Łódź w Witkacym
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.69.05Słowa kluczowe:
krytyka teatralna międzywojnia, Persy Zwierżontkowskaja, Polemiki Witkacego z krytykami, teatr w NienasyceniuAbstrakt
Artykuł odpowiada na pytanie, jakie znaczenie dla twórczości Witkacego miała premiera Persy Zwierżontkowskiej (1927) w Teatrze Miejskim w Łodzi, dramatu, którego tekst zaginął. Na podstawie recenzji z premiery oraz wywiadu z autorem sztuki możemy odtworzyć reakcję publiczności na wystawienie awangardowego dzieła. Zapiski na marginesie Pigułki, tekstu krytycznego Witkacego pisanego przez dłuższy czas, pokazują stosunek autora do łódzkiej krytyki artystycznej. Rekonstrukcja recepcji Persy pozwala odczytać ekspresyjny fragment Nienasycenia, opisujący premierę w teatrze Kwintofrona Wieczorowicza jako formę polemiki z krytyką oraz wskazówkę na temat zaginięcia oryginału dramatu.
Pobrania
Bibliografia
Degler Janusz., Witkacy w Łodzi, „Kronika miasta Łodzi” 2017, nr 2(78).
Google Scholar
Degler Janusz., Witkacy w teatrze międzywojennym, Warszawa 1973.
Google Scholar
Gondowicz Jan., „Stargana za trzewia publiczność opadła jak jeden flak.”. Witkacego spektakle potencjalne, [w:] Witkacy: bliski czy daleki?, red. J. Deglera, Słupsk 2013.
Google Scholar
Okołowicz Stefan., Przeciw nicości [w:] E. Franczak, S. Okołowicz, Przeciw nicości. Fotografie Stanisława Ignacego Witkiewicza, Kraków 1986.
Google Scholar
Romanowski Gustaw, Pod parasolem samorządu, „Kronika miasta Łodzi” 2017, nr 2(78).
Google Scholar
Witkiewicz Stanisław Ignacy, Co myśli Witkiewicz (Wywiad „Republiki” z autorem „Persy Zwierżontkowskiej”), [w:] S.I. Witkiewicz, Varia, oprac. J. Degler, Warszawa 2019.
Google Scholar
Witkiewicz Stanisław Ignacy, Listy do żony (1923–1927), oprac. J. Degler, Warszawa 2005.
Google Scholar
Witkiewicz Stanisław Ignacy, Nienasycenie, oprac. J. Degler i L. Sokół, Warszawa 1992.
Google Scholar
Witkiewicz Stanisław Ignacy, Teatr i inne pisma o teatrze, oprac. J. Degler, Warszawa 1995.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.