Mój głos po polsku – elementy wiedzy o społeczeństwie na lekcjach języka polskiego jako obcego

Autor

  • Bartłomiej Maliszewski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Humanistyczny, Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców, ul. Weteranów 18, 20-038 Lublin https://orcid.org/0000-0002-3813-3971

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.24

Słowa kluczowe:

glottodydaktyka, język specjalistyczny, wiedza o społeczeństwie, wybory

Abstrakt

Na rocznych kursach przygotowawczych dla osób, które zamierzają podjąć studia w Polsce, pojawia się konieczność wprowadzania języka specjalistycznego i harmonijnego łączenia nauki języka z przekazywaniem wiedzy niezbędnej na wybranych kierunkach studiów. Niniejszy artykuł dotyczy nauczania kandydatów na kierunki humanistyczne i przedstawia sposób wprowadzania elementów wiedzy o społeczeństwa do zadań, które służą rozwijaniu oraz sprawdzaniu kompetencji językowych na poziomie B2. Przedstawiane są ćwiczenia leksykalne, gramatyczne, zadania na rozumienie tekstu, a także bodźce wypowiedzi ustnych i pisemnych, które mają przybliżać studentom zasady ordynacji wyborczej, wprowadzać w świat polskiej polityki i propagować pożądane zachowania społeczne. Kształcenie sprawności językowych staje się bowiem dobrą okazją, by upowszechniać wiedzę z określonych dziedzin i kształtować przy tym obywatelską postawę. „Głos po polsku” to zarówno przejaw znajomości języka, jak i aktywności społecznej, do której warto zachęcać młodzież.

Bibliografia

Arystoteles, 2009, Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka, Warszawa.
Google Scholar

Chłopicka-Wielgos M., Pukas-Palimąka D., 1996, Nauczanie języka specjalistycznego a nie tylko terminologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 7/8, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 69–80.
Google Scholar

Eco U., 2003, Nieobecna struktura, Warszawa.
Google Scholar

Gajda S., 2001, Styl naukowy, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 183–199.
Google Scholar

Kajak P., 2010, O polityce po polsku – treści politologiczne na zajęciach języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), s. 137–143.
Google Scholar

Kołodziej D., 1996, Nauczanie historii Polski kandydatów pochodzenia polskiego ze Wschodu na studia w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 7/8, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 177–183.
Google Scholar

Krawczuk A., 2006, Błędy gramatyczne studentów polonistyki lwowskiej spowodowane polsko-ukraińską interferencją, „Postscriptum”, nr 2(52), s. 137–153.
Google Scholar

Mazur J., 1996, Rola kształcenia specjalistycznego w przygotowaniu merytorycznym i komunikacyjnym cudzoziemców, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 7/8, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 5–11.
Google Scholar

Modrzejewska E., 2012, »Lógos«, »éthos«, »pathos« w praktyce medialno-politycznej. Środki przekonywania w cytowanych wypowiedziach opozycji, „Forum Artis Rhetoricae”, nr 2 (29), s. 55–78.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10580530.2012.634298

Ożóg K., 2005, Język w wyborach do Parlamentu Europejskiego (na przykładzie wyborów w Polsce), „Polityka i Społeczeństwo”, nr 2, s. 85–93.
Google Scholar

Pisarek W., 2002, Polskie słowa sztandarowe i ich publiczność, Kraków.
Google Scholar

Rak M., 2015, Co to jest kulturem?, „LingVaria” X, z. 2(20), s. 305–316. https://doi.org.10.12797/LV.10.2015.20.23
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/LV.10.2015.20.23

Wojtak M., 2010, Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy, Lublin.
Google Scholar

Worsowicz M., 2016, Triada retoryczna (logos, etos, patos) a perswazyjność sylwetki prasowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, t. 31, nr 1, s. 137–147. http://dx.doi.org/10.18778/1505-9057.31.11
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.11

Zarzycka G., 2019, Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 425–441; https://doi.org/10.18778/08606587.26.29
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.29

Pobrania

Opublikowane

2020-12-23

Jak cytować

Maliszewski, B. (2020). Mój głos po polsku – elementy wiedzy o społeczeństwie na lekcjach języka polskiego jako obcego . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 421–434. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.24