News as a Rhetorical Act

Autor

  • Barbara Sobczak Adam Mickiewicz University in Poznań, Faculty of Polish and Classical Philology, Institute of Polish Philology

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.04

Słowa kluczowe:

news, rhetorical act, television, persuasion, information

Abstrakt

This article presents television news as a rhetorical act. Television news is understood as an account of an event usually comprising of a short introduction and a few minutes of film footage (sometimes referred to as the editorial), created as a result of the work of reporters, broadcast on television, usually as one of the elements in the structure of a news magazine, but also as an element of the programme blocks of news television channels. Television news functions in the media as one of the elements of the strategic actions of media broadcasters, focused on specific purposes, including image-building and political and economic goals. News is created as a response to specific events, it fulfils the need for information, but also serves the creation of a certain image of the world, focusing attention on certain aspects of reality, evaluating it, persuading viewers of the importance or unimportance of certain events. It plays an informative, creative, conceptual, stimulating, evaluative and ultimately aesthetic role. In order to achieve these objectives it is appropriately constructed, taking into account the characteristics and needs of the recipient and the ethos of the broadcaster. In this sense, it is therefore a “rhetorical” act – intentional, deliberate, constituting a response to a specific situation (it is historically, socially and politically conditioned) and addressed to specific recipients.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Arystoteles, „Retoryka”, in: idem, „Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka”, transl. H. Podbielski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2004.
Google Scholar

Bauer Z., „Gatunki dziennikarskie”, in: „Dziennikarstwo i świat mediów”, ed. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Cracow 2000, pp. 143–173.
Google Scholar

Bitzer L.F., “The Rhetorical Situation”, Philosophy & Rhetoric 1968, No. 1, pp. 1–14.
Google Scholar

Bourdieu P., „O telewizji. Panowanie dziennikarstwa”, transl. K. Sztandar-Sztanderska, A. Ziółkowska, ed. M. Jacyno, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2009.
Google Scholar

Campbell K.K., “Modern Rhetoric”, in: “Encyclopedia of Rhetoric”, ed. T.O. Sloane, Oxford University Press, New York 2001.
Google Scholar

Campbell K.K., Huxman S.S., Burkholder T.R., “The Rhetorical Act. Thinking, Speaking and Writing Critically”, Wadsworth, Belmont 2003.
Google Scholar

Czyżewski M., Dunin K., Piotrowski A., „Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2010.
Google Scholar

Francuz P., „O rozumieniu telewizyjnych audycji informacyjnych”, Zeszyty Telewizyjne 2005, No. 8, pp. 19–35.
Google Scholar

Fras J., „Dziennikarski warsztat językowy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 1999.
Google Scholar

Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., „Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania”, Wyższa Szkoła Zarządzania w Rzeszowie, Rzeszow 2000.
Google Scholar

Gajda J., „Media w edukacji”, Oficyna Wydawnicza Impuls, Gdansk 2007.
Google Scholar

Iłowiecki M., „Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach”, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium, Lublin 2003.
Google Scholar

Jensen K.B., “The Social Semiotics of Mass Communication”, Sage Publications, London 1995.
Google Scholar

Karwat M., „Medialna mitologia faktów”, in: „Współczesne oblicza mediów”, ed. J. Marszałek-Kawa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Torun 2005, pp. 44–69.
Google Scholar

Kudra A., „News jako funkcja”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literaria Polonica 2010, No. 13, pp. 399–404.
Google Scholar

Liberek J., „Informacja czy manipulacja? Jak Gazeta Wyborcza pisze o Kościele”, Więź 1992, No. 11, pp. 21–25.
Google Scholar

Lisowska-Magdziarz M., „Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Cracow 2008.
Google Scholar

Maslow A., „Motywacja i osobowość”, transl. J. Radzicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2006.
Google Scholar

Maziarski J., „Informacja”, in: „Encyklopedia wiedzy o prasie”, ed. J. Maślanka, Ossolineum, Wroclaw 1976, pp. 107–109.
Google Scholar

Miś L., „Demonstracje retoryczne w telewizyjnym programie informacyjnym «Fakty» – TVN”, in: „Sztuka perswazji. Socjologiczne, psychologiczne i lingwistyczne aspekty komunikowania perswazyjnego”, ed. R. Karpiel, K. Leszczyńska, Zakład Wydawniczy Nomos, Cracow 2004, pp. 323–334.
Google Scholar

Mrozowski M., „Media masowe. Władza, rozrywka i biznes”, Oficyna Wydawnicza Aspra JR, Warsaw 2001.
Google Scholar

Mrozowski M., „Telewizyjne programy informacyjne – polskie i zagraniczne (analiza porównawcza)”, Studia Medioznawcze 2009, No. 3, pp. 27–49.
Google Scholar

Palczewski M., „Cała prawda o newsie. Definicja – granice poznania – konteksty”, in: „Teorie komunikacji i mediów”, Vol. 4, ed. M. Graszewicz, J. Jastrzębski, Oficyna Wydawnicza Atut, Wroclaw 2011, pp. 53-73.
Google Scholar

Pisarek W., „Podstawy retoryki dziennikarskiej”, in: „Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja”, ed. Z. Bauer, E. Chudziński, 4. ed., rev., exp., up. ed., Universitas, Cracow 2008, pp. 361–377.
Google Scholar

Pratkanis A., Aronson E., „Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień”, transl. J. Radzicki, M. Szuster, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2003.
Google Scholar

Reeves B., Nass C., „Media i ludzie”, transl. H. Szczerkowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw 2000.
Google Scholar

„Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego”, ed. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski, Wydawnictwo Auteus, Cracow 1997.
Google Scholar

Schramm W., “The Nature of News”, Journalism Quarterly 1949, No. 26, pp. 259–269.
Google Scholar

Silverstone R., “Television and Everyday Life”, Routledge, London 1994, as cited in: S. Allan, „Kultura newsów”, transl. A. Sokołowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Cracow 2004, p. 116.
Google Scholar

Sobczak B., „Informowanie (nie)etyczne. O etyce dziennikarskiej i manipulacji w mediach”, in: „Retoryka i etyka”, ed. B. Sobczak, H. Zgółkowa, Wydawnictwo Poznańskie, Poznan 2009, pp. 183–201.
Google Scholar

Szulczewski M., „Informacja”, in: „Teoria i praktyka dziennikarstwa. Wybrane zagadnienia”, ed. B. Golka, M. Kafel, Z. Mitzner, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warsaw 1964, pp. 91–97.
Google Scholar

Tetelowska I., „Informacja jako odrębny gatunek prasowy”, in: eadem, „Szkice prasoznawcze”, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Cracow 1972.
Google Scholar

Wasilewski J., Skibiński A., „Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej”, Diffin, Warsaw 2008.
Google Scholar

Whitehead J.L., “Factors Of Source Credibility”, Quarteley Journal of Speech 1968, No. 54, pp. 59–63.
Google Scholar

Wojtak M., „Gatunki prasowe”, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004.
Google Scholar

Worsowicz M., „«Mam newsa!», czyli o problemie naukowców i marzeniu dziennikarzy”, in: „News wobec wyzwań XXI wieku”, ed. M. Palczewski, M. Worsowicz, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Lodz 2010, pp. 9–24.
Google Scholar

Zwoliński A., „Słowo w relacjach społecznych”, WAM, Cracow 2003.
Google Scholar

Żórawski K., „Długi stół. Skrypt dla dziennikarzy programów informacyjnych”, Telewizja Polska S.A., Warsaw 2004.
Google Scholar

http://www.tnsglobal.pl/informacje/telewizja-trzyma-sie-mocno-nowe-urzadzenia-przynoszanowe-wzorce-ogladania-infografika/ [access: 21.03.2015].
Google Scholar

http://wyborcza.pl/1,76842,15095765,Dla_60_proc__Polakow_TVP_ jest_dobra_telewizja_publiczna_.html [access: 21.03.2015].
Google Scholar

Opublikowane

2017-04-27

Jak cytować

Sobczak, B. (2017). News as a Rhetorical Act. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 35(5), 43–58. https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.04

Numer

Dział

Articles