Testing Polish as a foreign language of young learners
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.26Keywords:
certificate exams, language testing, language proficiency, young learners, bilingualism, multilingualismAbstract
The article deals with the issue of testing Polish as a foreign language of bilingual and multilingual young learners. Authors of the article present different educational solutions to testing and certifying foreign language skills in Poland, Ireland, Germany and in the United States of America. Different language tests are discussed, especially German school-leaving exams in Polish (Abiturprüfung Polnisch) as well as German telc exam in Polish or Irish Leaving Certificate exam in Polish, American Seal of Biliteracy and Languages Other Than English exams (LOTE). The article includes results of the survey conducted among the young learners who decided to take the Polish certificate exam at B1 level in Poland in 2017. The participants of the research confirmed the meaningful role of the certificate exams in Polish as a foreign language. At the end of the article the specific character of the Polish language exams abroad is also discussed in comparison with the Polish language test available for the young learners at the age of 14–17.
References
ESOKJ – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar
Janowska I., Stolarczyk B. (2017), Certyfikacja znajomości języka polskiego w Niemczech, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego/Polnisch in Deutschland. Zeitschrift der Bundesvereinigung der Polnischlehrkräfte”, nr 4, s. 20–32, http://polnischunterricht.de/wp-content/uploads/2017/03/2016_4.pdf [dostęp 27.04.2020]
Google Scholar
KMK (2013), Einheitliche Prüfungsanorderungen in der Abiturprüfung Polnisch (Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 15.10.1993 i. d. F. vom 06.06.2013), http://www.kmk.org/fi-leadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/1993/1993_10_15-EPA-Polnisch.pdf [dostęp 29.04.2020]
Google Scholar
KMK (2017), Zur Situation des Polnischunterrichts in der Bundesrepublik Deutschland (Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 22.08.1991 i. d. F. vom 02.05.2017), http://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/1991/1991_08_22-Situation_Polnischunterricht.pdf [dostęp 28.04.2020]
Google Scholar
KMK (2019), Basic structure of the educational system in the Federal Republic of Germany (Diagram), https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/pdf/Dokumentation/en_2019.pdf [dostęp 27.04.2020]
Google Scholar
Rabiej A., Testowanie biegłości językowej uczniów w wieku szkolnym w ramach egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego (w przygotowaniu).
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160000405 [dostęp 07.09.2020]
Google Scholar
Telc GmbH (2013), Egzaminpróbny 1. Język polski szkoła. Przygotowaniedoegzaminu. B1·B2, http://www.telc.net/fileadmin/user_upload/uebungstest_polnisch.pdf [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar
Telc Sprachenzertifikate. Leitfaden für Schulen, https://www.telc.net/fileadmin/user_upload/Informationsmaterial/leitfaden_fuer_schulen.pdf [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar
Telus M. (2013), Die Situation der polnischen Sprache in Deutschland, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego/Polnisch in Deutschland. Zeitschrift der Bundesvereinigung der Polnischlehrkräfte”, nr 1, s. 8–21, http://polnischunterricht.de/wp-content/uploads/2016/08/gazeta2013.pdf [dostęp 29.04.2020]
Google Scholar
Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie o języku polskim, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001132 [dostęp 7.09.2020]
Google Scholar
http://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2017/03/1_Ustawa.pdf [dostęp 07.09.2020]
Google Scholar
http://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2017/03/2_Rozporzadzenie-o-PKdsPZJPjO.pdf [dostęp 7.09.2020]
Google Scholar
http://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2018/05/rozp_26_2_16.pdf [dostęp 07.09.2020]
Google Scholar
http://szkolajp.com/zajecia-pozaszkolne-2/ [dostęp 08.05.2020]
Google Scholar
http://www.centralapolskichszkol.org/egzaminy/egzamin-lote [dostęp 08.05.2020].
Google Scholar
http://www.dobrapolskaszkola.com/seal-of-biliteracy-a-egzaminy-lote-i-ap/ [dostęp 09.05.2020]
Google Scholar
http://www.dobrapolskaszkola.com/seal-of-biliteracy-czyli-kredyty-za-dwujezycznosc/ [dostęp 09.05.2020]
Google Scholar
http://www.dziennik.com/publicystyka/artykul/wszystko-o-egzaminie-regents-z-jezyka-polskiego [dostęp 08.05.2020]
Google Scholar
http://www.education.ie/en/The-Education-System/Post-Primary/ [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar
https://avantassessment.com/stamp4s [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar
https://dobraszkolanowyjork.com/przylacz-sie-do-akcji-zebrania-funduszy-na-egzamin-z-jezyka-polskiego-w-usa/ [dostęp 09.05.2020]
Google Scholar
https://dobraszkolanowyjork.com/szkoly-polonijne-moga-ubiegac-sie-o-global-seal-of-biliteracy-dla-uczniow/ [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar
https://migration.bildung-rp.de/herkunftssprachen-unterricht-hsu/telc-sprachzertifikat.html [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar
https://sealofbiliteracy.org/faq/ [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar
https://sealofbiliteracypopolsku.com/2019/07/17/poziomy-wymagane-do-programu-seal-of-bilite-racy-w-poszczegolnych-stanach/ [dostęp 12.05.2020]
Google Scholar
https://sealofbiliteracypopolsku.com/2019/07/17/tabela-porownawcza-poziomow-bieglosci-jezykowej-stamp4s-actfl-i-europejskiego-systemu-opisu-ksztalcenia-jezykowego/ [dostęp 12.05.2020]
Google Scholar
https://sealofbiliteracypopolsku.com/ [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar
https://stamp4s.avantassessment.com/avant/do/samplelogin [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar
https://theglobalseal.com/ [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar
https://www.education.ie/en/Learners/Information/Leaving-Certificate-Grading-Scale-and-Revised-Common-Points-Scale/Leaving-Certificate-Grading-Scale-and-Revised-Common-Points-Scale.html [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar
https://www.examinations.ie/?l=en&mc=ex&sc=eu [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar
https://www.examinations.ie/exammaterialarchive/ [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar
https://www.examinations.ie/statistics/ [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar
https://www.kmk.org/kmk/information-in-english.html [dostęp 27.04.2020]
Google Scholar
https://www.kmk.org/themen/berufliche-schulen/duale-berufsausbildung/kmk-fremdsprachenzertifikat.html [dostęp 28.04.2020]
Google Scholar
https://www.mk.niedersachsen.de/startseite/aktuelles/presseinformationen/mehrsprachig-erfolgreich-sein--kultusministerin-heiligenstadt-zeichnet-rund-90-schuelerinnen-und-schueler-mit-sprachzertifikat-ihrer-herkunftssprache-aus-137424.html [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar
https://www.telc.net/pruefungsteilnehmende/sprachpruefungen/pruefungen/detail/telc-jezyk-polski-b1b2-szkola.html [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.