Polskie ugrupowania polityczne wobec postaw młodzieży Królestwa Kongresowego w okresie rewolucji 1905 r., strajku szkolnego i bojkotu szkół rosyjskich
DOI:
https://doi.org/10.18778/1644-857X.20.01.08Słowa kluczowe:
rewolucja 1905 r., strajk szkolny 1905 r., historia Polski w XX wiekuAbstrakt
W artykule została podjęta próba odpowiedzi na pytania o miejsce, jakie postawy i aktywność dorastającego w Królestwie Polskim pokolenia zajmowały w refleksji i działaniach polskich elit politycznych, skupionych w ugrupowaniach i środowiskach, funkcjonujących na ziemiach polskich w pierwszych kilkunastu latach XX stulecia – w okresie wyznaczonym w Kongresówce przez wybuch rewolucji 1905 r. i strajku szkolnego oraz wygaśnięcie programowego bojkotu szkoły rosyjskiej. W tekście Czytelnik znajdzie odpowiedzi na dwa zasadnicze pytania: jak partie polityczne odnosiły się do postaw i publicznej aktywności tego młodego pokolenia, oceniały jego dojrzałość polityczną, a także wartość i skuteczność działań podejmowanych przez młodzież? Jakie miejsce dla przedstawicieli młodej generacji przewidywali politycy we własnych stronnictwach i jaką rolę im przeznaczali? Przedmiotem powyższych analiz stały się wystąpienia publiczne i prasa najważniejszych spośród ówczesnych polskich ugrupowań politycznych: Narodowej Demokracji, Polskiej Partii Socjalistycznej (PPS), Socjaldemokracji Królestwa Polskiego i Litwy (SDKPiL) oraz środowisk konserwatywnych. Na podstawie badań wypada stwierdzić, iż konserwatyści potępiali „niedojrzałych” przedstawicieli młodego pokolenia Królestwa Polskiego, uczestniczących w strajku i bojkocie szkoły rosyjskiej, pozostając przeciwnikami idei rewolucji. Narodowcy widzieli w strajku przejaw „nierozumnego” buntu wobec „realistycznej” polityki. Socjaliści i radykalni ludowcy pozytywnie oceniali zaktywizowanie się polityczne młodej generacji. Charakterystyczna, odmienna w stosunku do innych ugrupowań na lewicy, była natomiast dogmatyczna postawa SDKPiL. Partia ta popierała zaangażowanie młodzieży w walce „na ulicach” o zwycięstwo rewolucji, natomiast strajk szkolny traktowała jako godny uwagi, gdy wzmagał „rewolucyjne wrzenie” i wtedy, gdy młodzież podnosiła hasła socjalne. Socjaldemokracja przeciwstawiała się natomiast późniejszemu bojkotowi, podejmowanemu w imię haseł narodowych i oświatowych, gdy opadła fala rewolucyjnych wystąpień – mogącemu sprzyjać sympatiom młodych, kierowanym ku innym polskim ugrupowaniom politycznym.
Pobrania
Bibliografia
Archiwum Państwowe w Łodzi Łódzki Oddział Ochronny Akta pn. Komitet Koronnego Oddziału Młodzieży Narodowej, sygn. 40.
Google Scholar
Biblioteka Narodowa Rękopisy S. Szwedowski, Pisma, druki i odezwy starszego społeczeństwa przed i w trakcie I-ej wojny światowej od 1905 do 1918 r., 1/IV, akc. 16269S.
Google Scholar
Biblioteka Naukowa Polskiej Akademii Umiejętności i Polskiej Akademii Nauk Związek Młodzieży Polskiej „Zet”, sygn. 7789, mf. 1424.
Google Scholar
Biblioteka Uniwersytetu Jagiellońskiego Rękopisy S. Kozicki, Pamiętniki 1876–1939, t. II, sygn. 9783, mf. P–1651.
Google Scholar
Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego [BUW] Rękopisy S. Szwedowski, Dzieje ruchu zetowego w Polsce 1886–1945, t. I, sygn. 1745.
Google Scholar
Dmowski R., Upadek myśli konserwatywnej w Polsce, Warszawa 1914.
Google Scholar
Grabiec J., Czerwona Warszawa przed ćwierć wiekiem. Moje wspomnienia, Poznań 1925.
Google Scholar
Polski Związek Ludowy. Materiały i dokumenty, oprac. J.S. Brzeziński, Warszawa 1957.
Google Scholar
Przyczynek do postawy prawicy przedrozłamowej PPS wobec współpracy młodzieży polskiej z rosyjskim ruchem rewolucyjnym w 1900 roku, oprac. J. Targalski, „Pokolenia” 1966, nr 1, s. 87–90.
Google Scholar
Socjaldemokracja Królestwa Polskiego o Litwy. Materiały i dokumenty, red. H. Buczek, F. Tych, t. I–II, Warszawa 1957–1963.
Google Scholar
Stańczycy. Antologia myśli społecznej i politycznej konserwatystów krakowskich, wyb. M. Król, Warszawa 1985.
Google Scholar
„Czas” 1905.
Google Scholar
„Czerwony Sztandar” 1905.
Google Scholar
„Przegląd Socjaldemokratyczny” 1908.
Google Scholar
„Robotnik” 1905.
Google Scholar
Bończa-Tomaszewski N., Demokratyczna geneza nacjonalizmu. Intelektualne korzenie ruchu narodowo-demokratycznego, Warszawa 2001.
Google Scholar
Cat-Mackiewicz S., Historia Polski od 11 listopada 1918 r. do 17 września 1939 r., Warszawa 1989.
Google Scholar
Dobrowolski S., Związek Młodzieży Polskiej (Zet) 1886–1906, [w:] Nasza walka o szkołę polską 1901–1917, red. B. Nawroczyński, t. I, Warszawa 1932, s. 109–152.
Google Scholar
Garlicki A., U źródeł obozu belwederskiego, Warszawa 1978.
Google Scholar
Głuchowski J., Strajk szkolny w roku 1905 w Częstochowie, „Niepodległość” [Londyn] 1972, t. VIII, s. 135–137.
Google Scholar
Hass L., Losy człowieka i pokolenia (Działalność S. Szwedowskiego w Związku Młodzieży Polskiej „Zet” i w Związku Patriotycznym), „Więź” 1973, nr 10, s. 108–120.
Google Scholar
Hillebrandt B., Polskie organizacje młodzieżowe XIX i XX wieku. Zarys historii, Warszawa 1986.
Google Scholar
Holzer J., Molenda J., Polska w pierwszej wojnie światowej, Warszawa 1967.
Google Scholar
Jaskólski M., Kaduceus polski. Myśl polityczna konserwatystów krakowskich 1866–1934, Warszawa 1990.
Google Scholar
Kaflińska M., Publicystyka strajku szkolnego w 1905 r., „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 2000, t. XXXIX, s. 47–62.
Google Scholar
Kawalec K., Roman Dmowski, Londyn 1996.
Google Scholar
Kiepurska H., Warszawa w rewolucji 1905–1907, Warszawa 1974.
Google Scholar
Kmiecik Z., Postępowa myśl oświatowa w Królestwie Polskim w latach 1905–1914, Warszawa 1961.
Google Scholar
Kowalski Z., Udział młodzieży szkół lubelskich w strajku szkolnym 1905 r., „Rocznik Lubelski” 1963, t. VI, s. 185–214.
Google Scholar
Kozicki S., Historia Ligi Narodowej (okres 1887–1907), Londyn 1964.
Google Scholar
Kurzyna M., O Melchiorze Wańkowiczu – nie wszystko, Warszawa 1975.
Google Scholar
Łazuga W., Ostatni stańczyk. Michał Bobrzyński – portret konserwatysty, Poznań 1982.
Google Scholar
Micewski A., Roman Dmowski, Warszawa 1972.
Google Scholar
Michta N., Postacie z przełomu wieków. Z kręgu działaczy SDKPiL, Warszawa 1983.
Google Scholar
Molenda J., Piłsudczycy a narodowi demokraci 1908–1918, Warszawa 1980.
Google Scholar
Nałęcz D., Sen o władzy. Inteligencja wobec niepodległości, Warszawa 1994.
Google Scholar
Nałęcz T., Irredenta polska, Warszawa 1992.
Google Scholar
Nawroczyński B., Dzieła wybrane, t. I, Warszawa 1987.
Google Scholar
Nekrolog D. Rymkiewicza, „Kronika Ruchu Rewolucyjnego” 1935, nr 1, s. 14–16.
Google Scholar
Nowacki T.W., Młodzież tworzy historię. Zwycięska walka młodzieży o szkołę polską 1901–1917, Lublin 2011.
Google Scholar
Olstowski P., Generał Gustaw Orlicz-Dreszer (1889–1936). Dowódca wojskowy i działacz społeczno-polityczny, Toruń 2000.
Google Scholar
Rakowski J., Zetowcy i piłsudczycy (1), „Zeszyty Historyczne” [Paryż] 1980, z. 54, s. 3–39.
Google Scholar
Rakowski J., Zetowcy i piłsudczycy (2), „Zeszyty Historyczne” [Paryż] 1981, z. 55, s. 3–94.
Google Scholar
Rakowski J., Zetowcy i piłsudczycy (dok.), „Zeszyty Historyczne” [Paryż] 1981, z. 56, s. 3–72.
Google Scholar
Rewolucja 1905, red. K. Piskała, W. Marzec, Warszawa 2013.
Google Scholar
Samuś P., Dzieje SDKPiL w Łodzi 1893–1918, Łódź 1984.
Google Scholar
Stankiewicz W., Czasopiśmiennictwo ludowe w Królestwie Polskim 1905–1914, Warszawa 1957.
Google Scholar
Suleja W., Józef Piłsudski, Wrocław 1995.
Google Scholar
Szymańska W., Pierwsza konferencja młodzieży uniwersyteckiej PPS, „Niepodległość” 1935, t. XI, s. 145–151.
Google Scholar
Tomicki J., Polska Partia Socjalistyczna 1892–1948, Warszawa 1983.
Google Scholar
Waingertner P., Konspiracja trzech pokoleń. Związek Młodzieży Polskiej „Zet” i ruch zetowy (1886–1996), Łódź 2017.
Google Scholar
Wapiński R., Narodowa Demokracja 1893–1939. Ze studiów nad dziejami myśli nacjonalistycznej, Wrocław 1980.
Google Scholar
Wapiński R., Roman Dmowski, Lublin 1988.
Google Scholar
Żarnowski J., Z dziejów strajku szkolnego 1905 r., „Przegląd Historyczny” 1955, t. XLVI, nr 1–2, s. 184–212.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.