Textbook for teaching Polish as a foreign language as a representation of the didactic genre (directions of analysis and an announcement of a ph.d. dissertation)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.13Keywords:
analysis, genology, genre, Polish as a foreign language, textbookAbstract
The article is an announcement of a PhD dissertation which will discuss the current genre pattern of a handbook for teaching Polish as a foreign language, a set of variants and paradoxes of this pattern and the direction of the latest changes / intraspecific tendencies including their causes. The article refers to Maria Wojtak’s concepts related to genre analysis and selected Joanna Nocoń’s views on the analysis of the school textbook as a didactic genre. The article primarily discusses four analytical aspects that were used during the analysis of textbooks for teaching Polish as a foreign language: stylo-linguistic, structural, pragmatic and cognitive.
References
Burzyńska A., 1998, Polecenia dydaktyczne w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 10, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 5–12.
Google Scholar
Dembińska K.., Małyska A., 2010, Start. Survival Polish. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2014, Testament jako zwierciadło kultur, Lublin.
Google Scholar
ESOKJ: Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar
Gajda S., 1993, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Wrocław, s. 245–258.
Google Scholar
Grochala-Woźniak B., 2010, Wstęp do podręcznika jako gatunek tekstu glottodydaktycznego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), s. 317–326.
Google Scholar
Grzmil-Tylutki H., 2007, Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu, Kraków.
Google Scholar
http://certyfikatpolski.pl/ [4.06.2018].
Google Scholar
https://poetyka.wordpress.com/paratekst/ [12.03.2018].
Google Scholar
Janowska I. i in. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Kojs W., 1975, Uwarunkowania dydaktycznych funkcji podręcznika, Warszawa.
Google Scholar
Kucharczyk J., 1994, Zaczynam mówić po polsku, Łódź.
Google Scholar
Lipińska E., Dąbska E., 1997, Kiedyś wrócisz tu…, Kraków.
Google Scholar
Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2006, Hurra !!! Po Polsku 1, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W., 2005, Wstęp, w: A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W. (red.), 1992, Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, Kraków.
Google Scholar
Nocoń J., 1997, Polecenia i pytania w podręcznikach o języku, Opole.
Google Scholar
Nocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiany, Opole.
Google Scholar
Polański K. (red.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.
Google Scholar
Skwarczyńska S., 1975, Wokół teorii listu (Paradoksy), w: S. Skwarczyńska, Pomiędzy historią a teorią literatury, Warszawa, s. 178–182.
Google Scholar
Stempek I. i in., 2010, Polski, krok po kroku 1, Kraków.
Google Scholar
Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar
Wojtak M., 2010, Analiza gatunków prasowych, Lublin.
Google Scholar
Wojtak M., 2011, Współczesne modlitewniki w oczach językoznawcy. Studium genologiczne, Tarnów.
Google Scholar
Zarzeczny G., 2013, Struktura globalna podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego (ujęcie diachroniczne), w: J. Nesswetha, Z. Czerwonka, K. Rysová (red.), Grenzüberschreitungen - Polnische, tschechische und deutsche Sprache, Literatur und Kultur. Beiträge zur VIII. Internationalen Westslawistischen interFaces-Konferenz in Leipzig, „Westostpassagen – Slawistische Forschungen und Texte 16”, s. 353–362.
Google Scholar
Zujew D., 1986, Podręcznik szkolny, Warszawa.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.