Problems of speech and language disorders in children – case study of a four‑year‑old child

Authors

  • Patrycja Pokorska Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna nr 5 w Łodzi, ul. Kopernika 40, 90–552 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.01.09

Keywords:

speech and language disorders, dysphasia, childhood aphasia

Abstract

The problems of speech and language disorders on children with central nervous system disorders are dealt with in the literature of the subject from the perspective of various disciplines – medicine, linguistics, pedagogy, psychology and speech therapy. However, there are no clear definitions in the literature of semantic terms, the clinical picture, the substance of the disorder and their etiopathogenesis. Diagnosis of raised disorders in neurologically impaired children is a structured and multi‑specialist procedure using neurological, linguistic and psychological data, further impeded by ambiguity in the criteria for their description. In practice, a variety of approaches to naming and defining these disorders often stumbles on the discrepancies in the diagnosis, which leads to errors in communication between specialists. This article discusses the case of a four‑year‑old child with intrauterine hypothyroidism and second‑degree intraventricular haemorrhage with speech and language disorders, the example of which is terminological discrepancies.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bilewicz G., Zioło B., 2012, Kwestionariusz badania mowy, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Bitniok M., 2007, Rola mózgu w procesie językowego porozumiewania się – rehabilitacja logopedyczna w neurologii, „Logopeda”, nr 2(5), s. 7–18.
Google Scholar

Cieszyńska J., 2011, Alalia, afazja dziecięca, afazja u dzieci, alalia z komponentem ze spektrum autyzmu, [w:] B. Cyl (red.), Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy, Katowice:Regionalny Ośrodek Metodyczno‑Edukacyjny Metis w Katowicach, s. 5–11.
Google Scholar

Czajkowski K. i wsp., 2009, Rekomendacje zespołu ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące opieki okołoporodowej i prowadzenia porodu, „Ginekologia Polska”,nr 80, s. 548–557.
Google Scholar

Dilling‑Ostrowska E., 1982, Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego, [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 13–28.
Google Scholar

Frydrychowicz S., 2009, Sposoby ujmowania kompetencji komunikacyjnej – jej geneza i rozwój w perspektywie sytuacji komunikacyjnej, „Psychologia Rozwojowa”, t. 14, nr 2, s. 13–28.
Google Scholar

Grabias S., 1994, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. 6, s. 11–18.
Google Scholar

Grabias S., 2003, Język w zachowaniach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Herder J.G., 1960, Sprachphilosophische Schriften, Hamburg: Verlag von Felix Meiner.
Google Scholar

Herzyk A., 1992, Afazja i mutyzm dziecięcy. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii, Lublin: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Herzyk A., 2005, Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Jastrzębowska G., 1999, Afazja, dysfazja dziecięca, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 83–119.
Google Scholar

Kiliańczyk R., Ferenc K., Zabielski R., 2013, Przyczyny i skutki wewnątrzmacicznego ograniczenia wzrostu dla dalszego rozwoju organizmu, „Życie Weterynaryjne”, nr 88(9), s. 771–774.
Google Scholar

Kordyl Z., 1968, Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kornacka K.M., 1998, Możliwości diagnostyczne i leczenie zaburzeń OUN u noworodków, „Klinika Pediatryczna”, nr 6, s. 68–74.
Google Scholar

Kurkowska M., 2012, Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego w świetle materiału badawczego, „Poradnik Językowy”, nr 10, s. 60–76.
Google Scholar

Łuczyński E., 2005, Mowa a język. Postawy językowe neurologopedii, [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Postawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 13–42.
Google Scholar

Michalik M., 2011, Nowa Logopedia a biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, [w:] M. Michalik (red.), Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, t. 2, Kraków: Colegium Columbinum, s. 13–24.
Google Scholar

Mierzejewska H., Emiluta‑Rozya D., 1997, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. 10, s. 37–48.
Google Scholar

Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD‑10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne, 2000, Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Vesalius.
Google Scholar

Ostapiuk B., 2005, Logopedyczna ocena ruchomości języka, [w:] M. Młynarska, T. Smerka (red.), Logopedia: teoria i praktyka, Wrocław: Agencja Wydawnicza a linea, s. 299–306.
Google Scholar

Paluch A., Drewniak‑Wołosz E., Mikosza L., 2015, Afa‑Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Panasiuk J., 2010, Zaburzenia mowy u dzieci chorych neurologicznie – diagnoza i terapia logopedyczna, [w:] B. Cyl (red.), Różne aspekty opóźnionego rozwoju mowy, Katowice:Regionalny Ośrodek Metodyczno‑Edukacyjny Metis w Katowicach, s. 30–69.
Google Scholar

Panasiuk J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu MariiCurie‑Skłodowskiej, s. 69–88.
Google Scholar

Parol U.Z., 1997, Dziecko z niedokształceniem mowy. Diagnoza, analiza, terapia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Rodak H., 2002, Terapia dziecka z wadą wymowy, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Stasiak J., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku alalii prolongaty, „Logopedia”, t. 37, s. 39–58.
Google Scholar

Stasiak J., 2012, Alalia. Perspektywy opisu, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 337–358.
Google Scholar

Styczek I., 1980, Logopedia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Styczek I., 1982, Badanie i kształtowanie się słuchu fonematycznego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Szczapa J., 2008, Podstawy neonatologii, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie.
Google Scholar

Tadros M. i wsp., 2008, Cholestaza ciężarnych a wyniki położnicze, „Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia”, t. 1, z. 3, s. 165–168.
Google Scholar

Wendorff J., 2003, Neurologia dziecięca – postępy w pediatrii w roku 2002, „Medycyna Praktyczna. Pediatria”, nr 2, s. 66–75.
Google Scholar

Zyss T., 2011, Neurofizjologiczne podłoże procesu mówienia – rola somatosensorycznej kontroli zakrętów zaśrodkowych, [w:] M. Michalik (red.), Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, t. 2, Kraków: Colegium Columbinum, s. 35–45.
Google Scholar

Published

2017-12-30

How to Cite

Pokorska, P. (2017). Problems of speech and language disorders in children – case study of a four‑year‑old child. Logopaedica Lodziensia, (1), 101–114. https://doi.org/10.18778/2544-7238.01.09

Issue

Section

Article