Tell me what you eat and I will tell you who you are on slovene culinary arts
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.05Keywords:
culinary arts, stereotype, Slovenia, linguistic worldviewAbstract
Culinary arts are an important part of every nation’s culture. The goal of our text is to converge the linguistic-cultural view of Slovene culinary arts from a hetero-stereotypical point of view of Polish people. For our analysis, we used operational categories of an ethnolinguistic school from Lublin and its continuators from all over Poland. The article is based on academic surveys. We differentiated and wrote about two thematic circles, which reconstruct Slovene culinary arts: 1) the general characteristics of Slovene cuisine, 2) specific dishes, ingredients, drinks etc. The linguistic worldview captured in the discourse on culinary identity are one of the main factors influencing the cultural identity of a given community. The vocabulary, especially culturally conditioned, regarding the culinary arts should find its place in the glottodidactic process.
References
Baran M., 2015, Podejście skierowane na działanie w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego”, nr 3, s. 60–66.
Google Scholar
Bartmiński J., 2007, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin.
Google Scholar
Bartmiński J., 2009, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.
Google Scholar
Białek M., 2009, Kształcenie międzykulturowe w edukacji językowej, Wrocław.
Google Scholar
Borysławski R., 2002, Posmak niedosytu. Kultura jedzenia, jedzenie kultury, „Er(r)go. Teoria. Literatura. Kultura”, nr 1, s. 139–142.
Google Scholar
Brillat-Savarin A., 2015, Fizjologia smaku albo Medytacje o gastronomii doskonałej, wybór oprac. W. Zawadzki, tłum. i wstęp J. Guze, Warszawa.
Google Scholar
Cmiel M., Kołeczek A., Lament P., Pieńkowska A., Stachowiak A., 2008, Polacy w Słowenii, Warszawa.
Google Scholar
Miodunka W., 2004, Kompetencja socjokulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Zarys programu nauczania, w: W. Miodunka (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 97–117.
Google Scholar
Niewiara A., 2017, Słowa klucze kultury jako nazwy pojęć wyrazistych o wysokim stopniu utrwalenia a zagadnienia synonimii leksykalnej, „LingVaria”, nr 1 (23), s. 223–252.
Google Scholar
Skowronek B., 2012, Jedzenie jako tekst kultury: zarys problemu, „Annales Universitatis Paedagigicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, nr 12, s. 281–289.
Google Scholar
Szomba-Rosowa Z., 1997, Pożywienie jako znak identyfikacji kulturowej. Z etnograficznych badań na Podhalu, „Studia Małopolskie”, nr 1, s. 71–76.
Google Scholar
Tabakowska E. (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków.
Google Scholar
USJP = Uniwersalny słownik języka polskiego PWN, T. I–IV, 2008, pod red. S. Dubisza, Warszawa.
Google Scholar
Wacławek M., Wtorkowska M., 2017a, Słoweńców spędzanie wolnego czasu – w kręgu badań językowo-kulturowych stereotypów, w: A. Kołodziej (red.), T. Piasecki (współpraca), Słowiańszczyzna dawniej i dziś – język, literatura, kultura Monografia ze studiów slawistycznych III, Červený Kostelec, s. 277–290.
Google Scholar
Wacławek M., Wtorkowska M., 2017b, „Słowiański Austriak” – o charakterze Słoweńców słów kilka, „Jezikoslovni zapiski”, nr 1, s. 193–210.
Google Scholar
Wacławek M., Wtorkowska M., 2017c, „Słowiański góral spod Alp” – z badań nad auto- i heterostereotypem Słoweńca, w: M. Vojteková (red.), Jazyk v kultúre, kultúra v jazyku. Język w kulturze, kultura w języku, Prešov, s. 176–188.
Google Scholar
Wacławek M., Wtorkowska M., 2018a, Czas wolny Polaków – w kręgu językowo-kulturowych stereotypów, w: D. Lech-Kirstein (red.), Bariery i pomosty w języku i kulturze, Opole. [w druku]
Google Scholar
Wacławek M., Wtorkowska M., 2018b, Człowiek człowiekowi lustrem – konceptualizacje Polki i Polaka w wypowiedziach polskich i słoweńskich respondentów, w: M. Wtorkowska, M. Wacławek, L. Rezoničnik (red.), Sedemdeset let poučevanja poljskega jezika v Ljubljani, posvečeno Nikolaju Ježu, Ljubljana, s. 259–273.
Google Scholar
Wacławek M., Wtorkowska M., 2018c, „Jak ich widzą, tak ich piszą” – rzecz o wyglądzie Słoweńców, w: J. Tambor (red.), Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy. Koncepcje. Perspektywy. T. 4. Pogranicza, mniejszości, regiony. Etnolingwistyka, Katowice 2018, s. 271–289.
Google Scholar
Wacławek M., Wtorkowska M., 2018d, Przez jedzenie do języka… polskiego – o kulinariach oczami Polaków i Słoweńców, w: D. Lech-Kirstein (red.), Bariery i pomosty w języku i kulturze, Opole. [w druku]
Google Scholar
Wacławek M., Wtorkowska M., a, „Nasz wygląd zależy od tego, w jakim lustrze się przejrzymy” – z badań nad stereotypem Polaka, Zagreb. [w druku]
Google Scholar
Wacławek M., Wtorkowska M., b, Smaki Słowenii – kulinaria w ujęciu autostereotypowym. [w opracowaniu]
Google Scholar
Wierzbicka A., 2007, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa.
Google Scholar
Witaszek-Samborska M., 2005, Studia nad słownictwem kulinarnym we współczesnej polszczyźnie, Poznań.
Google Scholar
Zarzycka G., 2004, Linguakultura – czym jest, jak ją badać i „otwierać”?, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z międzynarodowej konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, Wrocław, s. 435–443.
Google Scholar
Żarski W., 2012, Tożsamość kulinarna na Górnym Śląsku i Opolszczyźnie, „Rozprawy Komisji Językowej WTN”, t. 39, J. Miodek, W. Wysoczański (red.), s. 73–86.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.