Gramatyka z kulturą – o współczesnych ścieżkach nauczania gramatyki
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.16Słowa kluczowe:
glottodydaktyka, gramatyka, fleksja, kulturaAbstrakt
Przy rozwijaniu kompetencji gramatycznej główny nacisk jest położony na pragmatykę językową (skuteczność komunikacji), a znajomość gramatyki jest traktowana jako środek budowania wypowiedzi, które służą realizowaniu poszczególnych intencji nadawczych. Widoczna staje się tu również dbałość o atrakcyjność zadań oraz łączenie zagadnień gramatycznych z przekazywaniem wiedzy o polskiej kulturze, co stanowi temat niniejszego artykułu. Wyrażenie: „gramatyka z kulturą” poprzez swoją wieloznaczność pozwala scharakteryzować współczesne sposoby kształtowania kompetencji gramatycznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego. „Z kulturą” znaczy tu: kulturalnie (atrakcyjnie, przejrzyście), z nauczaniem zasad etykiety oraz z elementami wiedzy o polskiej kulturze.
Bibliografia
Burzyńska A.B., 2002, Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy... O glottodydaktycznych aspektach relacji język a kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wrocław.
Google Scholar
Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina. Zadania testowe z języka polskiego dla obcokrajowców, Lublin.
Google Scholar
Ciesielska-Musameh R., Guziuk-Świca B., Przechodzka G., 2016, Z polskim w świat. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego, Lublin.
Google Scholar
Czerkies T., 2012, Tekst literacki w nauczaniu języka obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków.
Google Scholar
Dąbrowska A., Burzyńska-Kamieniecka A., Dobesz U., Pasieka M., 2005, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar
Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., 2010, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa.
Google Scholar
Dembowska-Wosik I., Strzelecka A., Zawada A., 2011, Spacerkiem po Łodzi i okolicy. Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczania, ocenianie (ESOKJ), 2003, Warszawa.
Google Scholar
Foland-Kugler M., 2001, Uczymy polskiego na Wschodzie, Warszawa.
Google Scholar
Garncarek P., 2006, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Google Scholar
Gębal P.E., 2010, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar
Gębal P. E., Miodunka W. T., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar
Izdebska-Długosz D., 2016, Uczyć czy nie uczyć? Przemiany miejsca i roli gramatyki w świetle metod nauczania języków obcych, „Acta Humana” 7, s. 93–103 http://dx.doi.org/10.17951/ah.2016.7.93
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/ah.2016.7.93
Izdebska-Długosz D., 2017, Po polsku bez błędu. Zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego dla studentów ukraińskojęzycznych: A2–B2, Rzeszów.
Google Scholar
Izdebska-Długosz D., 2021a, Błędy gramatyczne w polszczyźnie studentów ukraińskojęzycznych, Kraków.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381383462
Izdebska-Długosz D., 2021b, Polski dla nas. Deklinacja i składnia kontrastywnie dla Słowian wschodnich (A2–B2), Kraków.
Google Scholar
Jasińska A., 2016, Jak objaśniać gramatykę uczącym się języka polskiego jako obcego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia” 7 (223), 67–78.
Google Scholar
Jasińska A., Waliszko M., 2015, O Polsce po polsku. Plansze tematyczne do nauki języka polskiego jako obcego dla poziomu A1/A2, Berlin.
Google Scholar
Język polski bez granic, Seria podręczników do nauki języka polskiego jako obcego dla szkół ukraińskich (klasy V–XI) http://www.wspolnotapolska.org.pl/bezgranic/index.php (dostęp: 01.08.2021).
Google Scholar
Karczmarczuk B., Przechodzka G., 1995, Różnice strukturalne między językiem polskim i rosyjskim a kształcenie sprawności komunikacyjnej (wybrane zagadnienia), w: Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu, J. Mazur (red.), Lublin, s. 137–146.
Google Scholar
Kaźmierczak P., 2019, Piosenka pomoże na wiele, czyli o alternatywnych sposobach kształtowania kompetencji gramatycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, s. 137–148 https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.12
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.12
Komorowska H., 1993, Podstawy metodyki nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Kowalewska M., 2014, Co nas łączy... Teoria i zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego, Kraków.
Google Scholar
Kowalewski J., 2011, Kultura polska jako obca?, Kraków.
Google Scholar
Kowalewski J., 2013, Jak uczyć języka polskiego i kultury polskiej na Ukrainie, Kraków.
Google Scholar
Kowalewski J., 2019, Gramatyka dla heretyka – nie tylko uczących (się) języka polskiego na Ukrainie, Kraków.
Google Scholar
Krawczuk A., 2006, Błędy gramatyczne studentów polonistyki lwowskiej spowodowane polsko-ukraińską interferencją, „Postscriptum”, nr 2 (52), s. 137–153.
Google Scholar
Krawczuk А., 2008, Polska mowa – Ukraińcam, Lwiw.
Google Scholar
Krawczuk А., 2015, Polska mowa. Gramatika z wprawami, Kyjiw.
Google Scholar
Krawczuk А., Kowalewski J., 2017, Metodika wykładania polskoj mowy, Kyjiw.
Google Scholar
Krawczuk А., Kоwalewski J., 2019, Jestem stąd. Pidrucznik z polskoj mowy, Lwiw.
Google Scholar
Lechowicz J., Podsiadły J., 2001, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar
Łaszkiewicz M., 2010, Piosenka jest dobra na wszystko?, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 335–341.
Google Scholar
Machowska J., 2010, Gramatyka? Dlaczego nie?! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1, Kraków.
Google Scholar
Madeja A., Morcinek B., 2007, Polski mniej obcy Podręcznik do nauki języka polskiego dla średnio zaawansowanych, Katowice.
Google Scholar
Maliszewski B., 2014, Per errata ad astra – zwalczanie interferencji gramatycznych w procesie nauczania języka polskiego studentów ze Wschodu, w: Błąd w literaturze, kulturze i językach narodów słowiańskich, M. Dziwisz i in. (red.), Lublin, s. 221–230.
Google Scholar
Maliszewski B., 2019a, Ku absencji interferencji – sposoby utrwalania poprawnych form gramatycznych w nauczaniu języka polskiego młodzieży z Ukrainy, „Roczniki Humanistyczne”, t. LXVII, z. 10, s. 99–112.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18290/rh.2019.67.10-7
Maliszewski B., 2019b, Bariery i pomosty w sytuacjach komunikacyjnych na lekcji języka polskiego jako obcego, „Język a Edukacja”, t. 7, D. Lech-Kirstein, M. Makuchowska (red.), Opole, s. 49–59.
Google Scholar
Maliszewski B., 2020, Gramatyka z kulturą. Przez przypadki, K. Wójcik (oprac.), Lublin.
Google Scholar
Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków.
Google Scholar
Małyska A., Dembińska K., 2010, Start 1. Survival Polish, Warszawa.
Google Scholar
Mazur J. (red.), 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, tomy pokonferencyjne z serii: Kształcenie Polaków ze Wschodu, Lublin.
Google Scholar
Miodunka W. (red.), 2004, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny — programy nauczania — pomoce dydaktyczne, Kraków.
Google Scholar
Nawracka M.J., 2020, Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej, Kraków.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381382984
Pelc T., 1997, Teraz polski. Gry i ćwiczenia komunikacyjne. Podręcznik dla nauczycieli języka polskiego jako obcego, Łódź.
Google Scholar
Piotrowska-Rola E., Porębska M., 2017, Polski jest cool, Lublin.
Google Scholar
Prizel-Kania A., Bucko D., Sowa K., Majcher-Legawiec U., 2016, Po polsku po Polsce, Kraków.
Google Scholar
Próchniak W., 2012, Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin.
Google Scholar
Przechodzka G., 1993, Z problematyki interferencji językowej w nauczaniu języka polskiego Polaków ze Wschodu, w: Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, J. Mazur (red.), Lublin.
Google Scholar
Sałęga-Bielowicz B., Gałat E., 2018, Język polski? Chcę i mogę, Kraków.
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Siek-Piskozub T., Wach A., 2006, Muzyka i słowa. Rola piosenki w procesie przyswajania języka obcego, Poznań.
Google Scholar
Skalska A., Skalski T., 1995, Pułapka komunikatywności, w: Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu, J. Mazur (red.), Lublin, s. 49–57.
Google Scholar
Skorupa E., Lipińska E., 2010, Polski bez tajemnic. Język polski dla studentów niemieckojęzycznych, Kraków.
Google Scholar
Stempek I., Stelmach A., 2012, Polski. Krok po kroku. Kraków.
Google Scholar
Zarzycka G., 2003, Gramatyka a podejście komunikacyjne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Przegląd Polonijny”, z. 4, s. 122–128.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.