Toruń 2008.
Google Scholar

Zierkiewicz E., Prasa jako medium edukacyjne. Kulturowe reprezentacje raka piersi w czasopismach kobiecych, Kraków 2013.
Google Scholar

Grudzień M., Męskość na półce z prasą poradnikową i w reklamie, http://masculinum.org/meskosc-na-polce-z-prasa-poradnikowa-i-w-reklamie/ [dostęp: 16.04.2018].
Google Scholar

http://www.bauer.pl/ [dostęp: 16.04.2018].
Google Scholar

http://www.burdamedia.pl/magazyny/magazyn/8/Dobre%20Rady [dostęp: 16.04.2018].
Google Scholar

Czechawska A., Stawiamy bańki, „Pani Domu” 2017, nr 3, s. 20.
Google Scholar

Nasza młodzieńcza miłość przetrwała życiowe zawieruchy, „Dobre Rady” 2017, nr 2, s. 42.
Google Scholar

Poradnik medyczny, „Naj” 2017, nr 1, s. 20–31.
Google Scholar

Stylista radzi, „Olivia” 2017, nr 2, s. 28.
Google Scholar

Published

2019-01-07

How to Cite

Worsowicz, M. (2019). The Genres Within Guidance Journalism Illustrated by the Examples from the Printed Press. Part I. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 48(2), 335–352. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.22

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>