Telewizja jako narzędzie propagandy politycznej

Autor

  • Barbara Sobczak Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Instytut Filologii Polskiej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.41.10

Słowa kluczowe:

television, persuasion, manipulation, propaganda, politics, gatekeeping

Abstrakt

The objective of the article is to analyze the persuasive potential of television, which makes it a useful tool of political propaganda. The starting point is a quantitative and qualitative analysis of the materials broadcast on the public television TVP Info on 10.04.2016, the 6th anniversary of the Smolensk airplane crash. It allows for the identification of specific tools of manipulation used by the broadcaster to shape the public opinion (i.a. gatekeeping, framing, emotionalization of the message), as well as the factors that determine the usefulness of television in political propaganda activities, namely: coverage, accessibility, audio-visual nature and the possibility of controlling the message. The audio-visual nature is especially important in this regard. Because of it, persuasion in television is not based on the exchange of arguments and thoughts and therefore not on the logos, but to a large extent on manipulation through images and symbols, and therefore on the rhetorical pathos. The image simplifies reality, it is suggestive (it transmits information in a direct way, does not leave much room for nuance), it gives the illusion of realism (it creates a belief about the authenticity of the presented event), and removes the variety of cognitive authorities (on the television the image itself is the authority).  

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Arystoteles, Retoryka. Retoryka dla Aleksandra, tłum. H. Podbielski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Google Scholar

Barańczak S., Słowo, perswazja, kultura masowa, „Twórczość” 1975, nr 7, s. 44–59.
Google Scholar

Barthes R., The Responsibility of Forms. Critical Essays on Music, Art, and Representation, Hill and Wang, New York 1985.
Google Scholar

Bourdieu P., O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. K. Sztandar-Sztanderska, A. Ziółkowska, red. M. Jacyno, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Google Scholar

Bralczyk J., Manipulacja językowa, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Kraków 2004, s. 244–250.
Google Scholar

Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Google Scholar

Czuba K., Media i władza, Ad Astra, Warszawa 1995.
Google Scholar

Czwarta władza? Jak polskie media wpływają na opinię publiczną, red. W. Nentwig, Oficyna Wydawnicza „Głos Wielkopolski”, Poznań 1995.
Google Scholar

Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1999.
Google Scholar

Dobek-Ostrowska B., Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2004.
Google Scholar

Eco U., Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska, P. Salwa, Czytelnik, Warszawa 1999.
Google Scholar

Fortuna P., Psychologiczne mechanizmy obrony przed perswazyjnym wpływem telewizji, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2007.
Google Scholar

Garret T., Manipulacja a środki masowego przekazu, „Concilium” 1–0 1971, s. 248–253.
Google Scholar

Grzegorczykowa R., Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, [w:] Język a kultura, t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze”, Wrocław 1991, s. 11–28.
Google Scholar

Kamińska-Szmaj I., Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004, s. 13–27.
Google Scholar

Karnowski M., Mistewicz E., Anatomia władzy. Mistewicz kontra Karnowski, Czerwone i Czarne, Warszawa 2010.
Google Scholar

McLuhan M., Zrozumieć media: przedłużenie człowieka, przeł. N. Szczucka, Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa 2005.
Google Scholar

Mills C.W., Elita władzy, oprac. i red. I. Rafelski, Książka i Wiedza, Warszawa 1961.
Google Scholar

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Wydawnictwo Aspra-Jr, Warszawa 2001.
Google Scholar

Nowak P., Retoryka a propaganda polityczna, [w:] Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska- -Daca, P. Wilczek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 207–226.
Google Scholar

Petty R.E., Cacioppo J.T., The Elaboration Likelihood Model of Persuasion, [w:] Advances in Experimental Social Psychology, Vol. 19, (red.) L. Berkowitz, Academic Press, New York 1986, s.123–205.
Google Scholar

Petty R.E., Priester J.R., Mass-media Attitude Change. Implications of the Elaboration Likelihood Model of Persuasion, [w:] Media effects: Advances in Theory and Research, (red.) J. Bryant, D. Zillmann, Erlbaum, Hillsdale, New York 1994, s. 91–122.
Google Scholar

Pratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, przeł. J. Radzicki, M. Szuster, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Google Scholar

Puzynina J., Język wartości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
Google Scholar

Roberts D.F., Macoby N., Effects of mass communication, [w:] Handbook of social psychology (Vol. 2), (red.) G. Lindzey, E. Aronson, Random House, New York 1985, s. 539–598.
Google Scholar

Różycka M., Panowanie – czy władza – mediów?, [w:] Władza mediów, red. W. Piątkowska-Stepaniak, A. Drosik, Wydawnictwo UO, Opole 2010, s. 49–66.
Google Scholar

Sartori G., Homo videns, przeł. J. Uszyński, Telewizja Polska S.A., Warszawa 2005.
Google Scholar

Shanto I., Kinder D.B., News that Matters. Television and American Opinion, University of Chicago Press, Chicago 1987.
Google Scholar

Sternberg R.J., Psychologia poznawcza, przeł. E. Czerniawska, A. Matczak, Warszawa 2001.
Google Scholar

Thomson O., Historia propagandy, przeł. S. Głąbiński, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa 2001.
Google Scholar

Tokarz T., Obraz jako narzędzie propagandy politycznej, [w:] Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań, red. A. Janiak, W. Krzemińska, A. Wojtasik-Tokarz, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2007, s. 332–343.
Google Scholar

Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2008.
Google Scholar

Władza mediów, red. W. Piątkowska-Stepaniak, A. Drosik, Wydawnictwo UO, Opole 2010.
Google Scholar

Żórawski K., Długi stół. Skrypt dla dziennikarzy programów informacyjnych, Telewizja Polska S.A., Warszawa 2004.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-06-26

Jak cytować

Sobczak, B. (2018). Telewizja jako narzędzie propagandy politycznej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 41(3), 133–158. https://doi.org/10.18778/1505-9057.41.10