Nauczanie kultury oraz języka przez obrazy i słowa (na przykładzie multimodalnego projektu „Lubimy Lublin”)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.02Słowa kluczowe:
glottodydaktyka, kultura, multimodalnośćAbstrakt
Dość dużą popularnością na współczesnych kursach języka polskiego cieszy się zintegrowane nauczanie języka i kultury, o czym świadczą liczne publikacje, które służą właśnie temu celowi. W niniejszym artykule omawiamy założenia projektu Lubimy Lublin, który także łączy testowanie i rozwijanie sprawności komunikacyjnych z przekazywaniem wiedzy o lokalnej kulturze. Projekt odznacza się multimodalnym charakterem, obejmując filmy oraz związane z nimi zadania językowe o bogatej szacie graficznej. Projekt jest silnie zakorzeniony w metodyce nauczania języka polskiego jako obcego, a zarazem może dostarczać inspiracji do opracowywania kolejnych filmowo-tekstowych lekcji, które będą służyły nauczaniu języka i kultury.
Bibliografia
Brzeziński J., Chrupczalska-Laskowska A., Dziak A., Hudy W., Maliszewski B., 2021, Lubimy Lublin, lubimylublin.umcs.pl [11.12.2022].
Google Scholar
Burzyńska-Kamieniecka A., Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., 2005, Z Wrocławiem w tle, Wrocław.
Google Scholar
Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina, Lublin.
Google Scholar
Cichoń A., 2018, Kultura regionalna w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, „Kwartalnik Polonicum”, nr 28/29, s. 67–71.
Google Scholar
Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., 2010, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa.
Google Scholar
Dembowska-Wosik I., Strzelecka A., Zawada A., 2011, Spacerkiem po Łodzi i okolicy, Łódź.
Google Scholar
Dobesz U., 2004, Spacery po Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczania, ocenianie (ESOKJ), 2003, Warszawa.
Google Scholar
Foland-Kugler M., 2001, Uczymy polskiego na Wschodzie, Warszawa.
Google Scholar
Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.
Google Scholar
Handzel A., 2014, Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języka, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, s. 145–152.
Google Scholar
Komorowska H., 1993, Podstawy metodyki nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Kubicka E. (red.), 2021, Truchcikiem z Kopernikiem, Toruń.
Google Scholar
Miodunka W., Wróbel J., 1968, Polska po polsku, Warszawa.
Google Scholar
Piekot T., Żurek A., 2008, Ideologie w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, w: I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M., Poprawa (red.), Ideologie w słowach i obrazach, Wrocław, s. 206–219.
Google Scholar
Prizel-Kania A., Bucko D., Majcher-Legawiec U., Sowa K., 2016, Po polsku po Polsce, Kraków.
Google Scholar
Rzeszutko-Iwan M., 2016, Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 97–113, http://doi.org/10.18778/0860-6587.23.08
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.08
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Szamryk K., 2019, Spacerem po Białymstoku, Białystok.
Google Scholar
Szelc-Mays M., 2010, Witamy na Podkarpaciu, Rzeszów.
Google Scholar
Wieczorek I. (red.), 2014, Poznajmy się w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1999, Akty i gatunki mowy w różnych językach i kulturach, przeł. T. Kornacki, w: A. Wierzbicka, Język, umysł, kultura, Warszawa, s. 228–269.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1999, Emocje. Język i „skrypty kulturowe”, przeł. T. Dobrzyńska, w: A. Wierzbicka, Język, umysł, kultura, Warszawa, s. 163–227.
Google Scholar
Zarzeczny G., Piekot T., 2010, Inny punkt widzenia – treści kulturowe w podręcznikach oczami cudzoziemców, w: P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 199–206.
Google Scholar
Žák-Caplot K., 2021, Warszawa dla początkujących, Warszawa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.