Obraz jest świadectwem niewyobrażalnego. Ekspresjonizm abstrakcyjny i Zagłada (Mark Rothko, Barnett Newman, Frank Stella)

Autor

  • Eleonora Jedlińska Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Sztuki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1644-857X.16.01.07

Słowa kluczowe:

malarstwo, ekspresjonizm amerykański, abstrakcja, filozofia, świadectwo prawdy, Mark Rothko, Barnett Newman, Frank Stella, Holocaust

Abstrakt

Wydarzenia rozgrywające się w Europie w okresie panowania ideologii faszystowskiej wywarły znaczący wpływ na malarstwo artystów amerykańskich związanych z ekspresjonizmem abstrakcyjnym. Nazwa „ekspresjonizm abstrakcyjny”, nieprecyzyjna i nieco myląca, pozostała pojęciem trwale obecnym w terminologii naukowej historii sztuki. Rozważając jednak tę sztukę z perspektywy wydarzeń, które miały miejsce w Europie między 1933 a 1945 r., posiłkując się znaczącymi tytułami prac i kontekstem ich powstania – Marka Rothko ponumerowane, szare, brunatne i czarne murale do Seagram Building na Manhattanie z końca lat pięćdziesiątych, czarne i brunatne obrazy do kaplicy w Houston powstałe w latach siedemdziesiątych, Barnetta Newmana 14 obrazów The Stations of the Cross: Lema Sabachthani, Franka Stelli minimalistyczny obraz zatytułowany Arbeit macht frei (1958), The Polish Village Series, seria 24 czarnych obrazów powstałych w młodzieńczym okresie twórczości artysty – sięgając do wypowiedzi tych artystów, ich biografii, winniśmy tę sztukę rozpatrywać jako sztukę historyczną.
Trzej przedstawiciele tego nurtu, Barnett Newman, Mark Rothko, Frank Stella, którym poświęcony jest niniejszy artykuł, reprezentują malarstwo pozornie pozbawione odniesień formalnych, próbują poprzez nie wyrazić niewyobrażalne, niejako zmuszając umysł do wyobrażenia sobie, czym było piekło Auschwitz.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Alloway L., Stations of the Cross and the Subjects of the Artist, [w:] Barnett Newman. The Stations of the Cross. Lema Sabachthani, katalog wystawy The Solomon R. Guggenheim Museum, New York 1966.
Google Scholar

Amishai M.Z., Depiction and Interpretation: The Influence of the Holocaust on the Visual Arts, Oxford 1993.
Google Scholar

Ashton D., About Rothko, New York 1996.
Google Scholar

Bartelik M., Na zewnątrz widzenia. Lekcje Marca Rothki, [w:] Mark Rothko. Obrazy z National Gallery of Art w Waszyngtonie, red. M. Bartelik, katalog wystawy Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2013.
Google Scholar

Beckett S., Trzy dialogi z Georges’em Duthuit, [w:] Samuel Beckett. Esej. Wierność przegranej, przekł. A. Libera, M. Nowoszewski, Kraków 1999, s. 51–62.
Google Scholar

Breslin E.B.J., Mark Rothko. A Biography, Chicago 1989.
Google Scholar

Chave C.A., Mark Rothko. Subjects in Abstraction, New Haven 1989.
Google Scholar

Clearwater B., The Rothko Book, London 2006.
Google Scholar

Godfrey M., Abstraction and the Holocaust, New Haven 2007.
Google Scholar

Harrison Ch., Ekspresjonizm abstrakcyjny, przekł. H. Andrzejewska, [w:] Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980.
Google Scholar

Hess B.T., Barnett Newman, New York 1971.
Google Scholar

Jedlińska E., Sztuka po Holocauście, Łódź 2001.
Google Scholar

Kleeblatt L.N., Tragedia u Macy’ego. Rothko i mit, przekł. M. Lavergne, [w:] Mark Rothko. Obrazy z National Gallery of Art w Waszyngtonie, red. M. Bartelik, katalog wystawy Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2013.
Google Scholar

LeVitte H.D., Przekładanie bólu na kolor, przekł. D. Kozińska, [w:] Gdzie jest brat Twój, Abel?, katalog wystawy Galerii Zachęta w Warszawie, Warszawa 1995.
Google Scholar

Mark Rothko. Writings on Art, ed. M. Lopéz-Remiro, New Haven–London 2006.
Google Scholar

Newman B., The Stations of the Cross. Lema Sabachthani, New York 1966.
Google Scholar

Newman B., O’Neill J.P., McNickle M., Shiff R., Selected Writings and Interviews, Berkeley–Los Angeles 1992.
Google Scholar

Pappas A.P., Mark Rothko and the Politics of Jewish Identity, 1939–1945, Los Angeles 1997.
Google Scholar

Przybyła A., Mark Rothko i Four Seasons: murale do Seagram Building na Manhattanie, [praca magisterska napisana w Katedrze Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego pod kierunkiem E. Jedlińskiej], Łódź 2014.
Google Scholar

Richardson B., Frank Stella: The Black Paintings, Baltimore 1976.
Google Scholar

Rose B., Malarstwo amerykańskie dwudziestego wieku, przekł. H. Andrzejewska, Warszawa 1991.
Google Scholar

Rosenblum R., Modern Painting and the Northern Romantic Tradition. Friedrich to Rothko, New York 1975.
Google Scholar

Rothko Ch., Mark Rothko i muzyka, przekł. M. Lavergne, [w:] Mark Rothko. Obrazy z National Gallery of Art w Waszyngtonie, red. M. Bartelik, katalog wystawy Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2013.
Google Scholar

Rothko M., The Artist’s Reality. Philosophies of Art, ed. C. Rothko, New Haven–London 2004.
Google Scholar

Stoller E., Schulze F., The Seagram Building, Princeton 1999.
Google Scholar

Tomkins C., The Space Around Real Things, „The New Yorker”, 10 IX 1984.
Google Scholar

Chave C.A., Minimalism and the Rhetoric of Power, https://www.msu.edu/course/ha/452/chaverhetoric.pdf (dostęp: 18 III 2016 r.).
Google Scholar

Friedman B.H. (B.H.), The Most Expensive Restaurant Ever Built, „Evergreen Review” 1959, No. 10, http://www.evergreenreview.com/120/friedman.html (dostęp: 12 III 2016 r.).
Google Scholar

Hellstein V., Barnett Newman, The Stations of the Cross: Lema Sabachtani, „Object Narrative. In Conversations: An Online Journal of the Center for the Study of Material and Visual Cultures of Religion”, http://mavcor.yale.edu/conversations/object-narratives/barnett-newman-st (dostęp: 13 IV 2016 r.).
Google Scholar

Hess B.T., A Conversation. Barnett Newman and Thomas B. Hess, New York 1971; maszynopis tekstu Hessa – https://www.moma.org/momaorg/shared/pdfs/docs/press_archives/4731/releases/MOMA_1971 (dostęp: 13 III 2016 r.).
Google Scholar

Newman B., The New Sense of Fate, http://www.warholstars.org/abstractexpressionism/timeline/abstractexpressionism51.html (dostęp: 17 IV 2016 r.).
Google Scholar

Newman B., Surrealism and the War, http://www.warholstars.org/abstractexpressionism/timeline/abstractexpressionism1945b.html (dostęp: 13 III 2016 r.).
Google Scholar

https://pl.wikipedia.org/wiki/Horst_W (dostęp: 20 III 2016 r.).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-04-06

Jak cytować

Jedlińska, E. (2017). Obraz jest świadectwem niewyobrażalnego. Ekspresjonizm abstrakcyjny i Zagłada (Mark Rothko, Barnett Newman, Frank Stella). Przegląd Nauk Historycznych, 16(1), 257–283. https://doi.org/10.18778/1644-857X.16.01.07

Numer

Dział

ARTYKUŁY, STUDIA I ROZPRAWY / ARTICLES, STUDIES AND DISSERTATIONS